0

عادات روزانه‌ای که خواب شما را خراب می‌کند

محققان:

محققان می‌گویند، یک سری از عادات روزانه منجر به خواب بی‌کیفیت افراد، حتی افراد جوان می‌شود که با رعایت آنها می‌توان خواب یکپارچه و عمیق را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، در حالی که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می‌یابد، بسیاری از جوانان مشکلات خواب را گزارش می‌کنند، به خصوص در دوران پس از کووید که می‌تواند نشانه‌ای از کووید طولانی مدت یا استرس انباشته شده باشد.  

به گفته کارشناسان، اگر افراد با احساس خستگی از خواب بیدار می‌شوند یا در طول روز به طور مداوم احساس خستگی دارند، برای تمرکز روی کاری تلاش می‌کنند یا به خاطر سپردن مطالب برایشان دشوار است، همه این‌ها نشانه‌های کم‌خوابی هستند که به این معنی است که یا خواب باکیفیتی ندارند یا ساعت‌های کمتر از زمان لازم می‌خوابند. برای اینکه افراد سرحال و پرانرژی از خواب بیدار شوند، هر روز به چند ساعت خواب عمیق نیاز دارد.  

خیلی وقت‌ها، شب‌ها دیروقت به رختخواب می‌رویم و هر چه شب پیش می‌رود، امکان داشتن خواب با کیفیت کاهش می‌یابد. محققان می‌گویند، خوابیدن بین ساعت ۱۰ شب تا ۱۱ شب بهترین زمان برای سلامت قلب است، زیرا با ریتم شبانه روزی و قرار گرفتن در معرض نور روز سیستم بدن افراد دچار هماهنگی و تعادل است. خوب خوابیدن فواید متعدد دیگری دارد، ایمنی را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، استرس را کاهش می‌دهد و خلق و خو و تمرکز را بهبود می‌بخشد.

عادت‌هایی که خواب ما را خراب می‌کنند به طور خلاصه در موارد زیر گفته شده است:

بخوانید  کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به کاهش مرگ و میر ناشی از سکته قلبی

*استفاده از صفحه نمایش زمان خواب

نور آبی تلفن همراه ریتم شبانه روزی افراد را برهم می‌زند و نامنظم می‌کند و درنهایت آن‌ها را از به خواب رفتن و یا خواب آرام داشتن باز می‌دارد. این نور آبی می‌تواند تولید ملاتونین در بدن را که هورمون اصلی کنترل کننده چرخه خواب و بیداری است سرکوب کند. ملاتونین ناکافی باعث بی‌خوابی، تحریک پذیری و خواب آلودگی در طول روز می‌شود.

*خوردن مقدار زیادی غذا قبل از خواب

خوردن یک وعده غذایی پر حجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می‌تواند به خواب رفتن را دچار اختلال کند؛ بدن در تلاش برای هضم وعده غذایی خواهد بود و باعت برهم خوردن چرخه خواب و تبعات بعدی آن می‌شود.

*مصرف بی رویه کافئین

اگرچه قهوه به نظر می‌رسد انرژی شبانه روزی مضاعفی برای افراد تامین می‌کند، اما در واقعیت اینطور نیست! اگر قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین بی رویه مصرف شود، در واقع  بیشتر از اینکه مفید باشد به افراد آسیب می‌رساند. کافئین محرکی است که می‌تواند به خواب رفتن را سخت و دچار اختلال کند.

*قرار نگرفتن در معرض نور طبیعی

زمانی که افراد خود را از نور خورشید محروم می‌کنند، مصرف ملانین که ملاتونین را می‌سازد کاهش می‌یابد؛ ماده شیمیایی که به خواب ما کمک می‌کند. علاوه براین تحقیقات نشان داده هرچه زمان بیشتری زیر نور در هوای آزاد طی روز طی شود با علائم افسردگی کمتر، احتمال کمتر در استفاده از دارو‌های ضد افسردگی، خواب بهتر و علائم کمتر بی‌خوابی همراه است. این نتایج ممکن است توسط اثرات نور بر سیستم شبانه‌روزی و تاثیر مستقیم نور بر مراکز خلقی در مغز توضیح داده شود.

بخوانید  اهدای "بسته‌های لبخند مادری" به چندقلوهای سراسر ایران به ارزش ۳۳ میلیون تومان

*استرس زیاد

سطوح بالای استرس با طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن و تکه تکه شدن خواب،  روند ایده‌آل خواب را مختل می‌کند. کم خوابی سیستم واکنش بدن به استرس را تحریک می‌کند و منجر به افزایش هورمون استرس، یعنی کورتیزول می‌شود که خواب را بیشتر مختل می‌کند و این چرخه معیوب ادامه می‌یابد.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران