0

ضرورت ایجاد زبان مشترک در بین فعالان حوزه گردشگری سلامت

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین نیکنام در «نشست هم اندیشی توسعه خدمات بین المللی سلامت» در ستاد وزارت بهداشت، گفت: دیپلماسی سلامت یکی از دیپلماسی‌های بسیار پرجاذبه، معقول، کم هزینه، منطقی و مبتنی بر تعامل در معنای وسیع سلامت است که با هدف حفظ، گسترش هویت و اعتبار یک ملت و کمک به تحقق اهداف مورد نظر در حوزه سلامت از طریق مناسب‌ترین روش ها انجام می شود.

وی افزود: دیپلماسی سلامت از مهم ترین حیطه‌های تأثیرگذار در گسترش و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی کشورها و یکی از اجزای تاثیرگذار در دیپلماسی عمومی است و روابط کشورها را بهبود می‌بخشد و حتی می تواند بین کشورهای متخاصم یک پل ارتباط مردمی ایجاد کند.

دستیاور ویژه وزیر بهداشت و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت بیان کرد: از مصادیق مؤثر دیپلماسی سلامت، خدمات بین المللی موثر سلامت است و رفت و آمدهای گردشگران سلامت که به منظور ارائه خدمت درمانی صورت می‌گیرد، می‌تواند روابط اجتماعی کشورها را تقویت کند.

نیکنام اضافه کرد: این نشست در همین راستا و به منظور تمرکز هر چه بیشتر بر مفاهیم و مصادیق دیپلماسی سلامت و ایجاد زبان مشترک در میان فعالان حوزه گردشگری سلامت، برگزار می‌شود.

وی با بیان این که اهداف این نشست ارائه آخرین سیاست ها و برنامه های سطح ملی در حوزه گردشگری سلامت است، گفت: بهره مندی از نظرات، دیدگاه ها و تجارب موفق فعالان حوزه گردشگری سلامت یکی از اهداف این نشست است. در واقع محور اصلی نشست ایجاد فرصتی برای استماع این صاحبان فرآیند خواهد بود.

بخوانید  هدف تأسیس "شبکه ملی سرطان پستان" خدمت‌رسانی به بانوان در اقصی نقاط کشور است

دستیاور ویژه وزیر بهداشت و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، اظهار امیدواری کرد در سایه مباحث و تصمیمات صحیح در این نشست بتوان جایگاه برتر منطقه ای را در رابطه با گردشگری سلامت به دست آورده و نقشه راه موثری از میان مباحث مطروحه در نشست استخراج کرد.

نیکنام افزود: ایجاد زبان مشترک در بین فعالان حوزه گردشگری سلامت هدف دیگر این نشست است. برای رسیدن به اهداف بلند در هر حوزه‌ای زبان مشترک نقش محوری دارد. نیروهای موثر در گردشگری سلامت باید هم افزایی داشته باشند و یکدیگر را خنثی نکنند و باید به یک دیدگاه مشترک برسیم.

وی هفت نکته کلیدی که مزیت رقابتی را در گردشگری سلامت رقم می زند، کیفیت بالا و برجسته آموزش علوم پزشکی، توانمندی، ظرفیت و مهارت های بالای شاغلان حرفه های پزشکی، زیرساخت ها و تجهیزات پیشرفته نظام درمانی، زیرساخت‌های مطلوب اقامتی، اقلیمی و فرهنگی و گردشگری، قیمت‌های رقابتی گردشگری سلامت در کشور و وجود تقاضای بسیار زیاد در منطقه برای دریافت خدمات گردشگری سلامت در ایران عنوان کرد و گفت: اقبال مردم منطقه به ویژه مسلمانان به کیفیت خدمات پزشکی در ایران به ویژه در حوزه‌های ناباروری و پیوند سلول‌های خون ساز و پیوند اعضا با توجه به احکام شرعی و دینی بسیار زیاد است.

دستیاور ویژه وزیر بهداشت و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفت: یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر موفقیت در جذب بیماران بین المللی  سیاست‌های و برنامه‌ها و مقرراتی است که برای پیشبرد این صنعت لازم است و باید این مقررات را بدانیم و در مرحله بعد برای بهتر شدن و تکمیل آن‌ها قدم برداریم.

بخوانید  نگرانی جهانی از عدم دسترسی به ابزارهای مقابله با کرونا

نیکنام اضافه کرد: استفاده بهینه از علوم و فناوری پیشرفته، کاهش هزینه‌های ارائه خدمات سلامت و یک سیستم نظارتی که بر تعرفه‌گذاری کنترل دارد، دریافت هزینه که هر مرکز درمانی باید هزینه‌های درمانی خود را شفاف اعلام کند و همکاری بین‌المللی در حوزه بیمه و تدوین نظام بیمه درمانی جامع و بین‌المللی و مناسب بودن وضعیت سلامت کشور مقصد، همگی نقش مؤثری در توسعه گردشگری سلامت دارند.

وی عنوان کرد: با سیاست‌های خوب دولت سیزدهم و دیپلماسی فعال، شاهد بهبود تعاملات بین‌المللی هستیم که فرصت بسیار خوبی را برای بازاریابی مناسب فراهم می‌کند. همچنین وجود مشابهت‌های فرهنگی و زیارتی از نقاط قوت کشور ماست.

وی با اعلام این که همایشی در شهرهای مذهبی در زمینه گردشگری سلامت برگزار خواهیم کرد، گفت: اولین همایش در قم با عنوان «زیارت، سیاحت و سلامت» برگزار خواهد شد.

دستیاور ویژه وزیر بهداشت و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت نزدیکی جغرافیایی و نیاز و اقبال همسایگان ایران به برخورداری از خدمات سلامتی در کشور را از زمینه های خوب برای توسعه گردشگری سلامت دانست و گفت: همچنین وجود جاذبه های طبیعی و زیرساخت های گردشگری در ایران راه را برای توسعه گردشگری سلامت هموارتر می‌کند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران