0

صدور محصولات بیوتكنولوژی ایران به اروپا

صدور محصولات بیوتكنولوژی ایران به اروپا

صدور محصولات بیوتكنولوژی ایران به اروپا

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – بهرام دارایی گفت: در حال حاضر در حوزه بیوتکنولوژی به جایگاهی رسیده ایم که بیشترین نیاز کشور با تولید داخل تامین می شود.

صنعت داروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک در سراسر دنیا توانسته است سهم زیادی در کسب درآمد و رشد اقتصادی برخی کشور‌ها داشته باشد.

این در حالی است که صنعت داروسازی ایران با توجه به جایگاه ویژه ای که در تامین نیاز‌های دارویی داخل داشت؛ با برخی مشکلات و چالش‌ها در مسیر رشد مواجه است. با وجود قرار گرفتن در شرایط تحریم‌ها، این موضوع به مراتب سخت‌تر شده است. برخی از تولیدکنندگان این صنعت معتقدند اگر قوانین دست و پاگیر نباشند، می‌توانند از تحریم‌ها گذر کنند.

او گفت: تولید داروهای بیوتکنولوژیک در دنیا رو به رشد است و پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده نزدیک به ۹۰۰ میلیارد دلار ارز در گردش مالی و ۱۵۰۰ میلیارد دارو در جهان را به خود اختصاص دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو هدف از تولید این داروها را تسریع در درمان و عوارض کم آن ها دانست.

او گفت: سهم این داروها در کشور رو به رشد است و پیش بینی می شود تا چند سال آینده بیش از ۳۰ مولکول دیگر از این قبیل داروها وارد فهرست لیست دارویی کشور شود؛ بنابراین باید برای این موضوع برنامه ریزی شود و  زیرساخت‌ها تکمیل شوند. این زیرساخت‌ها در پاندمی کرونا به ما اثبات کردند که این داروها چه میزان نجات بخش هستند. ما توانستیم علی رغم تمام مشکلاتی که در زمینه تامین دارو‌های ضروری به وجود آمده اند، به سرعت در جهت تولید واکسن گام برداریم.

بخوانید  دلایل فرسایشی‌شدن پروژه "آب ژرف" در ایران/ انتخاب عنوان آب ژرف برای این آب‌ها دقیق نیست!

ایران حدود ۹۰ سال است در حوزه بیوتکنولوژی و واکسن در دنیا قدمت دارد. این صنایع کمک می کنند که در سایر بخش‌ها مثل واکسن‌های دامی، نیاز کشور برطرف شود.

او گفت: در دستور کار ما است تا بتوانیم در آسیا مقام اول را در حوزه بیوتکنولوژی به دست بیاوریم. به جز صادرات غیر نفتی صادرات دارو‌های بیوتکنولوژی یکی از فعالیت های صادراتی ایران است. بسیاری از شرکت های دانش بنیان در این موضوع ورود کرده و تا به امروز توانسته اند محصولات خود را در کشور‌های غربی و اروپایی ثبت کنند، باید حمایت از این شرکت ها را گسترده کرده تا بتوانیم مسیر‌های تولید دارو را کوتاه کنیم و بروکراسی و دیوان سالاری را به حدافل برسانیم تا از نخبگان کشور حمایت لازم بشود.

به گفته دارایی این حوزه به ایران کمک کرده است تا بخش اعظمی از  نیاز‌های دارویی در داخل کشور فرموله شود و میلیارد‌ها دلار صرفه جویی ارزی در این زمینه داشته باشیم. اگر این دانش در ایران نبود، باید هزینه های گزافی خرج خرید دارو می شد.

 

نظرات کاربران