0

شیوع تب كریمه كنگو در كشور

سخنگوی سازمان دامپزشكی كشور هشدار داد؛

سخنگوی سازمان دامپزشكی كشور گفت: تب كریمه كنگو یك بیماری مشترك بین انسان و دام است كه همه ساله با آغاز فصل گرما تا پایان فصل گرما در كشور ما شیوع پیدا می‌كند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امین اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشكی كشور گفت: تب كریمه كنگو یك بیماری مشترك بین انسان و دام است كه همه ساله با آغاز فصل گرما تا پایان فصل گرما در كشور ما شیوع پیدا می‌كند.

او افزود: تب كریمه كنگو كه یك بیماری ویروسی است و گاهی حتی می‌تواند كشنده هم باشد از كنه‌ای به انسان منتقل می‌شود.

سخنگوی سازمان دامپزشكی كشور به دامداران كه بیشتر در معرض این بیماری هستند توصیه كرد كه از دست زدن و له كردن و كندن كنه از بدن دام آلوده اجتناب كنند و اماكن نگهداری دامی را هم تحت نظارت دامپزشكی منطقه خود، سمپاشی كنند و حمام‌های ضدكنه را برای دام‌های خود انجام دهند.

اسدی در توصیه به ذابحین در كشتارگاه‌ها نیز گفت: این ویروس در خون و مخاط دام وجود دارد بنابراین ذابحین در هنگام ذبح دام حتماً باید از روپوش، عینك، دستكش، كلاهپوش و ماسك استفاده كنند تا این مخاط با بدن آن‌ها تماس پیدا نكند.

او همچنین به هموطنان تأكید كرد كه از خرید گوشت در كنار جاده‌ها كه به صورت كشتار غیرمجاز ذبح شده خودداری كنند چراكه هیچ نظارت بهداشتی و شرعی بر این مدل عرضه‌ی گوشت وجود ندارد و سازمان دامپزشكی آن را تأیید نمی‌كند ضمن اینكه ممكن است دام ذبح شده، غیرمجاز نیز باشد.

بخوانید  موج هشتم کرونا آغاز شده است/ افزایش ۱۴درصدی بستری‌های کرونایی در کشور

سخنگوی سازمان دامپزشكی كشور گفت: هموطنان فقط گوشتی را خریداری كنند كه آرم و لیبل سازمان دامپزشكی بر آن نقش بسته است.

اسدی اضافه كرد: مردم در این فصل از خوردن جگر خام و نیم پز و همچنین گوشت آبدار و نیم پز شدیداً خودداری كنند چون عامل ویروس در گوشت نیم پز زنده است و موجب انتقال ویروس به بدن انسان می‌شود.

او گفت: كشتارگاه‌ها باید گوشت خام را به مدت ۲۴ ساعت و جگر خام را ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری كنند تا ویروس احتمالی از بین برود.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران