0

شیرین‌کننده‌های مصنوعی ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهند

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد،  مصرف شیرین‌‌کننده‌های مصنوعی نه تنها مزیتی ندارد، بلکه افراد را در معرض بیماری‌های متعدد قرار می‌دهد.

توصیه ها حاکی از آن است که افراد نباید به سراغ شیرین کننده‌های غیر قندی مانند آسپارتام بروند. در عوض، افراد باید در رژیم غذایی خود خوردن غذاهایی با قندهای طبیعی را بگنجانند.

برهمین اساس، دستورالعمل‌های جدید سازمان جهانی بهداشت می‌گوید جایگزینی شکر با شیرین‌کننده‌ها به کاهش وزن کمک نمی‌کند و ممکن است باعث مشکلات سلامتی شود. این توصیه تاکید می‌کند، مردم برای کاهش وزن یا پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی پرخطر مانند دیابت نوع ۲ به سراغ شیرین کننده‌های غیر قندی مانند آسپارتام که در کوکای رژیمی یافت می‌شود، نروند. سایر موارد محبوب این نوع مواد قندی رژیمی شامل ساخارین و استویا می‌شود.

کارشناسان می‌گویند، افراد باید مصرف غذاهایی با قندهای طبیعی مانند میوه‌ها و همچنین خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین نشده را در رژیم غذایی خود بگنجانند و این نکته را لحاظ کنند که شکر برای آنها بهتر از شیرین‌کننده‌های کم کالری است.

توصیه جدید مبتنی بر بررسی سیستماتیک شواهدی است که نشان می‌دهد استفاده از شیرین‌کننده‌های بدون قند «هیچ مزیت بلندمدتی در کاهش چربی بدن در بزرگسالان یا کودکان ندارد». داده‌های به دست آمده از این مطالعات مشاهده‌ای طولانی‌مدت حاکی از آن است، افرادی که جایگزین‌های زیادی برای قند در نظر می‌گیرند، مواردی که در همه چیز از نوشیدنی‌های رژیمی گرفته تا خمیر دندان یافت می‌شود در معرض خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت هستند.

متخصص سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد، اگرچه برخی آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد جایگزینی قندها با شیرین‌کننده‌ها می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، اما این کاهش وزن فقط اثر کوتاه‌مدت دارد.

بخوانید  ضرورت تهیه لیست اقلام دارویی و بهداشتی مورد نیاز زلزله‌زدگان شهرستان خوی

این سازمان هشدار داد، «عوارض نامطلوب و شدید» ناشی از استفاده طولانی مدت از جایگزین‌های قندی مانند افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی بسیار جدی است و  سلامت افراد را تهدید می‌کند.

فرانچسکو برانکا، مدیر تغذیه و ایمنی مواد غذایی سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد: جایگزینی قندهای آزاد با NSS در دراز مدت به کنترل وزن کمک نمی‌کند. مردم باید راه‌های دیگری را برای کاهش مصرف قندهای آزاد در نظر بگیرند، مانند مصرف مواد غذایی با قندهای طبیعی که شامل میوه‌ها، غذاها و نوشیدنی‌های شیرین نشده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد،  NSS‌ها فاکتورهای غذایی ضروری نیستند و ارزش غذایی ندارند. به طورکلی، مردم باید رژیم غذایی با محتوای شیرینی‌جات را از اوایل زندگی محدود کنند تا سلامت خود در میانسالی را بهبود بخشند.

در حالی که شیرین کننده‌های مصنوعی برای مصرف انسان ایمن تلقی می‌شوند، نگرانی فزاینده‌ای در مورد استفاده گسترده از آنها در غذاهایی مانند غذاهای آماده، کیک و غلات وجود دارد. تحقیقات قبلی نشان داده است که این مواد می‌توانند تأثیر منفی بر کنترل قند خون و اشتها داشته باشند و در نهایت منجر به تغییرات متابولیک شوند که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که برخی از شیرین کننده‌ها بر تعادل باکتری‌های روده تأثیر می‌گذارند و به طور بالقوه هضم و جذب مواد مغذی را مختل می‌کنند.

تحقیقات صورت گرفته در سال گذشته که ۱۰۳ هزار بزرگسال فرانسوی را تحت بررسی قرار داد، به این نتیجه رسید که شیرین کننده‌ها با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند و «نباید جایگزین سالم و ایمن برای شکر در نظر گرفته شوند».

بخوانید  آغاز تحقیقات پلیس برای دستگیری عاملان سرقت از مربی تیم ملی فوتبال

سازمان جهانی بهداشت در سال۲۰۱۵ دستورالعمل‌هایی را در مورد مصرف شکر صادر و به بزرگسالان و کودکان توصیه کرد مصرف روزانه قند آزاد را به کمتر از ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی خود کاهش دهند.

به گفته کارشناسان، این امر باعث شد که علاقه به جایگزین‌های شکر تشدید شود و آخرین توصیه‌ها پس از بررسی داده‌های ۲۸۳ مطالعه انجام شده در بزرگسالان، کودکان، زنان باردار یا جمعیت‌های مختلط ارائه شده است.

آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت شامل شیرین‌کننده‌های مصنوعی کم کالری یا بدون کالری و عصاره‌های طبیعی است که ممکن است از نظر شیمیایی اصلاح شده باشند یا هیچ دستکاری برای تولید آنها رخ نداده باشد؛ این شیرین‌کننده‌ها شامل آسپارتام K، آسپارتام، آدوانتام، سیکلامات، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز، استویا و مشتقات استویا می‌شوند.

کارشناسان این نهاد بین‌المللی می‌گویند، این دستورالعمل‌ها که اغلب به عنوان معیاری توسط مقامات هنگام تصمیم گیری در مورد سیاست‌های بهداشتی استفاده می‌شود باید برای همه افراد به جز آنهایی که از قبل دیابت دارند، اعمال شود.

تاجران حوزه صنعت و آنهایی که منافع تجاری‌شان در خطر است، در نقد به هشدارهای جدید سازمان جهانی بهداشت می‌گویند، این نهاد «بیش از حد پیش رفته‌»؛ متخصصان تغذیه نیز پیشنهاد می‌کنند توصیه‌های جدید نباید به‌عنوان عقب‌نشینی به سمت شکر تفسیر شود.

دوانه ملر، متخصص تغذیه در دانشکده پزشکی استون گفت: شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است هنوز به عنوان پله‌ای برای کمک به مردم در کاهش مصرف قند به کاربرد داشته باشند.

وی ادامه داد: این گزارش تاکید می‌کند که جایگزینی جهانی شکر با شیرین کننده‌ها لزوما ایده آل نیست، زیرا بعید است که این جایگزینی به تنهایی کیفیت رژیم غذایی را بهبود بخشد و تغییرات لازم را برای کنترل وزن طولانی مدت ایجاد کند، اما به طورکلی بهتر است برای اجتناب از شیرین‌کننده‌ها به مصرف قند و شکر روی نیاورید‌. بهترین راه‌حل و پاسخ این چالش‌ها این است که سعی کنید مصرف شکر را کاهش دهید. برای برخی ممکن است شامل استفاده از مقادیر کمی از شیرین کننده‌ها در غذاها و نوشیدنی ها به عنوان راهی برای کاهش مصرف کلی قند باشد.

بخوانید  غرب تهران با افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو از بُن‌بست ترافیکی خارج می‌شود

ایان جانسون، محقق تغذیه در موسسه Quadram در نورویچ اضافه کرد: «یک جایگزین بهتر برای استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، کاهش مصرف محصولات تولیدی حاوی قندهای آزاد، مانند نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و فرآوری‌شده است. در طولانی مدت ممکن است خود افراد دیگر تمایلی به مصرف مواد غذایی شیرین نداشته باشند».

باب پترسون، رئیس انجمن بین‌المللی شیرین‌کننده‌ها می‌گوید، شیرین‌کننده‌ها، مطابق با توصیه‌های قبلی سازمان جهانی بهداشت در کاهش مصرف قند نقش کلیدی داشتند.

وی گفت: شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی، محصولات خود را به عنوان بخشی از یک تلاش جامع و جهانی برای برآورده کردن توصیه‌های بهداشت عمومی به منظور کاهش مصرف قند، فرموله مجدد کرده‌اند.

شیرین‌کننده‌های کم کالری یا بدون کالری این نوآوری را فعال کرده‌اند و در نهایت به ایجاد محیط‌های غذایی سالم‌تر کمک می‌کنند و به مردم اجازه می‌دهند از غذاها و نوشیدنی‌هایی با شکر کمتر و کالری کمتر لذت ببرند، در حالی که همچنان ترجیحات طعمی خود را دارند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران