0

شرکت‌های خصوصی چشم انتظار دریافت مطالبات خود

اداره تجهیزات پزشکی سر و سامان می‌گیرد؟

اگر تا چند ماه آینده معوقه شرکت‌های خصوصی حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی پرداخت نشود این شرکت‌ها قطعاً نمی‌توانند تأمین کننده بازار باشند و زنجیره تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی با توجه به افزایش نرخ ارز به شدت دچار بحران می‌شود.

گروه جامعه خبرگزاری آنا_زهرا اردشیری، بعد از تغییر رییس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو و ریاست جلال غفارزاده، تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی چشم انتظار دریافت مطالبه‌های خود هستند. کاری که روح الله مزینانی ریاست قبلی این سازمان دائماً از آن چشم پوشی می‌کرد.

بدیهی است که اگر تا چند ماه آینده این معوقه‌ها دریافت نشود این شرکت‌ها قطعاً نمی‌توانند تأمین کننده بازار باشند. مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در گفت و گویی به این موضوع اشاره کرده است که امسال حدود دو میلیارد دلار ارز برای تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور مصوب شده بود که فقط ۱.۶ میلیارد دلار آن تأمین شده است؛ بنابراین طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری درخواست کردیم ۵۰۰ میلیون دلار آن تا قبل از عید تأمین شود. وی گفته است: بودجه ارزی تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیارد دلار بود که ۱.۶ میلیارد دلار آن داده شده است. با توجه نیاز بازار و اینکه عید نوروز و ماه رمضان در پیش است. از معاون اول رئیس جمهوری درخواست کردیم ۵۰۰ میلیون دلار ارز بدهند تا بتوانیم بازار تجهیزات پزشکی را تا آخر اردیبهشت تأمین کنیم.

به نظر می‌رسد اگر دولت این مبلغ را تأمین نکند و از غفارزاده در این مسیر حمایت نکند قطعاً اوضاع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از وضعیت دارو بدتر خواهد شد. 

بخوانید  چالش های سوءمدیریت در بازار تجهیزات پزشکی

تغییر نرخ ارز مشکل بزرگ حوزه تجهیزات پزشکی؟

مسئله‌ای که می‌توان این روز‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به آن توجه کرد تغییر نرخ ارز به نیمایی است، که قطعاً می‌تواند تأمین کنندگان را دچار مشکلات زیادی کند.

حتی اگر فرض بگیریم که شرکت‌های وارد کننده بخواهند این تغییر نرخ را اجرایی کنند باید قبل از آن مطالبات خود را که بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی بود دریافت کنند و ثبت سفارش‌های جدید با نرخ ارز ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی باشد.

رییس اداره تجهیزات پزشکی نیز در این رابطه گفته است: مهم‌ترین چالش حوزه تجهیزات پزشکی تأمین ارز است. به همین علت نامه درخواست تأمین ۵۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی را به معاون اول رئیس جمهوری نوشتیم تا در دفتر تدابیر ویژه تأمین بازار در دولت طرح شود، زیرا مصوبات تأمین ارز تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ کامل اجرا نشده است.

غفارزاده تاکید کرده است: ارز دولتی تجهیزات پزشکی که دیگر وجود ندارد، اما ارز نیمایی یا هر ارز دیگری که هست باید برای خرید لوازم پزشکی تأمین شود. در غیر این صورت کالا‌های پزشکی گران می‌شود و هزینه‌های درمان مردم که هزینه ناخواسته است افزایش پیدا می‌کند. وی ادامه داد: دولت یا باید ارز مورد نیاز تجهیزات پزشکی را تأمین کند یا مثل طرح دارویاری ما به التفاوت آن را بپردازد. در غیر این صورت زنجیره تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی با توجه به افزایش نرخ ارز به شدت دچار بحران می‌شود.

کمک بر سر و سامان دادن تجهیزات پزشکی 

تأمین تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی اهمیت ویژه‌ای دارد به خصوص این روز‌ها که بعضی از کالا‌های قاچاق تاریخ گذشته با قیمت‌های چند برابر وارد آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌شوند. به همین دلیل غفارزاده گفته است: اگر ارز و نقدیئگی مورد نیاز تجهیزات پزشکی تأمین نشود کالا‌های پزشکی مورد نیاز مردم به موقع تأمین نمی‌شود. حتی کالا‌های موجود نیز به خارج از کشور قاچاق شود. البته باید تجویز و مصرف هم منطقی شود، اما کنترل مصرف سخت و زمان بر است و فعلاً چاره کار نیست. به نظر می‌رسد بانک مرکزی، دولت و وزارت بهداشت باید به کمک غفارزاده بیایند تا اداره تجهیزات پزشکی کشور زودتر سر و سامان بگیرد.

بخوانید  برگزاری اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری طب ایرانی و مکمل سازمان نظام پزشکی

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران