0

شایعه سازی رسانه‌ها یا واقعیت فرار مغز‌ها

آنا از بحران مهاجرت پزشکان گزارش می‌دهد؛

فرار مغز‌ها یا مهاجرت نخبگان، مسئله امروز و دیروز نیست! امااین یکی هم مثل بسیاری از مسائل دیگر، فکری به حال آن نشد و حالا زنگ خطر مهاجرت به صدا در آمده است.

به گزارش گروه جامعه آنا، زهرا اردشیری، قدیم‌ها با این موضوع فرار مغز‌ها شوخی می‌کردند. می‌گفتند فلانی هم رفت، سری تکان می‌دادند و افسوس می‌خوردند که چه می‌شود در مملکت خودش خدمت کند، بعد هم می‌خندیدند که مغز‌ها فرار می‌کنند و خلاصه با این موضوع کنار می‌آمدند. 

اما حالا اوضاع فرق می‌کند، بحث مهاجرت نخبگان دیگر مسئله نیست، بحران است. آن هم مهاجرت پزشکان و پرستاران! چند روز پیش رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر داد که در این مدت کوتاه، تعداد قابل توجهی از استادان چشم‌پزشکی ما به آمریکا مهاجرت کردند و به عنوان استاد در آمریکا طبابت و فعالیت می‌کنند و متاسفانه به بقیه دوستان خود هم توصیه می‌کنند که مهاجرت کنند. هر چند از این موضوع ابراز نگرانی جدی کرد و وعده هم داد در حال پیگیری این موضوع با سران سه‌قوه است، اما فایده‌اش چه می‌تواند باشد؟

روزنامه «دنیای اقتصاد» روز یکشنبه ۲۰ شهریور با انتشار گزارشی بر اساس آماری که منبع آن را اعلام نکرده از مهاجرت «۱۶۰ متخصص قلب طی یک سال گذشته» از ایران خبر داده و اضافه کرده است که طی چهار سال اخیر «۱۶ هزار پزشک عمومی» هم از کشور مهاجرت کرده‌اند.

این در حالی است که فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در گفت‌وگویی گفت که «هر هفته تقریباً با یک درخواست اعضای هیئت علمی روبه‌رو هستیم برای اینکه از ما مرخصی بدون حقوق بگیرند و برای یک سال از کشور بروند. از هر پنج یا شش نفری که درخواست می‌دهند، ۶۰ تا ۷۰ درصدشان تازه به خارج می‌روند تا ببینند می‌توانند بمانند یا نه.»

بخوانید  جامعه پزشکی نیازمند راه اندازی درگاه پرداخت الکترونیک است

اواخر شهریور «رصدخانه مهاجرت ایران» نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران ایرانی و نزدیک به ۶۰ درصد استادان دانشگاه و دانشجویان ایرانی تمایل به مهاجرت دارند؛ طبق مستندات ۵۹ درصد دانشجویان و ۶۹ درصد استادان و محققان ایرانی به‌دلیل «مسائل اقتصادی» به دنبال مهاجرت از ایران هستند

طبق مستندات ۵۹ درصد دانشجویان و ۶۹ درصد استادان و محققان ایرانی به‌دلیل «مسائل اقتصادی» به دنبال مهاجرت از ایران هستند

و واکنش مجلس شورای اسلامی در همان موقع هم ابراز نگرانی بود. 

**باور نکنید، جو سازی رسانه‌هاست!

 عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که حالا یک کارت زرد هم از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده است، اما نظر دیگری دارد. او گفته است که موضوع مهاجرت جراحان و پزشکان ایرانی جوسازی و فضاسازی رسانه‌ای است و وضعیت نیرو‌های ذخیره متخصص و تربیت شده خوب است و امسال ۴۰۰۰ دستیار بکار گرفته شده است.

اظهارنظر عین‌اللهی در حالیست که رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفته شتاب مهاجرت پزشکان بیشتر شده و علاوه بر پزشکان عمومی، مهاجرت متخصصان و فوق‌تخصص‌ها هم در حال افزایش است و رئیس جامعه جراحان ایران گفته کار به جایی رسیده که هر کسی که بتواند، می‌رود و فقط کسانی می‌مانند که نمی‌توانند بروندحالا معلوم نیست باید حرف‌های وزیر یا آمار‌ها و اظهارنظر‌های پزشکان را باور کرد!

شایعه سازی رسانه‌ها یا واقعیت فرار مغز‌ها

**کلیت موضوع جوسازی نیست

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت آنا می‌گوید: «ممکن است فضای مجازی به گسترده دیده شدن مسئله مهاجرت پزشکان دامن زده باشد، اما کلیت این موضوع جو سازی نیست!» 
او ادامه می‌دهد: « دلایل متعددی برای خروج نخبگان مطرح است. حتی خروج یک نفر از نخبگان کشور به خارج از مرز‌های ایران جبران نشدنی است.»

دلایل متعددی برای خروج نخبگان مطرح است. حتی خروج یک نفر از نخبگان کشور به خارج از مرز‌های ایران جبران نشدنی است

درهیچ جای دنیا نخبگان خود را به این راحتی از دست نمی‌دهند.»

بخوانید  مهاجرت داروسازان مادام‌العمر نیست/ بیشتر نخبگان به ایران بازمی‌گردند

بندپی به چرخه نخبگان اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر تحصیل کرده‌های ما بخواهند برای تحصیلات عالی‌تر به کشور‌های توسعه یافته سفر کنند باید مسیر برای آن‌ها تسهیل شود، اما خروج نخبگان تحت هیچ شرایطی به صلاح مملکت نیست؛ و مسئولان سه قوه باید تلاش خود را برای پایبند کردن نخبگان در کشور انجام دهند.» 

**با پسرفت ۴۰ ساله مواجه می‌شویم

گفتنی است چند روز پیش رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: عقلای مجلس، دولت، فرهنگستان و نظام پزشکی باید دور هم جمع شوند و چاره‌ای بیندیشند وگرنه تا ۵ سال آینده در برخی از رشته‌ها دیگر جراح نخواهیم داشت

عقلای مجلس، دولت، فرهنگستان و نظام پزشکی باید دور هم جمع شوند و چاره‌ای بیندیشند وگرنه تا ۵ سال آینده در برخی از رشته‌ها دیگر جراح نخواهیم داشت

و باید بیماران را به خارج بفرستیم و ۱۰ برابر هزینه کنیم تا یک عمل ساده قلب انجام دهند.

جراحی قلب به ویژه جراحی قلب اطفال، جراحی اطفال و تخصص بیهوشی در شرف نابودی و همزمان پزشکی لوکس و جراحی‌های زیبایی در حال رشد هستند

محمد رئیس‌زاده افزود: مسیر جراحی در ایران نزولی شده و این افت تا ۵ سال آینده ما را با بحران‌های جبران‌ناپذیر مواجه می‌کند و با یک پسرفت ۴۰ ساله مواجه می‌شویم. خالی ماندن ظرفیت‌ها دامنگیر رشته‌های زیادی شده و امسال در جراحی عروق هم داوطلبی نداشتیم و بعد وزارت بهداشت به جای ریشه‌یابی و حل اساسی مشکل و با خروج از استاندار‌های لازم در طرح‌های تکمیل ظرفیت، شروع به جذب دستیار بدون آزمون و تائید صلاحیت‌های علمی کرد که این خودش در آینده به شدت مشکل‌ساز خواهد شد.

بخوانید  آمار کرونا در ایران| فوت ۲ نفر در شبانه‌روز گذشته

**کسانی می‌مانند که نمی‌توانند بروند

در همین راستا رئیس جامعه جراحان ایران گفته است: عامدانه در حال تخریب پزشکی به ویژه جراحی در ایران هستند و در سراشیبی سقوطیم. متاسفم که نتوانستیم به قانون‌گذاران منتقل کنیم که این

این شیوه مدیریت اقتصادی این رشته نیست و شک نکنید ۱۰ سال آینده حسرت امروز را می‌خوریم

شیوه مدیریت اقتصادی این رشته نیست و شک نکنید ۱۰ سال آینده حسرت امروز را می‌خوریم ایرج فاضل افزود: موج مهاجرت‌ها را نمی‌شود ندیده گرفت. هر پزشک و جراحی که می‌رود، یک صدمه بزرگ است. امروز کار به جایی رسیده که هر کسی که بتواند، می‌رود و اکثراً فقط کسانی می‌مانند که نمی‌توانند بروند.

وی گفت: جراحان جوان هزار و یک دغدغه دارند و در طول تحصیل خود باید خدمات طرح اجباری پزشکی را غالباً دو بار به انجام برسانند که انجام آن در زمان جنگ قابل توجیه بود، اما پس از جنگ هم تا امروز ادامه دارد. این طرح‌ها یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین است. زمان جنگ و در شرایط اضطراری آن روز قانونی گذاشتند، اما چرا ۳۰ سال بعد هم از یک پزشک جوان بیگاری می‌کشند و این روند اشتباه را تغییر نمی‌دهند؟این شیوه مدیریت اقتصادی این رشته نیست و شک نکنید ۱۰ سال آینده حسرت امروز را می‌خوریم.

فرار مغز‌ها یا نخبگان، تنها به معنای خروج تعدادی از افراد جامعه که روابط ملی و خونی با آن‌ها داریم، نیست. هر چند آن‌ها از حق و اختیار انتخاب خود استفاده می‌کنند، اما این طور که مهاجرت پزشکان سرعت گرفت، باید منتظر بحران کمبود پزشک در آینده‌ای نزدیک باشیم. 

منبع : خبرگزاری آنا

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران