0

سرانه سلامت باید اولویت دولت باشد/ مشکلات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی

سرانه سلامت باید اولویت دولت باشد/ مشکلات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی

سرانه سلامت باید اولویت دولت باشد/ مشکلات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست خبری که روز چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران برگزار شد، محمد صاحب الزمانی عضو هیأت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی کشور با اشاره به درآمد ناخالص ملی در ایران، گفت: اکنون سرانه سلامت کشور حدود ۸ درصد است و در سال‌های اخیر این سرانه نسبت به سایر سرانه‌های اقتصادی، اجتماعی و…، خوب دیده نشده است.

وی اظهار داشت: در کشورهای همسایه سرانه سلامت حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد و کشورهای در حال توسعه حدود ۲۵ درصد است، از دولت می‌خواهیم در این زمینه راهکار اساسی اتخاذ کند.

به گفته صاحب الزمانی، سرانه سلامت ارتباط مستقیمی با درآمد ناخالص ملی دارد و انتظار می‌رود سیاست گذاران توجه بیشتری به افزایش سرانه سلامت، تعیین نرخ واقعی آزمایشگاه‌ها کنند.

دبیر مجمع انجمن علوم آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی به مواد اولیه و کیت‌های وارداتی وابسته است و نیاز به ارز حمایتی داریم.

صاحب الزمانی اظهار داشت: باید بحث نظارت بر تجهیزات پزشکی کیت‌ها و قیمت‌های خدمات آزمایشگاهی بر عهده آزمایشگاه مرجع سلامت باشد و در زمینه تصمیم گیرها در این حوزه از نظرات کارشناسی انجمن‌های مرتبط نیز استفاده شود.

همچنین غلامرضا حمزه لو مسئول بخش کنترل کیفیت خارجی انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی افزود: آزمایشگاه‌ها خدمات تشخیصی، درمان و پیشگیری را به مردم ارائه می‌دهند و عدم توجه در هزینه‌های این قیمت‌ها با حذف ارز، موجب می‌شود مردم توان پرداخت هزینه های این خدمات را نداشته باشند و باید سیاست گذاران توجه خاصی به این موضوع داشته باشند.

بخوانید  آمار کرونا در ایران| فوت ۴ نفر در شبانه‌روز گذشته

وی اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد تعرفه‌های آزمایشگاهی توسط مردم پرداخت می‌شود و اگر این تعرفه‌ها با پوشش بیمه‌ای نباشد بار مالی برای مردم ایجاد می‌کند.

حمزه لو تصریح کرد: در همه گیری کرونا بار مراجعات مردم به آزمایشگاه‌ها بسیار کاهش یافت و با افزایش هزینه ها، مردم هزینه درمان را کم کرده اند و این باعث می‌شود سلامت جامعه به خطر بیافتد.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران تصریح کرد: مراکز آزمایشگاهی و رادیولوژی وابسته به نرخ ارز هستند و ساختار این مراکز نسبت به خدمات درمانی متفاوت است و نیاز به توجه اساسی دارد.

به گفته حمزه لو، اکنون در تهیه کیت‌های آزمایشگاهی محدودیت تامین داریم که می‌تواند آزمایشگاه‌ها را در ارائه خدمت به مردم دچار مشکل کند.

وی تاکید کرد: آزمایشگاه‌ها ساختار پیچیده دارند و باید تجهیزات و کیت‌ها در این مراکز همواره مورد مصرف قرار گیرند تا مردم در ارائه خدمت دچار مشکل نشوند.

در ادامه باقری عضو هیت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی گفت: ۵,۵۰۰ میلیارد تومان کسر بودجه با حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی به وجود می‌آید و این هزینه مطمنان فشار مستقیم به تعرفه‌های آزمایشگاهی وارد می‌کند.

وی افزود: وقتی تعرفه‌ها بالا رود حدود ۳۰۰ درصد هزینه‌های آزمایشگاهی افزوده می‌شود و این تورم مستقیم به مردم فشار خواهد آورد.

باقری همچنین بیان کرد: حذف ارز دولتی تورم را به بخش درمان اضافه می کند و اولین مشکل آن کمبود کیت آزمایشگاهی خواهد بود.

علی شیرین عضو هیأت مدیره انجمن نیز در ادامه نشست خبری گفت: با افزایش مواد مصرفی آزمایشگاه ها دسترسی مردم به دریافت این خدمات مشکل می شود، در حالی که بیماری‌های مزمن در کشور زیاد است و باید افراد مبتلا به این بیماری‌ها به طور مرتب تست های خاص را انجام دهند تا دچار عوارض و از کار افتادگی نشوند.

بخوانید  آمار کرونا در ایران| فوت یک نفر در شبانه‌روز گذشته

وی تصریح کرد: از زمانی که تحریم ها اعمال شده است، مشکلات زیادی در تهیه تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاه ها به وجود آمد.

منبع : dailybulletin.ir

منبع خبر :
https://dailybulletin.ir/01/12/2021/%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%a7%d9%88%d9%84%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%b4%d8%af-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84/

برچسب‌ها:

نظرات کاربران