0

زیرساخت «دوراپزشکی» در مناطق دور افتاده فراهم نیست

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آنا؛

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اجرای طرح دوراپزشکی را در کلان شهر‌ها قابل اجرا دانست و گفت: به نظر نمی‌رسد اجرای این طرح در مناطق دور افتاده و صعب العبور ممکن باشد و البته نمی‌توان در تمام حوزه‌ها به دوراپزشکی اعتماد کرد چرا که بعضی از بیمار‌ها نیاز به معاینه بالینی دارند. 

مسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح دوراپزشکی به خبرنگار آنا گفت: خدمات پزشکی از راه دور می‌تواند باعث تسهیل و تسریع دسترسی به متخصصان جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای، کاهش بار مراجعان مراکز درمانی و بهبود دسترسی عادلانه مردم به خدمات باشد، اما این طرح شاید در کلان شهر‌ها به خوبی قابل اجرا باشد، اما اجرای آن در مناطق دورافتاده مشکل به نظر می‌رسد. 

نماینده منتخب حوزه انتخابیه گلپایگان و خوانسار با بیان اینکه در این طرح تاکید بر تخصص‌های غیراورژانسی مانند پوست، روان پزشکی، آسیب شناسی، رادیولوژی، چشم و گوش و حلق و بینی است افزود: در بعضی از بیماری‌ها که نیاز به ویزیت تخصصی بیمار دارد خدمات پزشکی از راه دور جوابگو نخواهد بود، مثلاً در بیماری مثل دیابت فرد باید توسط دکتر معاینه بالینی شود در این موارد به نظر نمی‌رسد که طرح دوراپزشکی مفید واقع شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسد زیر ساخت‌ها به خصوص در مناطق دور افتاده برای اجرای این طرح فراهم باشد عنوان کرد: برای شروع هر طرحی باید زیر ساخت آن را فراهم کرد و در بعضی از مناطق حتی دسترسی تلفن همراه هوشمند برای مردم ممکن نیست.

بخوانید  افزایش ۵.۵ برابری سرانه پزشک به جمعیت کشور

این در حالی است که چندی پیش معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: روی بحث دوراپزشکی از اساس تاکید داریم؛ چرا که می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند. به عنوان مثال در بسیاری از موارد در مناطق محروم نیاز نیست که پزشک مستقر باشد. زیرا ممکن است که تعداد موارد مراجعه آنقدر کم باشد که به صلاح و صرفه نباشد که پزشک مستقر شود؛ بنابراین با مراجعه بیمار، پزشک می‌تواند از طریق دوراپزشکی ویزیتش را انجام دهد و اگر نیاز به اقدام درمانی بود، اعزام انجام شود.

وی افزود: در معاونت درمان هم برنامه مفصلی در این زمینه وجود دارد که باید تعرفه‌های مربوط به دوراپزشکی، نحوه پوشش بیمه‌ای آن و بحث‌های حقوقی و… مشخص شود. به عنوان مثال باید مشخص شود که اگر در دوراپزشکی مشکلی پیش آمد، بیمار چگونه می‌تواند پیگیری کند.

کریمی با بیان اینکه اجرای دوراپزشکی در برخی رشته‌ها راحت‌تر است، گفت: مانند حوزه روانپزشکی و حوزه‌هایی که مصاحبه‌محور است، اما در حوزه‌هایی که معاینه نیاز دارد یا بر اساس دستگاه است، نیاز به زیرساخت‌های بیشتری در این حوزه داریم؛ بنابراین در این زمینه اقدامات مفصلی در حال انجام است و اجرای دوراپزشکی در درمان جزو برنامه‌های ما است.

وی گفت: در برخی رشته‌ها پایلوت دوراپزشکی انجام شده است. به عنوان مثال در رشته رتینوپاتی دیابتی یا شبکیه‌رنجوری دیابتی، پایلوت دوراپزشکی در حاشیه تهران انجام شد و به این صورت بود که پزشک عکس بیمار را دریافت کرده، برای مراکز درمانی ارسال کرده و بعد به بیمار پاسخ داده شود. این پایلوت انجام و مقالاتش هم چاپ شده است.

بخوانید  توصیه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از آنفلوانزا در فصل پاییز

کریمی با بیان اینکه البته امکان اجرای دوراپزشکی در موارد اورژانس وجود ندارد، گفت: البته در مواردی که اورژانس نباشد و حالت مشاوره‌ای در ویزیت وجود داشته باشد، می‌توان دوراپزشکی را به کار برد و باید به این سمت حرکت کنیم.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران