0

رژیم غذایی مناسب خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد

رژیم غذایی مناسب خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد

رژیم غذایی مناسب خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، بیش از ۹۹.۷ درصد موارد سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این عفونت ویروسی باعث ایجاد تغییرات غیرطبیعی در دهانه رحم شده که منجر به ایجاد این نوع سرطان می‌شود.

پزشکان ممکن است سرطان دهانه رحم را در طول غربالگری‌های معمول سلامت مانند تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV تشخیص دهند. این عارضه اغلب بدون علامت است.

علاوه بر آزمایش پاپ اسمیر و HPV معمولی، سه واکسن HPV وجود دارد که در برابر برخی از گونه‌های HPV شناخته شده برای ایجاد سرطان دهانه رحم محافظت ایجاد می‌کنند.

عوامل دیگری که بر ابتلاء به سرطان دهانه رحم تأثیر می‌گذارند عبارتند از: سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، عفونت همزمان با عفونت‌های مقاربتی مانند HIV و رژیم غذایی و تغذیه.

در واقع، تغذیه مناسب به بهینه سازی سیستم ایمنی کمک می‌کند، که به نوبه خود، HPV را از بین برده و به بدن در پاسخ به تومورهای سرطانی کمک می‌کند.

با این حال، تحقیقات در مورد نقش رژیم غذایی و تغذیه در پیشگیری یا کاهش خطر ابتلاء به سرطان دهانه رحم بر روی مواد مغذی آنتی اکسیدانی و الگوهای غذایی متمرکز شده است که تأثیر HPV را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی با پتانسیل التهابی بالا همانند الگوی غذایی به سبک غربی، با ایجاد سرطان دهانه رحم، به ویژه در میان زنانی که دارای عفونت HPV هستند و سبک زندگی کم تحرکی دارند، مرتبط است.

بخوانید  جایگاه جامعه پزشکی در سیاست های نظام سلامت و وضعیت اشتغال و رفاه جوان پزشکان

رژیم غذایی غربی که معمولاً سرشار از چربی‌های اشباع شده و ترانس، قندهای افزودنی و سدیم است، التهاب مزمن را افزایش می‌دهد و کنترل عفونت‌های HPV را دشوار می‌کند. عفونت مداوم HPV منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شود.

از سوی دیگر، پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، نخود یا لوبیا، چربی‌های سالم و ماهی است، ممکن است منجر به کاهش خطر ابتلاء به عفونت HPV و سرطان دهانه رحم شود.

مصرف آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدهای لوتئین، زآگزانتین و بتا کاروتن، و ویتامین‌های C، E و A ممکن است از پیشرفت سرطان دهانه رحم، به ویژه در میان آنهایی که سیگار می کشند، ممانعت کند.

علاوه بر این، مواد مغذی مانند فولات، ویتامین D و لیکوپن ممکن است از پیشرفت HPV به سرطان دهانه رحم جلوگیری کنند.

هر یک از این مواد مغذی آنتی اکسیدانی نقش‌های محافظتی و همپوشانی مختلفی را در طول مراحل پیشرفت سرطان دهانه رحم ایفا می‌کند.

بنابراین، بهتر است بر روی الگوهای غذایی کلی، و نه فقط بر روی یک ماده مغذی، تمرکز شود.

به گفته محققان، افزایش روزانه ۱۰۰ گرم میوه، با کاهش خطر ابتلاء به سرطان دهانه رحم همراه است. به همین ترتیب، افزایش روزانه ۱۰۰ گرم سبزیجات نیز تأثیر مشابهی دارد.

از سوی دیگر، مصرف گوشت قرمز مانند گوشت گوساله و گوسفند به مقدار ۱۰۱ تا ۲۰۰ گرم در روز با افزایش خطر ابتلاء به سرطان در زنان یائسه مرتبط است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران