0

روش جدید استفاده از امواج صوتی در درمان پارکینسون

روش جدید استفاده از امواج صوتی در درمان پارکینسون

روش جدید استفاده از امواج صوتی در درمان پارکینسون

باشگاه خبرنگاران جوان :

محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگن آمریکا (OHSU) روشی پیشرفته را برای درمان لرزش و رعشه بدن افراد به کار گرفته اند که مبتنی بر استفاده از امواج فراصوت (اولتراسوند) بوده و به هیچ وجه در طول آن از انجام برش جمجمه استفاده نمی‌شود.

در این روش که به نام «اولتراسوند متمرکز» شناخته می‌شود، بیش از هزار پرتوی صوتی از طریق جمجمه سر به منظور ایجاد جراحت کوچکی در نقطه کانونی مغز که سبب رعشه و لرزش در بیمار می‌شود، تابانده می‌شود. این روش که در سال ۲۰۱۶ به تایید «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) نیز رسید، می‌تواند بیماری پارکینسون را نیز که رعشه از علائم شایع آن است، درمان کند.

یکی از جراحان مغز و اعصاب که این تحقیقان را سرپرستی می‌کند، می‌گوید انتظار می‌رود تمایل شدیدی به این نوع درمان در بیماران مبتلا به رعشه مشاهده شود. احمد رسلان (AHMAD M. RASLAN) جراح مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم و بهداشت اورگن آمریکا در این باره گفت: بیماران [این روش را]دوست خواهند داشت و نتایج آن فوری خواهد بود.

لرزش دست

در همین ارتباط، بیماری ۷۳ ساله ساکن ایالت اورگن آمریکا نخستین فردی بود که در این ایالت به وسیله این روش تحت درمان قرار گرفت. او که دچار لرزش و رعشه شدیدی در دستانش بود، حتی قادر نبود تا نام خود را امضا کند و با یک فنجان قهوه بنوشد؛ اما زمانی که وی در تاریخ ۳۰ مارس تحت این درمان جدید قرار گرفت، همه چیز به سرعت تغییر کرد. طی انجام این درمان، شماری از افراد نیز از طریق پنجره شاهد ماجرا بودند و زمانی که بیمار توانست دست راست خود را بالا بگیرد، موجی از شادی و تشویق در میان این تماشاگران پدیدار شد؛ چرا که آن‌ها شاهد آن بودند که عصر جدیدی در زمینه پزشکی آغاز شده است.

بخوانید  افتتاح ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی با حضور رئیس‌جمهور/ ۶۵۰۰ نیروی بهداشتی جذب می‌شوند

همچنین همسر این بیمار نیز آن را «معجزه‌ای پزشکی» نامید. گفتنی است در این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا به وسیله دستگاه «ام آر آی» به منظور بریدن و یا سوزاندن نقطه‌ای کانونی در مغز که سبب این لرزش‌ها و رعشه‌ها در فرد می‌شود، استفاده می‌شود. در این روش نیازی به دسترسی به مغز از طریق بریدن جمجمه نبوده است؛ همچنان که از فناوری‌های تابشی به مانند چاقوی گاما (گاما نایف) که قبلا استفاده می‌شد، استفاده نمی‌شود.

منبع: پایگاه دانشگاه بهداشت و علوم اورگن آمریکا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان
برچسب‌ها:

نظرات کاربران