0

رشد ۱۸ درصدی کشفیات قاچاق در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امیرمحمد پرهام‌فر در چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته اظهار کرد: طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تولید کالای تقلبی، غیرمجاز و غیراستاندارد مشمول مجازات‌ است. در عین حال امکان اعمال ممنوعیت و محدودیت در مصرف کالاهای قانونی و مجاز وجود ندارد و اگر به دنبال ممنوعیت و محدودیت برویم، قطعاً جامعه و تولیدکننده و حاکمیت متضرر می‌شوند. با وجود اطلاع از این موضوع، متأسفانه در سال‌های گذشته سیاست‌هایی اتخاذ شده که با این اصل بدیهی در تناقض است و بسیاری از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در سنوات گذشته به بهانه‌های مختلف اعمال شد، صحیح نبود.

وی افزود: در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی از اعمال محدودیت‌ها مخالفت و اعلام کردیم که ممنوعیت و محدودیت برای جامعه مصرف‌کننده قابل پذیرش نیست چرا که جامعه مصرف‌کننده به صرف اینکه یک کالا به صورت قانونی وارد نمی‌شود، دست از مصرف برنمی‌دارد بلکه رشد جمعیت جوان جامعه که به سن مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی رسیده، تقاضایی را به بازار تحمیل می‌کند که باید از طریق تامین و عرضه قانونی پاسخ داده شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و ما اثر این تصمیم را در آمار قاچاق و تقلب در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی مشاهده کردیم.

پرهام‌فر تصریح کرد: از سال 1398 تاکنون، توانستیم در تمام مراحل، محدودیت‌های تأمین لوازم آرایشی و بهداشتی را از میان برداریم و در گام اول در جهت آزاد شدن واردات و تامین مواد اولیه‌ این محصولات اقدام کردیم تا جهشی در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی رخ دهد.

بخوانید  شناسایی ۴۶ بیمار جدید کرونایی در کشور

وی ادامه داد: در گام دوم، شفافیت در عرضه کالا را ایجاد کردیم. در مرحله سوم نیز رویه واحدی برای اخذ شناسه رهگیری قابل استعلام در تمام سامانه‌ها و قابل استفاده برای تولیدکننده و مصرف‌کننده در زمان خرید، ایجاد خواهد شد.

سرپرست معاونت پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا خاطرنشان کرد:‌ بحث برخورد با کالاهای غیرقانونی از دیگر گام‌هایی است که برداشته می‌شود. در این راستا کالاهای سلامت محور و به‌خصوص آرایشی بهداشتی در صدر جدول برخورد با کالای قاچاق قرار گرفت و در 9 ماه نخست سال 1401 نسبت به سال قبل، به میزان 18 درصد رشد در کشفیات داشتیم و از رقم 3629 میلیارد ریال به رقم 4269 میلیارد ریال کشفیات رسیدیم که این افزایش برای دستگاه متولی یک اتفاق خوب نیست زیرا نشان‌دهنده ورود کالای قاچاق به کشور است و در عین حال، بخش عمده‌ای از کالای قاچاق در بازار است و کشف نمی‌شود.

وی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت، کشفیات 10 درصد از کل کالاهای قاچاقی است و می‌توان نتیجه گرفت که 90 درصد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *