0

دستورالعمل آمادگی مراکز درمانی در برابر آتش‌سوزی ابلاغ می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شیوا یوسفیان با بیان اینکه روند حوادث و سوانح در کشور رو به افزایش بوده و هر ساله آسیب‌های جانی و خسارات اقتصادی قابل توجهی را بر مردم و دولت‌ها تحمیل می‌کند، گفت: در بین انواع مخاطرات طبیعی، آتش‌سوزی به عنوان یکی از 14 مخاطره اولویت‌دار کشور تعیین شده و برنامه‌های مرتبط با مدیریت خطرات ناشی از آن در قانون و برنامه‌های ملی مدیریت بحران مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نیمی از مرگ‌های ناشی از حریق مربوط به آتش‌سوزی‌های ساختمانی است؛ همچنین آتش‌سوزی در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به لحاظ شرایط خاص بیماران، وجود تجهیزات تخصصی گران قیمت و نیروهای متخصص بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل امور حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور از تهیه و ابلاغ دو «دستورالعمل آمادگی و پاسخ واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت در برابر حریق (کد 125)» و «دستورالعمل تخلیه اضطراری (کد 100)» در ماه جاری خبر داد و افزود: این دو دستورالعمل شامل تمامی واحدهای بهداشتی، مراکز درمانی و پیش بیمارستانی و حتی واحدهای ستادی می‌شود و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی باید الزامات تعیین شده در دستورالعمل‌ها را که به تفکیک فازهای مختلف مدیریت بحران تدوین شده، اجرا کنند.

یوسفیان با بیان اینکه تمامی مراکز بهداشتی و درمانی باید علاوه بر انجام ارزیابی ایمنی و ارزیابی خطر، برنامه‌های مورد نیاز از جمله برنامه تخلیه اضطراری را تدوین کنند، گفت: تشکیل تیم‌های فرماندهی و تخلیه و همچنین تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای پاسخ موثر به انواع مخاطرات از جمله آتش‌سوزی‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی و انواع تمرین‌ها خصوصا تمرین‌های عملیاتی با همکاری سازمان آتش‌نشانی و جمعیت هلال احمر و سایر سازمان‌های همکار در دستور کار دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد. 

بخوانید  ۸۷ هزار تماس گرمازدگی با اورژانس تهران

وی از لزوم تقویت سیستم‌های هشدار، برنامه ریزی جهت افزایش ظرفیت مراکز، شفاف سازی نحوه و تیم‌های ارزیابی وضعیت حادثه، تدوین برنامه عملیاتی مقابله در هر حادثه خاص(IAP)، فعال شدن سامانه فرماندهی حادثه، تامین ایمنی و امنیت، تخلیه اضطراری و اطلاع رسانی خطر به عنوان الزامات فاز پاسخ به حادثه یاد کرد.

مدیرکل حوادث و بلایا سازمان اورژانس کشور،ارتقای ایمنی و تاب آوری زیرساخت‌های سلامت را از برنامه های مهم و ضروری وزارت بهداشت دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع به عنوان تکلیف قانونی باید در همه دانشگاه‌ها و سازمان های تابعه وزارت بهداشت در اولویت قرار گیرد و گزارش اقدامات انجام شده و پیشرفت‌های حاصله به صورت مداوم در قالب برنامه های عملیاتی ارائه شود.

یوسفیان با بیان اینکه ارتقای سطح ایمنی و داشتن مراکزی تاب‌آور در برابر آتش‌سوزی همواره مورد توجه مدیران و سیاستگذاران حوزه سلامت بوده است؛ گفت: از سال 1391 تاکنون ارزیابی ایمنی مراکز درمانی و واحدهای بهداشتی در ابعاد مختلف سازه ای، غیرسازه‌ای و مدیریتی در دستور کار قرار گرفته و در برنامه اعتباربخشی مراکز درمانی نیز استانداردهای ایمنی در برابر آتش در حوزه استانداردهای مدیریت خطر بیمارستان‌ها مطرح شده است و هر ساله توسط ارزیابان ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته وی اهمیت ارتقای ایمنی در برابر آتش‌سوزی باعث شده که لزوم اخذ تائیدیه سازمان آتش‌نشانی در فرایند صدور و تمدید پروانه فعالیت موسسات پزشکی طی دو سال اخیر ملاک عمل قرار گیرد.

یوسفیان با اشاره به اقدامات سال‌های اخیر برای ارتقای ایمنی و تاب آوری مراکز بهداشتی و درمانی کشور خاطرنشان کرد: نتایج ارزیابی ایمنی نشان می‌دهد که در زمینه استقرار سیستم‌های حفاظت از آتش در مراکز بهداشتی و درمانی رشد قابل توجهی وجود دارد اما همچنان نیازمند توجه ویژه به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه هستیم.

بخوانید  افزایش تعداد شهرهای نارنجی کرونایی در کشور‌/ کاهش شهرهای آبی

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *