0

خطر مرگ زودهنگام در بیماران نارسایی قلبی تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد

محدود کردن بیش از حد مصرف نمک؛

شواهد رو به رشد نشان می‌دهد، محدود کردن بیش از حد مصرف نمک ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و خطر مرگ زودهنگام را در بیماران نارسایی قلبی تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد محدود کردن بیش از حد مصرف نمک می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را در بیماران نارسایی قلبی تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

پزشکان به افراد مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می‌کنند، مصرف روزانه سدیم آن‌ها از روزانه ۲ گرم تجاوز نکند؛ بررسی‌ها  بیانگر آن است، کسانی که رژیم غذایی کمتر از.۲.۵ گرم نمک در روز را رعایت نمی‌کنند به میزان قابل توجهی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر هستند.  

نمک خوراکی (سدیم کلرید) یکی از تاثیر گذار‌ترین مواد غذایی بر سلامت قلب و عروق است و بلافاصله بعد از مصرف وارد خون شده و با افزایش فشار خون باعث وارد شدن فشار به قلب می‌شود. این فشار می‌تواند باعث بیماری قلب و یا تشدید سایر مشکلات قلبی شود. نمک از دیرباز به عنوان دشمن شماره یک افراد مبتلا به مشکلات قلبی تلقی می‌شود و پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که میزان سدیم مصرفی خود را کاهش دهند.

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که محدود کردن بیش از حد نمک ممکن است در واقع خطر مرگ زودهنگام را در بیماران نارسایی قلبی افزایش دهد. داده‌های جدید محققان بر روی مجموعه تحقیقات رو به رشدی استوار است که نشان می‌دهد مزایای قطع نمک برای این زیر مجموعه از بیماران ممکن است برعکس عمل کند.

بخوانید  درمان خانگی درد مزمن با یک اختراع جدید

انجمن قلب آمریکا (AHA) مصرف دو تا سه گرم سدیم در روز را برای افراد سالم توصیه می‌کند اما، کسانی که نارسایی قلبی متوسط یا شدید دارند باید کمتر از دو گرم در روز مصرف کنند که کمی کمتر از یک قاشق چایخوری است. با این حال، طبق گزارش سازمان غذا و دارو، یک آمریکایی به طور متوسط بیش از ۳.۴ گرم در روز مصرف می‌کند. یک بسته معمولی چیپس سیب زمینی حاوی ۲۵ درصد از ظرفیت روزانه سدیم افراد است. محصولات کنسرو شده و از پیش بسته بندی شده احتمالاً دارای مقادیر بالایی از سدیم و همچنین افزودنی‌های طعمی غنی از سدیم مانند مونوسدیم گلوتامات هستند. به عنوان مثال، یک وعده سوپ کنسرو شده حدود ۷۰۰ میلی گرم سدیم دارد که تقریباً یک سوم میزان مصرف روزانه یک فرد است.

بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی به دلیل ترس از مصرف بیش از حد سدیم مجبورند رژیم غذایی خود را به شدت محدود کنند و از مصرف این غذا‌ها اجتناب کنند.
در مطالعه جدیدی که در اجلاس سالانه کالج قلب و عروق آمریکا در روز پنجشنبه ارائه شد، پزشکان گزارش دادند که محدود کردن مصرف سدیم در رژیم غذایی به کمتر از حد معمول، نتیجه معکوس دارد. محققان داده‌های ۹ کارآزمایی بالینی قبلی را جمع‌آوری کردند که هر کدام اثربخشی سطوح مختلف محدودیت‌های سدیم را برای بیماران نارسایی قلبی ارزیابی کردند.

در مجموع، این مطالعات اطلاعاتی را از نزدیک به ۳۵۰۰ بیمار نارسایی قلبی جمع آوری کرد. پژوهشگران در تجزیه و تحلیل خود دریافتند  بیماران نارسایی قلبی که از رژیم غذایی با هدف دریافت سدیم کمتر از ۲.۵ گرم در روز پیروی می‌کنند، ۸۰ درصد بیشتر از افرادی که رژیم غذایی با هدف بالاتر از این آستانه را دنبال می‌کنند، در معرض خطر مرگ قرار دارند. در بازو‌های محدودتر مطالعه، محدودیت سدیم از حدود ۱.۲ تا ۱.۸ گرم در روز متغیر بود.

بخوانید  خطر کمبود پزشک در ۳ رشته تخصصی

انیرود پالیچرلا از دانشکده پزشکی دانشگاه کریتون در اوماها، نبراسکا و سرپرست این مطالعه گفت: «محدود کردن سدیم هنوز راهی برای کمک به مدیریت نارسایی قلبی است، اما میزان محدودیت مورد بحث قرار گرفته است؛ این مطالعه نشان می‌دهد که تمرکز باید بر ایجاد سطح ایمن مصرف سدیم به جای محدود کردن بیش از حد سدیم باشد».

با توجه به اینکه مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش احتباس مایعات در بدن و نهایتا منجر به افزایش حجم خون در داخل رگ‌های خونی می‌شود متخصصان پزشکی  به بیمارانی که علائم بیماری قلبی دارند توصیه می‌کنند مصرف نمک را کاهش دهند. وقتی خون بیشتری در رگ‌های خونی جریان می‌یابد، فشار خون افزایش می‌یابد و قلب را مجبور می‌کند تا برای پمپاژ خون در سراسر بدن سخت‌تر کار کند. اما بسیاری از پزشکان اذعان کرده اند که توصیه به نگه داشتن سدیم دریافتی کمتر از ۲۰۰۰ گرم بر اساس فرضیات است.

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ از ۹ مطالعه انجام شده توسط پزشکان در دانشگاه آکسفورد نشان داد که شواهد حاکی از مزایای رژیم کم نمک در بیماران نارسایی قلبی غیر بستری در بیمارستان بی‌نتیجه است.

تیم آکسفورد به سرپرستی دکتر کمال مهتانی گفت: ما هیچ داده بالینی مرتبطی در مورد اینکه آیا کاهش مصرف نمک رژیم غذایی بر پیامد‌هایی مانند مرگ و میر مرتبط با قلب و عروق، حوادث قلبی عروقی، بستری شدن در بیمارستان یا مدت بستری شدن در بیمارستان تاثیر می‌گذارد یا خیر، پیدا نکردیم.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند، برچسب های مواد غذایی را حتما بخوانند تا از میزان نمک موجود در آنها مطلع شوند و  مقدار زیادی سبزیجات و میوه جات تازه مصرف کند تا غیر از اثرات مفید مصرف میوه ها و سبزیجات، پتاسیم موجود در آنها باعث تعادل نمک شود.

بخوانید  روش های درمانی جایگزین برای کمک به مقابله با نارسایی قلبی

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران