0

خریدوفروش اعضای بدن در فضای مجازی عملاً نشدنی است/ مردم هنوز با اهدای عضو کنار نیامدند

قبادی:

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اینكه پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی به طور كامل رایگان است، گفت: بحث خریدوفروش اعضای بدن در فضای مجازی از نظر علمی نشدنی است چون این كار پارامترهای بسیار زیاد و یك فرآیند الكترونیكی و بسیار دقیق و علمی دارد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  امید قبادی، نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان اظهار كرد: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند كه از این تعداد هر دو سه ساعت بین ۷ تا ۱۰ نفر از افرادِ در لیست انتظار پیوند، به خاطر نرسیدن عضو مناسب جان خود را از دست می‌دهند.

او افزود: تنها راه نجات این افراد، استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی است كه ما سالانه ۴۰ هزار نفر مرگ مغزی داریم اما مردم آن‌گونه كه باید و شاید به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند.

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: بیشتر مردم مرگ مغزی را مرگ قطعی نمی‌دانند و تصور می‌كنند ممكن است فردی كه دچار مرگ مغزی شده به زندگی برگردد و عده‌ای هم بعد از پذیرفتن مرگ مغزی، می‌گویند ما نظر قطعی فرد بیمار را در مورد این كار نمی‌دانیم.

قبادی نهادینه شدن این موضوع كه مرگ مغزی مساوی است با مرگ فرد را در جامعه ضروری دانست و تأكید كرد: مردم می‌توانند كارت اهدای عضو بگیرند تا در لحظات بحرانی، خانواده خود را در تصمیم‌گیری تنها نگذارند.

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: در ایران بین ۵ تا ۸ هزار نفر با مرگ مغزی فوت می‌كنند اما ۳ هزار نفر از آن‌ها قابلیت اهدای عضو دارند كه از این ۳ هزار نفر هم فقط هزار نفر به اهدای عضو رضایت می‌دهند و ۲ هزار نفر دیگر سالانه حدود ۷ هزار عضو را با خودشان خاك می‌كنند.

بخوانید  جزئیات تزریق دوز پنجم واکسن کرونا در متقاضیان سفر بین المللی

قبادی با بیان اینكه افراد مبتلا به مرگ مغزی نهایتاً دو هفته و به واسطه دستگاه اكسیژن ساز مصنوعی، نفس می‌كشند متذكر شد: اگر در همان ساعات اولیه بعد از اعلام مرگ مغزی رضایت داده شود می‌توان ۸ عضو را به ۸ بیمار پیوند كرد چون ریه‌ها فقط تا ۲۴ ساعت و قلب فقط تا ۷۲ ساعت قابلیت پیوند دارد.

وی با اشاره به اینكه پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی به طور كامل رایگان است و هیچ وجهی از دو طرف گرفته نمی‌شود گفت: بحث خریدوفروش اعضای بدن در فضای مجازی از نظر علمی نشدنی است چون این كار پارامترهای بسیار زیاد و یك فرآیند الكترونیكی و بسیار دقیق و علمی دارد و بنابراین نمی‌توان هیچ دخل و تصرفی در آن كرد.

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان اظهار كرد: ۸۰ درصد عدم رضایت مردم به اهدای عضو فرد مرگ مغزی به دلیل عدم آگاهی از این است كه مرگ مغزی را مساوی با مرگ نمی‌دانند. 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران