0

جهش جدید امیکرون به سرعت در حال گسترش است

در ایالات متحده؛

براساس آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، نوع جدید سویه امیکرون که با نام XBB.۱.۵ شناخته می‌شود، در ایالات متحده به سرعت در حال گسترش است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، براساس آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نوع جدید سویه امیکرون XBB.۱.۵ به سرعت در حال گسترش در ایالات متحده است و تخمین زده می‌شود که این سویه حدود ۳۰ درصد از موارد  کووید-۱۹ در ایالات متحده را در هفته منتهی به ۷ ژانویه تشکیل می‌دهد.  

داده‌های سی‌دی‌سی نشان می‌دهد، سویه XBB.۱.۵ بیش از ۷۰ درصد از گردش ویروس کرونا را در برخی مناطق شمال غربی کشور تشکیل می‌دهد.

به گفته متخصصان، این سویه ممکن است بیشتر از انواع دیگر قابل انتقال باشد، اما هنوز نمی‌دانیم که آیا باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا خیر؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرد ما از نزدیک این زیر سویه‌ها را زیر نظر داریم تا ببینیم واکسن‌ها و درمان‌های فعلی تا چه حد بر علیه آن کار می‌کنند. نوع XBB موارد ابتلا به کرونا را در بخش‌هایی از آسیا نیز افزایش داده و نگرانی‌هایی را برای مسری بودن بالای آن ایجاد کرده است.

دانشمندان و مقامات سلامت عمومی ماه‌هاست که خانواده فرعی XBB را به دقت زیر نظر گرفته‌اند، زیرا این سویه‌ها دارای جهش‌های زیادی هستند که می‌توانند واکسن‌های کووید-۱۹، از جمله بوستر‌های موجود علیه اومیکرون را کم‌اثر کند و باعث موارد ابتلای جدید شود.

خانواده XBB اولین بار در مردادماه در هند شناسایی شد و به سرعت در آنجا و همچنین در سنگاپور غالب شد؛ از آن زمان به خانواده‌ای از زیرسویه‌ها از جمله XBB.۱ و XBB.۱.۵ تبدیل شده است.

بخوانید  حقوق گمرکی کالا‌های سلامت‌محور کاهش پیدا کرد

اندرو پکوس، ویروس شناس در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید که XBB.۱.۵ با اعضای خانواده خود متفاوت است، زیرا دارای یک جهش اضافی است که باعث می‌شود بهتر به سلول‌ها متصل شود.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران