0

جمع‌آوری ۱۲۰۰ محصول آرایشی و بهداشتی غیر مجاز از ابتدای سال جاری

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمود آل‌بویه از جمع‌آوری 1200 محصول آرایشی و بهداشتی غیرمجاز از ابتدای سال تاکنون، خبر داد و اظهار کرد: استفاده بالا از محصولات بهداشتی و همچنین جذابیت بازار محصولات آرایشی باعث شده تا فعالیت‌های گسترده‌ای نیز در زمینه تولید و تجارت این محصولات انجام بگیرد که همین گستردگی عامل بروز و افزایش قاچاق و ارائه محصولات تقلبی نیز شده است.

مدیرکل امور فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: فعالیت در صنف فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی علاوه بر گستردگی و تنوع، به دلیل سود قابل توجه نظر قاچاقچیان را به خود جلب می‌کند، البته با افزایش نرخ ارز، قاچاق این محصولات به نسبت گذشته کمتر و در عوض، میزان تقلبات و تولید زیرزمینی این فراورده‌ها بیشتر شده است که نیازمند دقت بیشتر مردم هنگام تهیه این نوع محصولات است.

آل‌بویه ادامه داد: معیارها و ابزارهای زیادی برای آزمایش اصالت و سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد که هیچ کدام از محصولات قاچاق یا تقلبی در این آزمایشات مورد تایید قرار نمی‌گیرند.

وی تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم اطلاع‌رسانی در خصوص عوارضی که استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی برای سلامت یک فرد می‌تواند داشته باشد، مصرف این فراورده‌ها افزایشی بوده است و برخی عوارض این محصولات ممکن است تا حد مرگ جان افراد را تهدید کند.

مدیرکل امور فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه عوامل بسیار زیادی هستند که یک محصول اصیل را به یک محصول غیربهداشتی و تقلبی تبدیل می‌کنند‌، خاطرنشان کرد: از جمله این موارد می‌توان به استفاده از مواد اولیه غیرمجاز، تولید در شرایط نامطلوب و حمل و نقل و نگه‌داری آنها در وضعیت نامناسب اشاره کرد.

بخوانید  نخستین نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان حوزه پزشکی برگزار می‌شود

وی افزود: نظارت و مبارزه با محصولات قاچاق و تقلبی یک فعالیت جمعی است که سازمان‌ها و ادارات مختلفی در آن نقش دارند و از جمله آنها می‌توان به معاونت های غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزیرات حکومتی اشاره کرد. هماهنگی با تمام ارگان های ذی ربط در این امر نیز بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

مدیرکل امور فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: سازمان غذا و دارو نیز جزو ارگان‌هایی است که مسئولیت‌هایی در زمینه مبارزه با قاچاق و جمع آوری کالاهای غیر مجاز از سطح عرضه دارد که تاکنون حدود 200 برند و بیش از هزارو 200 قلم از کالاهای این برند ها شناسایی و از سطح عرضه و مصرف جمع آوری شده‌اند.

وی بیان کرد: عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی غیر مجاز با گسترش فروشگاه‌های مجازی افزایش یافته است. متاسفانه علی‌رغم اعطای مجوز فعالیت به این فروشگاه‌ها توسط معاونت توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت و نظارت پلیس فتا بر این فروشگاه‌ها این مشکل مرتفع نشده است و همچنان شاهد عرضه محصولات غیر مجاز در این فروشگاه‌ها هستیم.

توصیه می‌شود که مصرف‌کنندگان اقلام آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر نظیر داروخانه‌ها تهیه کنند و در صورت نیاز می‌توانند اصالت کالای خریداری شده را از طریق سامانه TTAC و یا ارسال کد اصالت 16 رقمی و یا شماره UID درج شده بر روی محصول از طریق پیام کوتاه به شماره 20008822 کنترل کنند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

بخوانید  افزایش ۲۵ درصدی حقوق پرستاران با اجرای طرح تعرفه گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *