0

جزئیات اجرای کشوری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از سال ۱۴۰۲

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر در حال اجراست و از سال 1402 در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه عملیاتی پزشک خانواده و نظام ارجاع منطبق با طرح عدالت و تعالی درمان و برنامه ششم توسعه تدوین شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اظهار کرد: جهت اجرای برنامه، استانداردها، پروتکل‌ها، راهنماهای بالینی، راهنماهای تجویز درمان و دستورالعمل نظام ارجاع الکترونیک (نوبت‌دهی الکترونیک) تدوین شده است.

واعظی افزود: در راستای ارائه نقشه نظام ارجاع بر اساس سطح‌بندی خدمات سلامت، نسخه 02 دستورالعمل پزشک خانواده بر اساس اصول و ضوابط سطح‌بندی و نیز نظام ارجاع در سطح 2 و 3 در سطح کشور، مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: 30 درصد مراکز ارائه‌دهنده خدمات سرپایی در حوزه دولتی است. همچنین 800 کلینیک و درمانگاه دانشگاهی در سطح استان‌ها در حال ارائه خدمات هستند که در حال ساماندهی آن‌ها برای نظام ارجاع هستیم. 

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در خصوص اقدامات مورد انتظار از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: تشکیل ستاد اجرایی و کارگروه نظام ارجاع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سطح استان و شهرستان‌ها، ارزیابی ظرفیت‌ها و بررسی وضعیت موجود زیرساخت‌های برنامه در سطوح دو و سه، ساماندهی مراکز درمانی سرپایی در بخش دولتی از جمله سامانه‌های نوبت‌دهی، ارائه خدمات و بازخورد، تدوین و ارائه نظام و نقشه ارجاع منطبق با نظام سطح‌بندی خدمات سلامت در کلیه سطوح استان با هماهنگی معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها، از جمله این انتظارات است.

بخوانید  ارائه گزارش مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه سلامت

وی ادامه داد: همچنین برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع استقرار نوبت‌دهی الکترونیک بین همه سطوح و مدیریت نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه، پیگیری اتصال سامانه‌های موجود و داده‌های پاراکلینیک سطوح یک و دو و سه (نظارت بر ثبت اطلاعات داشبورد نظام ارجاع)، نظارت بر نحوه اجرای برنامه و کمیت و کیفیت بازخورد بیماران ارجاعی از سطح یک توسط مراکز سطح دوم و سوم تحت پوشش دانشگاه باید صورت گیرد.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *