0

ثبت سالانه ۱۷ میلیون تماس با ۱۱۵/ میانگین زمان رسیدن آمبولانس در تهران ۱۸ دقیقه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جعفر میعادفر امروز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت روز ملی فوریت‌های پزشکی اظهار کرد: 26 شهریور سالروز تأسیس اورژانس کشور است؛ در سال 1353 سقف فرودگاه مهرآباد به علت بروز سانحه‌ای فرو ریخت و چند نفر کشته و مصدوم شدند و در آن سال تصمیم گرفته شد که سازمانی تشکیل شود تا در موارد فوریتی مردم بتوانند با شماره مشخصی تماس گرفته و خدمات درمانی اضطراری را دریافت کنند. تا سال 1357 حدود 20 پایگاه اورژانس در کشور فعال بوده که کفاف جمعیت 36 میلیون نفری ایران را نمی‌داد، اما در حال حاضر بیش از 3 هزار و 200 پایگاه اورژانس زمینی، هوایی و دریایی در کشور وجود دارد.

وجود بیش از 50 پایگاه اورژانس هوایی در کشور

وی افزود: در حال حاضر بیش از 50 پایگاه اورژانس هوایی در کشور در حال فعالیت هستند و بیشتر آن‌ها در مناطق محروم در حال ارائه خدمت به هموطنان هستند. یک‌هزار و 800 پایگاه جاده‌ای و بیش از یک‌هزار و 300 پایگاه اورژانس شهری در کشور فعالیت دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: اورژانس موتوری در کلان‌شهرها در حال ارائه خدمت به مردم است که زمان رسیدن اورژانس به بالین بیمار را در ترافیک کاهش می‌دهد.

تماس سالانه 17 میلیون نفر با اورژانس 115

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 17 میلیون تماس با 115 برقرار شد و منجر به 5 میلیون ماموریت شد، تصریح کرد: حدود 800 هزار ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی و مابقی مربوط به بیماری‌ها بوده است.

مدت زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیماران تهران بیش از شهرهای دیگر

وی درباره زمان رسیدن آمبولانس بر بالین مصدومین بیان کرد: هر کشوری بر اساس توانمندی‌های خودش زمان استانداردی برای رسیدن آمبولانس دارد؛ بهترین زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار 6 دقیقه در کل کشور است اما کشور ما پهناور است و در کشور 200 هزار راه اصلی و فرعی وجود دارد که اگر اورژانس بخواهد در همه این جاده‌ها استقرار یابد سخت است؛ ما تلاش کردیم آمبولانس در شهرهای کوچک در 80 درصد موارد تا 8 دقیقه بر بالین بیمار برسد و در شهرهای بزرگ به طور میانگین این زمان بین 10 تا 12 دقیقه و در تهران 17 تا 18 دقیقه است و در تلاش هستیم مدت زمان رسیدن بر بالین مصدوم و بیمار را کاهش دهیم.

بخوانید  نمودار پروتکل ها نگران کننده است/استان های اول و آخر جدول کرونا

میعادفر با بیان اینکه اورژانس در همه تجمعات، حوادث و بحران‌ها به مردم خدمات درمانی ارائه کرده است، گفت: در ایام اربعین و 28 صفر سال جاری، همکاران اورژانس به مردم خدمات ارزنده‌ای ارائه کردند.

معضل مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس 115

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه برخی از تماس‌های گرفته شده با اورژانس مزاحمت تلفنی است، خاطرنشان کرد: به دلیل سه رقمی بودن شماره تلفن اورژانس، کودکان هنگام بازی کردن با تلفن، با اورژانس 115 تماس حاصل می‌کنند. مردم باید توجه داشته باشند که هر یک مورد تماس باعث اِشغال شدن یک خط تلفن اورژانس می‌شود.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش مزاحمت‌های تلفنی یادآور شد: ما جلساتی با معاون دادستان کشور و مقامات قوه قضاییه داشتیم و مراکزی تعیین شده که با قید فوریت به پرونده‌های افرادی رسیدگی شود که مزاحمت تلفنی برای اورژانس ایجاد می‌کنند. در این زمینه نیز چندین مورد محکومیت و قطع تلفن مزاحمان را داشتیم. 

همه تماس‌ها منجر به اعزام آمبولانس می‌شود؟

میعادفر با بیان اینکه مشکل برخی از افراد پس از دریافت مشاوره تلفنی حل می‌شود و نیازی به اعزام آمبولانس ندارند، بیان کرد: بخشی از بیماری‌ها ممکن است از نظر فردی که تماس می‌گیرد اورژانسی باشد اما ما در اورژانس مبحثی به نام “تریاژ” داریم که به معنای اولویت بندی بیماران براساس وضعیتشان  است؛ کارشناسان اورژانس که پرستار هستند پس از شنیدن وضعیت بیمار، به همراه او اعلام می‌کنند که چه اقداماتی انجام دهند تا مشکلشان برطرف شود. درصورتی که تشخیص داده شود نیاز به اعزام آمبولانس وجود دارد آمبولانس به محل اعزام می‌شود.

بخوانید  لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه|اردوغان اکثریت را از دست داد

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *