0

تولید ۱۸۰ محصول دانش‌بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، در نشست هم‌اندیشی دکتر حسین قناعتی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اساتید و دستیاران گروه جراحی مغز و اعصاب، وی پس از شنیدن جزئیات برنامه عملیاتی 4 ساله گروه مغز و اعصاب، این گروه را از لحاظ نظم، حرکت علمی و سختی کار زبانزد جامعه پزشکی دانست و گفت: جراحی مغز و اعصاب رشته عظیمی است چراکه با مغز انسان سروکار دارد و بشر باوجود پیشرفت‌های بسیاری که به دست آورده  هنوز نتوانسته ساده‌ترین کارهای مغز را شبیه‌سازی کند. 

دکتر قناعتی با بیان اینکه پیچده‌ترین فرایند‌های مدیریتی، ساده‌ترین کار برای مغز است گفت: مغز و اعصاب به خودی خود، ماهیت علم مدیریت را دارد و کمک می‌کند با پیچیدگی‌های علم مدیریت بهتر آشنا شویم.  

رئیس دانشگاه، حرکت برنامه محور را در جهان بی‌ثبات کنونی، موجب برقراری ثبات دانست و گفت: اگرچه برنامه‌های بزرگی در جهان پیش‌بینی شده که به هدف نرسیده است مانند پوشش همگانی بهداشت که 3 هزار دانشمند WHO برای برقراری عدالت در سلامت تا سال 2030 آن را برنامه‌ریزی کرده بودند که با همه‌گیری کرونا این برنامه به هم خورد و به تعبیر جامعه‌شناس بزرگ آلمانی، جهان به دو عصر پیش از کرونا و پس از کرونا تقسیم شد. با این وجود، برنامه‌ریزی همچنان رکن اساسی پیشرفت در جهان بی‌ثباتی است که در آن قرار داریم و کمک می‌کند که بدانیم چه می‌خواهیم و باید در چه مسیری حرکت کنیم.

دکتر قناعتی با بیان اینکه هرچه بی‌ثباتی بیشتر باشد، جهت منحنی‌های مدیریت، به سمت استقامت و عشق بیشتر می‌شود گفت: عرفای بزرگ ما نیز در اشعار و سخنان خود مانند این بیت مولانا « پای استدلالیان چوبین بود* پای چوبین سخت بی‌تمکین بود» به این امر تأکید داشته‌اند. در جنگ تحمیلی نیز مقاومت و عشق و‌ امید باعث پیروزی کشورمان شد.  

بخوانید  امام خامنه‌ای: حضور یک آمریکایی‌هم در عراق زیاد است/ آرزوی ما پیشرفت عراق است

رئیس دانشگاه، با یادآوری اینکه امروزه‌ امید در کشورمان مورد هجمه قرار گرفته است افزود: آیا می‌دانید شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه با تولیدات چشمگیر خود، افزون بردرآمدزایی، بار بسیاری را از دوش نظام سلامت و کشور را برداشته‌اند. 180 محصول دانش بنیان در دانشگاه ساخته شده و همین دستگاه نویگشینی که جراحان مغز و اعصاب با آن کار می‌کنند ساخت ایران است.  

دکتر قناعتی، در تکمیل این بخش از سخنان خود با تأکید براینکه «ما می‌توانیم» به شرط آنکه با «برنامه» پیش برویم گفت: درست است که برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مهم است اما روش اجرای سیاست و برنامه نیز اهمیت بسیاری دارد. مدیریت علم است و شاخص‌های پیچیده‌ای دارد که باید با دقت پیش برویم  و کشتی بزرگ دانشگاه را به سلامت به مقصد برسانیم.  

رئیس دانشگاه، با اشاره به رایزنی‌های انجام شده برای حمایت از نیروی انسانی و دستیاران گفت: نیروی انسانی اساس پیشرفت دانشگاه است و برای حمایت از آنان، برنامه‌های خوبی داریم.  

دکتر قناعتی، با تأکید بر گسترش فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب و تربیت جراح عروق مغز توانمند گفت: فهرست تجهیزات مورد نیاز بخش‌ها را با دلایل آن ارسال کنید که برای تهیه آن اقدام شود. به منظور مدیریت و استفاده بهینه از تجهیزات پزشکی نرم‌افزاری طراحی شده که مشخصات همه تجهیزات دانشگاه در آن ثبت می‌شود.  

رئیس دانشگاه، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی گروه جراحی مغز و اعصاب را ضروری دانست و گفت: دانشگاه در بسیاری از کشور‌ها میز‌های فعالی دارد که شما می‌توانید با بخش‌های بین‌المللی مرتبط، تعامل برقرار کنید.

 دکتر قناعتی یکی از برنامه‌های دانشگاه را توسعه توریسم سلامت دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، خدمات پیشرفته پزشکی را با هزینه مناسب ارائه می‌دهد که اگر فرهنگ توریسم تقویت شود و بیمار احساس آرامش کند و کیفیت خدمات را ببیند می‌توانیم جایگاه خود را در این عرصه ارتقا دهیم.

بخوانید  افغانستان می‌گوید اگر "حقابه" می‌خواهید منتظر باران باشید!

 رئیس دانشگاه راه‌اندازی مرکز جراحی مغز و اعصاب در منطقه 22 را ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های گروه جراحی مغز و اعصاب دانست و گفت: این مرکز از نظر فضای فیزیکی بزرگترین مرکز جراحی مغز و اعصاب جهان است و  امکانات خوبی  دارد که می‌تواند در اختیار جراحان مغز و اعصاب قرار گیرد. در حال برنامه‌ریزی هستیم که مراحل ساخت آن تکمیل شود.

 رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه وظیفه ما تأمین سلامت جامعه است گفت: بخش عمده‌ای از بودجه کشور‌ها صرف درمان بیماری‌های غیرواگیر می‌شود که اگر این بیماری‌ها کنترل شود، بسیاری از هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد. باید با تمام قوا و با‌امید پیش برویم تا بتوانیم به سهم خود، سلامت جامعه را ارتقا دهیم.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *