0

توضیحات بهشت زهرا(س) درباره هزینه کفن و دفن

حسین زیار؛ معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار خبری مبنی بر “قیمت کفن” در بهشت زهرا(س) تهران 2.5 میلیون تومان، اظهار کرد: در ارتباط با موضوع خدمات‌رسانی در بهشت زهرا(س) اولاً باید به این نکته اشاره کنم که تمام قیمت‌های ارائه شده در سازمان بر مبنای مصوبه شورای شهر تهران است و تمام هزینه‌های دریافتی از مراجعه‌کنندگان در فیش صادره ثبت می‌شود که این فیش نیز در اختیار مراجعه‌کنندگان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر دریافت هزینه 2.5 میلیون تومانی از سوی یکی از غرفه‌داران و دکه‌های پیرامونی سالن عروجیان بهشت زهرا(س) تصریح کرد: در بحث قیمت‌گذاری غرفه‌‌داران، سازمان بهشت زهرا(س) هیچ دخل و تصرفی ندارد و سازمان‌های نظارتی به صورت دوره‌ای بر روند کار غرفه‌داران و دریافت هزینه‌ها نظارت می‌کنند.

زیار ادامه داد: در سازمان بهشت زهرا(س) غرفه‌هایی برای ارائه خدمات از جمله چاپ اعلامیه، ترمه، تابلونویسی و… پیش‌بینی شده است که سازمان‌های نظارتی بر روند فعالیت این غرفه‌ها نظارت دارند.

معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) در ارتباط با هزینه کفن برای متوفیان گفت: قیمت کفن در فیش‌های که صادر می‌شود، 255 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه هنوز هزینه کفن و دفن در سال جاری افزایش نیافته است، افزود: قیمتی که در حال حاضر دریافت می‌شود بر اساس قیمت سال 1402 است و با گذشت  3 ماه از سال هنوز قیمت‌های جدید اعمال نشده است.

زیار در ارتباط با قیمت جدید هزینه‌های کفن و دفن تصریح کرد: قیمت امسال 800 هزار تومان محاسبه شده است که این هزینه شامل کفن، کاور، سدر و کافور و… است، البته همانطور که گفته شده هنوز هزینه‌های دریافتی از سوی خانواده‌ها برمبنای سال 1402 است.

بخوانید  دفاع وزارت بهداشت از قلیان اکسیژن!

معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) با بیان اینکه قیمت کارشناسی شده کفن 400 هزار تومان است، گفت: در حالی این قیمت کارشناسی شده است که بخش عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) هزینه کفن را 255 هزار تومان دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه بهشت زهرا(س)  نیز نظارت‌های مستمری را بر روند فعالیت غرفه‌ داران در بهشت زهرا(س) انجام می‌دهد، اضافه کرد: اداره درآمدی سازمان بهشت زهرا(س) به صورت دوره‌ای سرکشی‌هایی را انجام می‌دهد. همچنین معاونت عروجیان نیز در صورت ورود هرگونه تخلف موضوعات را پیگیری می‌کند.

زیار افزود: در برخی موارد پیش آمده که برخی از غرفه‌داران به دلیل توصیه برخی از مباشرین اقدام به خرید و تهیه برخی از اقلام کرده‌اند که این موارد با اطلاع معاونت عروجیان پیگیری و مبالغ به خانواده‌ها ارجاع داده می‌شود.

معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) تصریح کرد: در زمانی که خانواده‌ها به بهشت زهرا(س) مراجعه می‌کنند با توجه به شرایط آنها نمی‌توانند تصمیم مناسبی را در آن زمان اخذ کنند و در بعضی از مواقع نیز به اصرار اطرافیان و یا مباشرین اقدام به خرید کفن‌هایی “تحت عنوان کفن‌های متبرکه” از غرفه‌های پیرامون بهشت زهرا(س) می‌کنند که ما به هیچ عنوان این موضوع را توصیه نمی‌کنیم چرا که در برخی از موارد حتی این کفن‌ها با قیمت بالا و به صورت ناقص در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: معاونت عروجیان بهشت زهرا(س) نیز در 4،5 ماه گذشته بالغ بر 6 نفر از مباشرین را جابجا کرده است و این فرآیند در صورت تخلف ادامه دارد ضمن اینکه ما پس از پایان مراسم خانواده‌ها که متوفیان خود را به خاک می‌سپارند در روز بعد با آنها تماس برقرار می‌کنیم و نسبت به خدمت ‌رسانی سازمان بهشت زهرا(س) نظرسنجی‌هایی انجام می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند موارد، نکات و حتی تخلفات را به ما ارجاع بدهند.

بخوانید  امروز؛ مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری تخصصی داروسازی ۱۴۰۲ پایان می‌یابد

زیار افزود: متاسفانه در هنگام ورود خانواده‌ها برای انجام مراسم خاکسپاری، تعدادی از دلالان در کنار اطراف بهشت زهرا(س) مستقر هستند و با دلال‌بازی هزینه‌های بسیار زیادی را از خانواده‌ها جهت انجام مراسم دریافت می‌کنند. به عنوان مثال این دلال‌ها صندلی‌ها را از بهشت زهرا(س) با هزینه 9 هزار تومان رزرو و از خانواده‌ها 15 هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی افزود: خانواده‌ها می‌توانند از طریق سامانه 1888 و شماره تماس 51633064 موضوعات را پیگیری کنند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *