0

توانایی بیماری‌زایی کرونا بعد از ۵ دقیقه از بین می‌رود

توانایی بیماری‌زایی کرونا بعد از ۵ دقیقه از بین می‌رود

توانایی بیماری‌زایی کرونا بعد از ۵ دقیقه از بین می‌رود

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از زی نیوز، بر اساس یک مطالعه جدید، توانایی کروناویروس در آلوده کردن افراد در عرض پنج دقیقه پس از انتقال در هوا شروع به کاهش می‌کند و ویروس در عرض ۲۰ دقیقه پس از حضور در هوا حدود ۹۰ درصد از قابلیت عفونت خود را از دست می‌دهد.

از این‌رو سیستم تهویه، اگرچه هنوز ارزشمند است، اما احتمالاً تأثیر کمتری خواهد داشت.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه بریستول انگلستان دستگاهی ساختند که به آنها اجازه می‌داد هر تعداد ذرات ریز حاوی ویروس را تولید کنند و به آرامی آنها را بین دو حلقه الکتریکی بین پنج ثانیه تا ۲۰ دقیقه معلق نمایند، در حالی که به شدت دما، رطوبت و شدت نور UV محیط اطرافشان را تحت کنترل داشتند.

آنها دریافتند که ذرات ویروسی با خروج از شرایط نسبتاً مرطوب و غنی از دی اکسید کربن ریه‌ها به سرعت شروع به از دست دادن آب کرده و خشک می‌شوند.

انتقال به سطوح پایین‌تر CO۲ با افزایش سریع pH مرتبط است – عواملی که توانایی ویروس برای آلوده کردن سلول‌های انسانی را مختل می‌کنند. با این حال، در این گزارش آمده است که سرعت خشک شدن ذرات با توجه به رطوبت نسبی هوای اطراف متفاوت است.

زمانی که این میزان کمتر از ۵۰ درصد بود – مشابه هوای نسبتاً خشکی که در بسیاری از ادارات یافت می‌شود – ویروس تقریباً نیمی از قابلیت عفونت خود را در عرض ۵ ثانیه از دست داده بود، پس از آن کاهش آهسته‌تر و پایدارتر بود و ۱۹ درصد کاهش بیشتر در طول پنج دقیقه بعد اتفاق افتاد.

بخوانید  گذر مبتلایان به امیکرون به دلیل انتشار بالا به بیمارستان می‌افتد

در رطوبت ۹۰ درصد، تقریباً معادل یک اتاق بخار یا دوش، کاهش عفونت تدریجی‌تر بود، به طوری که ۵۲ درصد از ذرات بعد از ۵ دقیقه همچنان خاصیت عفونت زایی داشتند که پس از ۲۰ دقیقه به حدود ۱۰ درصد رسید، و پس از آن هیچ تفاوتی بین آنها وجود نداشت.

بر همین اساس، محققان بر اهمیت پوشیدن ماسک در شرایطی که افراد نمی‌توانند از نظر فیزیکی فاصله بگیرند، تاکید دارند.

منبع : chekbabar.ir
برچسب‌ها:

نظرات کاربران