0

تهران به خون نیاز دارد

مدیرکل انتقال خون استان تهران:

مدیرکل انتقال خون استان تهران، با اشاره به روزهای پایانی سال و کاهش مراجعات هموطنان به مراکز اهدای خون، گفت: در شرایط کنونی، عرضه و تقاضا برای خون، تعادل ندارد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، سیدمنتظر شُبَّر، روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در نشست خبری که در محل انتقال خون وصال برگزار شد، افزود: کاهش اهدای خون در فصل سرما، یک امر طبیعی است؛ اما برای اعمال جراحی کاهش تقاضا نداریم. بنابراین، نیاز به خون همیشگی است.

وی ادامه داد: در زمستان، تعداد اعمال جراحی بیشتر می‌شود؛ چون افراد و البته پزشکان می‌خواهند قبل از سال نو درمان را انجام دهند. این موارد باعث افزایش درخواست خون از سوی بیمارستان‌ها می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران افزود: در شرایط کنونی، عرضه و تقاضا برای خون تعادل ندارد.

وی گفت: میزان ذخیره خون در استان تهران به یک هفته رسیده است و اگر همین روند ادامه داشته باشد، ممکن است دچار بحران شویم.

شُبّر ادامه داد: خیلی از استان‌ها تمایل دارند، اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی را در تهران انجام دهند که همین موضوع باعث افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی در پایتخت می‌شود.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در سال نو، افزود: ماه رمضان و تعطیلات سال نو، باعث کاهش اهدای خون در دو هفته تعطیلی سال نو خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ما نمی‌توانیم از خون سایر کشورها استفاده کنیم. همین طور، نمی‌توانیم خون‌های اهدایی در کشورمان را به کشور دیگری ارسال کنیم.

بخوانید  درخواست از تهرانی‌ها برای اهدای خون در روز‌های برفی

وی افزود: در ۱۱ ماهه اول سال جاری، ۴۲۸ هزار مراجعه برای اهدای خون داشته ایم که از این تعداد، ۳۴۰ هزار و ۸۰۰ نفر موفق به اهدای خون شده اند.

شُبّر تاکید کرد: در همین مدت یعنی ۱۱ ماهه اول سال جاری، ۳۷۷ هزار واحد خون در بیمارستان‌ها توزیع کرده ایم که مابه التفاوت آن را از سایر استان‌ها دریافت کرده ایم.

وی گفت: در سال جاری هر چه بیمارستان‌ها نیاز به خون داشتند، ما توزیع کردیم.

شُبّر ادامه داد: اهداکنندگان بار اولی در استان تهران، ۲۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

وی افزود: در زمینه اهدای خون بانوان نیز شاهد افزایش ۱۴ درصدی بودیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران، به اهداکنندگان مستمر اشاره کرد و گفت: در زمینه اهداکنندگان مستمر نیز شاهد رشد ۱۱ درصدی بوده ایم.

وی افزود: یک واحد خون باعث نجات جان سه نفر می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با عنوان این مطلب که در مسائل فنی و علمی شانه به شانه پیشرفته‌ترین کشورهای روز جهان حرکت می‌کنیم، تاکید کرد: ما استانداردهای WHO به طور کامل رعایت می‌کنیم و از خون سالمی برخورداریم.

در ادامه، امیرمسعود ناظمی معاون فنی اداره کل انتقال خون استان تهران گفت: روز به روز مصرف خون و فرآورده‌های خونی در سطح جهان رو به افزایش است.

وی افزود: تنها منبع خون و فرآورده‌های خونی، اهدا کننده است. از طرفی نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، یک نیاز دائمی است.

ناظمی ادامه داد: ترغیب و تشویق مردم به اهدای خون، یکی از سیاست‌های سازمان انتقال خون است که در همین راستا، می‌بایست از رسانه‌ها بهره گرفت.

بخوانید  رشد ۳ درصدی اهدای خون در کشور

وی افزود: در ابعاد کمی نسبت به سال گذشته از اهدای خون بیشتری برخوردار بوده ایم و در ابعاد کیفی هم، دو مسئله را در نظر داریم.

ناظمی گفت: تأمین نیاز مراکز درمانی از نظر خون و فرآورده‌های خونی، در اولویت اداره کل انتقال خون استان تهران قرار دارد.

وی در ادامه به افرادی که نیازمند دریافت گروه‌های خونی خاص اشاره کرد و افزود: تا ابتدای بهمن ۱۴۰۱، ۱۲ هزار واحد خون را به لحاظ ویژگی‌های ژنتیکی، مشخص و برای این دسته از افراد ارسال کردیم.

ناظمی به استفاده از روش‌های نوین آزمایشگاهی در اداره کل انتقال خون استان تهران اشاره کرد و گفت: استفاده از روش‌های مولکولی، در دستور کار اداره کل انتقال خون استان تهران قرار دارد.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان تهران، در واکنش به تأثیر آلودگی هوا بر سلامت و کیفیت خون‌های اهدایی، افزود: در هیچ یک از دستورالعمل‌های اهدای خون این موضوع که آلودگی هوا منعی برای اهدای خون داشته باشد، ذکر نشده است. همانطور که مصرف دخانیات برای اهدای خون منعی ندارد. مگر در شرایط خیلی خاص که آلودگی بسیار زیاد و شدید باشد که به صورت مسمومیت با سرب باشد که آن هم برای خونی که برای کودکان زیر دو سال مصرف می‌شود، منع دارد که موارد بسیار خاصی است که معمولاً خیلی کم اتفاق می‌افتد. اما با آلودگی‌هایی که ما در سطح تهران با آن مواجهیم، منعی برای اهدای خون ندارد. 

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران