0

تنفس هوای آلوده در طولانی مدت خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، یک مطالعه جدید به رهبری مؤسسه بهداشت جهانی بارسلون (ISGlobal) نشان داده که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به اشکال شدید کرونا را افزایش می‌دهد.

مبنای این مطالعه بررسی 4,660,502  نفر از بزرگسالان ساکن کاتالونیا بود که در سال 2020 میلادی در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری شده بودند. علاوه بر این، محققان میانگین سطوح سالانه ذرات  PM2.5، NO2، کربن سیاه (BC) و ازن (O3) را در آدرس محل سکونت هر یک از شرکت‌کنندگان تعیین کردند.

آنها دریافتند که افزایش قرار گرفتن در معرض ذرات PM2.5 به میزان 3.2 میکروگرم بر متر مکعب با افزایش 19 درصدی پذیرش در بیمارستان، افزایش مواجهه با NO2 به میزان 16.1 میکروگرم بر متر مکعب با افزایش 42 درصدی در پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه و افزایش مواجهه با BC به مقدار 0.7 میکروگرم بر متر مکعب با شش درصد افزایش در مرگ و میر همراه بوده است.

به گفته محققان، چندین مکانیسم بیولوژیکی می‌تواند توضیح دهد که چرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به انواع شدید کرونا را افزایش می‌دهد؛ اول، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط با عفونت‌های شدید، مانند فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

دوم، آلودگی هوا ممکن است عفونت را تسهیل کند، زیرا نشان داده شده که قرار گرفتن در معرض ذرات PM2.5 باعث افزایش بیان گیرنده‌هایی(Reseptor) می‌شود که ویروس به آنها متصل می‌شود.

در نهایت، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به شدت با تغییرات در دفاع ایمنی مورد استفاده برای مبارزه با ویروس، مانند کاهش اینترفرون نوع II و پاسخ‌های آنتی بادی مرتبط است.

بخوانید  افزایش خدمات القایی و دریافت های خارج از  عرف حاصل تعرفه های غیرواقعی و ناعادلانه است

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *