0

تعلل وزارت بهداشت در انتشار آمار کرونایی‌ها ادامه دارد!

تعلل وزارت بهداشت در انتشار آمار کرونایی‌ها ادامه دارد!

تعلل وزارت بهداشت در انتشار آمار کرونایی‌ها ادامه دارد!

باشگاه خبرنگاران جوان :

پس از گذشت حدود دو سال از شیوع بیماری کرونا هنوز آماری رسمی درباره این که چند درصد بستری شدگان و فوتی‌های کرونا واکسن زده یا نزده اند، توسط وزارت بهداشت منتشر نشده است.

البته محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفته بود:” از ٢ ماه پیش خبرنگاران به دنبال این آمار بوده اند؛ اما این که چند درصد فوت شدگان کرونا واکسینه شده اند، نیازمند انجام پروژه تحقیقاتی بوده و این پروژه آغاز شده است. هر زمان مطالعات به نتیجه برسند، نتایج را در اختیارتان قرار می‌دهیم.”

با گذشت ۱۳ روز از وعده سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، همچنان آماری در این زمینه منتشر نشده است. البته با تعلل وزارت بهداشت در جمع آوری و انتشار آمار، دانشگاه علم پزشکی قم در انتشار آمار پیش قدم شد.

محبی، رئیس مرکز بهداشت قم گفت: ” از ۹۲ فوتی اخیر کرونایی در قم، ۶۲ درصد آن‌ها واکسن نزده و هشت درصد سه دوز واکسن زده بودند که نیمی از این هشت درصد، کمتر از ۲ هفته از زمان تزریق و اثربخشی دوز سومشان گذشته بود. فوتی‌های کرونایی که سه دوز واکسن تزریق کرده بودند، اغلب بالای ۷۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بودند.”

عشرتی،  اپیدمیولوژیست گفت: در شرایط بحرانی و اپیدمی‌ها اگر داده و اطلاعات نداشته باشیم، نمی توانیم برای کنترل و آینده بیماری برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

او معتقد است که آمار و اطلاعات برای کارشناسانی مانند اپیدمیولوژیست‌ها مثل گوشی پزشکی است؛ اگر این اطلاعات نباشند، کاری انجام نخواهد شد.

بخوانید  شناسایی ۵۹ بیمار جدید کرونا در کشور

او گفت: دستگاه‌های متولی باید اطلاعات و آمار را در اختیار مردم قرار دهند؛ زیرا در غیر این صورت افراد به دنبال خبر‌های نادرست مانند شایعات، صحبت های درگوشی یا فضای مجازی غیر مطمئن خواهند رفت. دستگاه‌های متولی باید به موقع در زمینه موارد ذی ربط اطلاع رسانی کنند.

به گفته این اپیدمیولوژیست اگر اخبار در زمان مقرر به مردم و به ویژه کارشناسان اطلاع رسانی نشود، احتمال انتشار خبر‌های نادرست در فضای مجازی وجود دارد که نشر این گونه مطالب به صلاح کشور و مردم نخواهد بود.

منتشر نشدن آمار و البته اهمیت انتشار آن، در حالی است که مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفته بود: “اهتمامی برای انتشار اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت ناشی از کرونا در وزارت بهداشت نیست. نتیجه آن، این است که واکسیناسیون دوز دوم از دوز اول فاصله دارد؛ چند میلیون نفر نوبت دوز دوم آن‌ها رسیده و دوز دوم را تزریق نکرده‌اند؛ چند میلیون نفر هم که نوبت دوز سوم آن‌ها رسیده، دوز سوم تزریق نکرده‌اند.”

به گفته یونسیان، قسمت اعظم مردم معاند و معارض واکسن نیستند و به گفته‌های دانشمندان و مسئولان بهداشتی اعتماد دارند؛ اما وقتی اطلاعاتی داده نمی‌شود، دچار تردید می‌شوند.

البته علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور هم گفته بود: “حق مردم است که بدانند افراد بستری شده کرونایی در رده سنی مختلف چه واکسن‌هایی تزریق کرده‌اند و گزارش‌های خام پس از تحلیل اطلاعات منتشر شود.”

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت معتقدند انتشار این گونه آمارها به اعتماد عمومی و سرعت‌گیری واکسیناسیون در دوز سوم، کمک می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

نظرات کاربران