0

تحریم‌های یکجانبه غرب، مانع دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی ملت‌ها است

دستیار ویژه وزیر بهداشت:

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفت: سیاست نامشروع تحریم‌های یکجانبه از سوی برخی کشورها، موانع غیرانسانی بر سر راه نظام سلامت سایر کشورها قرار می‌دهد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین نیکنام، به نمایندگی از وزیر بهداشت، در نشست مجازی وزرای بهداشت کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن کامل سخنرانی دستیار ویژه وزیر

خوشحالم که فرصتی برای شرکت در نشست وزرای بهداشت کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت به میزبانی دولت جمهوری آذربایجان فراهم شد. همه‌گیری کووید ۱۹ درس‌های زیادی را به ما آموخت و اکنون که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی شاهد پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ هستیم، همکاری و برنامه‌ریزی بین‌المللی باید ارتقا یابد. شکاف‌ها در سیستم‌های سلامت آشکار شده است و زیرساخت‌ها و خدمات باید تقویت و به روز شوند. من می‌خواهم بر اهمیت حیاتی همبستگی جهانی و همکاری‌های هماهنگ و یکپارچه بین بخشی به عنوان یک اولویت تأکید کنم.

دسترسی مقرون به صرفه، عادلانه و بدون مانع به خدمات پزشکی، محصولات و تجهیزات بهداشتی باید به عنوان یک حق غیرقابل انکار برای همه افراد و ملت‌ها تلقی شود. کشورهای استکباری باید از هرگونه اقدام محدودکننده‌ای که می‌تواند بر ظرفیت سیستم‌های بهداشتی برای پاسخگویی به خطرات بهداشت عمومی تأثیر بگذارد، خودداری کنند. با این حال شاهد هستیم که سیاست نامشروع تحریم‌های یک‌جانبه از سوی برخی کشورها، موانع غیرانسانی بر سر راه نظام سلامت سایر کشورها قرار می‌دهد و رنج‌ها و دردهای بی‌مورد را برای افراد بی‌گناه تحمیل می‌کند. جامعه بین‌المللی به طور کلی و کشورهای عدم تعهد به طور خاص باید همکاری خود را تقویت کنند تا اطمینان حاصل شود که حق سلامت تحت تأثیر چنین یک‌جانبه‌گرایی غیرانسانی قرار نگرفته و به خطر نیافتد.

بخوانید  بررسی علت مسمومیت دانش آموزان در قم

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه، میزبان میلیون‌ها پناهجوی افغان بوده و به ویژه در زمان شیوع بیماری همه‌گیر کمک‌های سخاوتمندانه ارائه کرده است. پناهندگان مقیم ایران نیز مانند شهروندان ایرانی، به رغم کمبود منابع مالی کافی و کمک بین‌المللی، از حق یکسانی در زمینه بهداشت و سایر امکانات برخوردارند. ما می‌توانیم این واقعیت را در نظر داشته باشیم که تا زمانی که همه در امان نباشند، هیچ‌کس در امان نیست.

آقای رئیس

همکاری گروه پنج که در سال ۲۰۱۵ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و سازمان بهداشت جهانی است و اخیراً تاجیکستان نیز به آن ملحق شده است، یکی از نمونه‌های موفق همکاری‌های زیر منطقه‌ای است. هدف از همکاری با یکدیگر برای حل چالش‌های مشترک سلامت در منطقه است و می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد. ما آمادگی داریم تجربیات خود را در این زمینه در اختیار کشورهای علاقه‌مند قرار دهیم.

عالیجناب؛

من از این فرصت استفاده می‌کنم تا تعهد خود را به مفهوم “سلامت برای همه” با تمرکز بر اهمیت تلاش‌های جمعی برای ترویج “نجات زندگی، فراهم آوردن سلامت برای همه” تجدید نمایم. در راستای موضوع مجمع جهانی سلامت ۲۰۲۳، از همه کشورهای عضو می‌خواهم که هر گونه اقدامی که می‌توانند برای حمایت از حقوق بهداشتی کشورهای تحت تحریم‌های اقتصادی و اشغال نظامی، به ویژه مردم فلسطین انجام دهند.

من صمیمانه امیدوارم که در راستای تعهد دیرینه و قوی جنبش عدم تعهد، نشست امروز ما به غلبه بر چالش‌ها به ویژه مسائل بهداشتی به شیوه‌ای هماهنگ و یکپارچه کمک کند و راه را برای همکاری بیشتر بین کشورهای عضو و ناظر جنبش غیر متعهد هموار کند.

بخوانید  برگزاری وبینار با عنوان "هوش مصنوعی و آینده ی تشخیص و درمان سرطان"

هفتاد و ششمین اجلاس جهانی سالیانه سازمان جهانی بهداشت از ۳۱ اردیبهشت تا ۹ خرداد در ژنو برگزار می‌شود و هیئتی بلندپایه از نظام سلامت به ریاست وزیر بهداشت کشورمان در این اجلاس حاضر می‌شوند.

علاوه بر برنامه‌های حضوری، بعضی از برنامه‌های مجمع عمومی سلامت به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران