0

تأکید بر توانمندسازی و نظارت بر عملکرد اعضای هیئت علمی/ جذب هوشمندانه اعضای هیئت علمی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید چنگیزی آشتیانی در نشست معاونین آموزشی به تشریح فرآیند جذب و تعهدات اعضای هیئت علمی پرداخت و عنوان کرد: نیازسنجی، جذب، نگهداشت ، توانمندسازی وبه ویژه نظارت بر عملکرد اعضای هیئت علمی از نکات کلیدی است که معاونین آموزشی باید به آن توجه داشته باشند.

وی با بیان این نکته که ملاک اصلی در بحث نیازسنجی و اعلام نیاز، اینکه آیا این نیازسنجی با ماموریت و نیاز دانشگاه انطباق دارد یا خیر، افزود: فرآیند جذب اعضای هیئت علمی باید به صورت هوشمندانه و براساس آینده نگری و منافع دانشگاه انجام شود.

آشتیانی با تاکید براعلام نیاز واقعی دانشگاه‌ها برای جذب اعضای هیئت علمی، گفت: فرصت ها، مزیت‌های رقابتی و امکانات، زیرساخت‌ها وموقعیت جغرافیایی هردانشگاه مختص به خود آن دانشگاه است؛بنابراین درفرایند برنامه ریزی برای جذب، هرگونه الگوسازی و مشابه سازی از سایر دانشگاه‌ها نباید مبنای کار قرار گیرد.

آشتیانی تصریح کرد: در راستای تحقق وارتقای یک دانشگاه اسلامی و تمدن ساز؛ نقش اعضای هیئت علمی ماهر، توانمند، متدین، متعهد و مقید به ارزش‌های اسلامی و پایبند به مقدسات نظام بسیار مهم و محوری است و زمانی یک دانشگاه پیشرفت می‌کند که دارای اعضای هیئت علمی متخصص، ماهر، مومن، دلسوز و پشتیبان نظام باشد.

وی با اشاره به روش های جذب اعضای هیئت علمی( تعهدی ، قراردادی، سرباز هیئت علمی وبه صورت فراخوان)در مورد موضوع تعهدات هم توضیحاتی ارائه داد و افزود: بر اساس بررسی انجام شده،  در بسیاری از موارد فاصله بین عرضه و تقاضای و اعلام نیاز دانشگاه‌ها برای جذب هیئت علمی بسیار زیاد است .

بخوانید  کاهش ۶۲ درصدی قاچاق دارو

رئیس مرکز امور هیئت علمی افزود: با توجه به فراوانی تعداد دانش آموختگان در بیش از ۸۰ درصد از رشته‌های دکتری تخصصی(Ph.D)  و ضرورت مدیریت منابع انسانی امکان تمدید تعهدات عملاً در بسیاری از رشته‌های مذکور وجود ندارد. 

وی به ایجاد پورتال مرکز جذب امور هیئت علمی و نخبگان اشاره و بیان کرد: این سامانه به روز رسانی و ساماندهی شده و یک بخش در آن به عنوان اعلام نیاز دانشگاه‌ها  برای متعهدین Ph.D و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است که با آدرس aac.behdasht.gov.ir قابل دسترسی برای همه است و دانشگاه ها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

آشتیانی گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم فرصت جذب هیئت علمی برای همه متعهدین Ph.D فراهم کنیم، اما اگر آنها نتوانستند از طریق فراخوان جذب شوند می توانند به سایت بنیاد ملی نخبگان  مراجعه کنند و مطابق با ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی چنانچه منتخب جشنواره شهید شهریاری شوند ، امکان جذب بدون فراخوان وجود خواهد داشت.

وی گفت: فرایند جذب اعضای هیئت علمی شامل سه مرحله ارائه مجوز از سازمان اداری واستخدامی کشور، نیازسنجی دانشگاه‌ها و برگزاری فراخوان از طریق سامانه متمرکز جذب اعضای هیئت علمی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان جذب مرکزی به این سامانه دسترسی دارند همچنین وضعیت پیشبرد بیستمین فراخوان جذب جهت برگزاری در دستور کار است.

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت افزود: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کل فرایند جذب اعضای هیئت علمی باید در ۵ ماه به نتیجه  برسد.

در ادامه آشتیانی گفت: آیین نامه سازمان اداری و استخدامی کشور در حال بازنگری است و دانشگاه‌ها می بایست در این راستا نظرات  و بازخورد خود را ارائه دهند.

بخوانید  از آخرین آمار حوادث چهارشنبه آخر سال تا معرفی پروتئینی که چربی را دوست ندارد

 گفتنی است رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت در پنجمین نشست کشوری معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی  مرداد 1402، به تشریح فرآیند جذب و تعهدات اعضای هیئت علمی پرداخت.

نظرات کاربران