0

تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز‌های خونی با اهدای داوطلبانه

وزیر بهداشت مطرح کرد؛

وزیر بهداشت با اشاره به ۱۶ سال اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه در کشور گفت: سال گذشته ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور تأمین شد و ذخایزمان هم افزایش یافت. 

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عین‌اللهی در مراسم روز ملی انتقال خون گفت: از هر سه نفر، یک نفر حتما در طول زندگی خود به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارد که یعنی سالانه ۳ تا ۳.۵ میلیون نفر به خون نیاز دارند. در حوزه پزشکی روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد ولی خون جایگاه ویژه خود را دارد. 

عین‌اللهی گفت: از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت این  است که تمامی سازمان‌های جهانی هم به آن اقرار می‌ کنند و ما در منطقه حرف اول را در حوزه سلامت می‌‌زنیم و این حوزه را یکپارچه می‌‌بینیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب کشور ما بحث ادغام بود که آموزش، بهداشت و درمان همه درکنار هم قرار گرفتند و امروز می‌توان گفت بانک خون ما علمی و دانشگاهی است که از دستاوردهای علمی در آن استفاده می‌ شود. 

وی افزود: در شب‌های قدر و ماه محرم مردم فرهنگ ایثار و اهدای خون را به بالاترین حد خود رساندند.  

وزیر بهداشت گفت: ما در ایران فروش خون نداریم و خون به نیازمندان آن، رایگان اهدا می‌‌شود. حدود ۱۶ سال است که اهدای خون ما کاملا داوطلبانه است و دیگر چیزی به عنوان خون معوض نداریم و این یک افتخار است. 

بخوانید  دلایل سفر وزیر بهداشت به ژنو اعلام شد

عین اللهی گفت : سازمان انتقال خون در دوره دفاع مقدس رشد چشمگیری داشت و جهش یافتیم. از نظر سازمان‌های بین‌المللی، سازمان انتقال خون ایران در منطقه مرجع است که آموزش گروه G۵ هم انجام می‌شود. از سوی انجمن آسیایی طب انتقال خون هم به عنوان مرجع ممتاز شناخته شده‌ایم. خوشبختانه رشد علمی انتقال خون با رشد ازمایشگاه مولکولی هم راستا بوده است. 

وی گفت: در سفری که به کوبا داشتم در بحث بایوتکنولوژی ما از کوبایی‌ها استفاده می‌کنیم اما در آزمایش‌های مولکولی جمهوری اسلامی ایران بالاتر است 

وزیر بهداشت افزود :لزوم خروج از وضعیت خام فروشی پلاسمای خون وجود دارد و دز کشور ما فعالیتی در این زمینه آغاز شده است و امیدواریم حمایت شویم. 

وی گفت: متاسفانه  الان مجبور به ارسال پلاسما به خارج از کشور هستیم که بعد فرآورده را وارد کنیم و باید این فرآیند اصلاح شود؛ چون الان IVIG در بسیاری از بیماری‌های ایمنی مورد نیاز است و باید بتوانیم خودمان آن را در حجم بالا تولید کنیم. 

عین اللهی تاکید کرد: در سال گذشته ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور تامین شد و ذخایزمان هم افزایش یافت. سردخانه‌هایی هم در اراک و قزوین ایجاد شد و در اکثر استان‌ها مراکز را ارتقا دادیم.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران