0

بی توجهی نظام بهداشت و درمان کشور به نمایشگاه «ایران هلث»

آنا گزارش می‌دهد؛

غرفه داران نمایشگاه که تعداد زیادی از آن‌ها را شرکت‌های دانش بنیان تشکیل می‌دادند با وجود رضایت خود از حضور در ایران هلث، اما کمی از بی برنامگی‌ها کلافه شده بودند.

خبرگزاری علم و فناوری آنا_زهرا اردشیری: سرانجام پس از کش و قوس‌های بسیار میان تشکل‌های حوزه تجهیزات پزشکی، بیست و چهارمین نمایشگاه ایران هلث به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی کشور، در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران امروز به کار خود خاتمه می‌دهد این در حالی که شنیده‌ها حاکی از آن است در روز افتتاح این نمایشگاه رئیس سازمان غذاودارو بدلیل این ناهماهنگی و بی برنامگی، از نزدیکی در نمایشگاه بازگشته است و به همین خاطر در مراسم افتتاحیه حضور نداشت.  

 جالب اینکه کسی انتظار حضور وزیر بهداشت یا وزیر صمت و دیگر معاونین او را نداشت و این را می‌توان یکی از نقاط بی توجهی نظام بهداشت و درمان کشور نسبت به صنعت تجهیزات پزشکی و بی اعتنایی وزارت صمت و مدعیان حمایت از تولید و صنعت به این عرصه با افتخار دانست.

غرفه داران نمایشگاه که تعداد زیادی از آن‌ها را شرکت‌های دانش بنیان تشکیل می‌دادند با وجود رضایت خود از حضور در ایران هلث، اما کمی از بی برنامگی‌ها کلافه شده بودند.  

البته نمایشگاه تجهیزات پزشکی در حالی امروز به کار خود خاتمه می‌دهد که شائبه‌هایی مبنی بر تخلفات تعداد معدودی از شرکت‌های حاضر وجود دارد. غرفه داران اعلام می‌کنند که بعضی از شرکت‌ها محصولات دسته چندم چینی را به عنوان محصولات مستقل عرضه کرده اند. اما بی شک تعداد محصولات با کیفیت نیز در این نمایشگاه کم نبود.  

بخوانید  محل تامین ارز تجهیزات پزشکی در بودجه ۱۴۰۲ شفاف سازی شود

یکی از غرفه داران به خبرنگار حوزه آموزش پزشکی خبرنگار علم و فناوری آنا در رابطه با برابری کردن محصولات دانش بنیان با نمونه‌های خارجی خود می‌گوید: بیشتر دستگاه‌هایی که در این نمایشگاه رونمایی می‌شود با نمونه‌های خارجی خود برابری می‌کند، اما متاسفانه هنوز اعتماد به محصولات داخلی کم است.  

نمایش محصولات مونتاژ شده نیز در نمایشگاه بسیار زیاد بود. صاحب یکی دیگر از غرفه‌ها می‌گوید: برای ساخت بسیاری از تجهیزات پزشکی مواد اولیه وارد می‌کنیم و در کشور خودمان  ساخته می‌شود. البته نگاه به وسایل مونتاژ شده نگاه خوبی نیست و اینطور نمایشگاه‌ها فرصت خوبی است تا محصولمان را معرفی و بازاریابی کنیم.

نمایشگاه ایران هلث فرصت مناسبی را برای مراکز درمانی که مصرف کننده تجهیزات پزشکی و مصرفی هستند، ایجاد می‌کند تا محصولات جدید را رصد و برای این مراکز تامین کنند. البته باید بی توجهی نظام بهداشت و درمان کشور به نمایشگاه تجهیزات پزشکی هم اشاره کنیم. انتظار می‌رفت مسئولان وزارت بهداشت در این چند روز بیشتر به این نمایشگاه توجه نشان می‌دادند.

غرفه داران که در این چند روز فشار کاری بالایی را تحمل کرده اند، اما راضی به نظر می‌رسند. یکی از غرفه داران که تولید کننده محصولات یک بار مصرف پزشکی است می‌گوید: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود و این بسیار امیدوار کننده خواهد بود. تردیدی نیست که ما تمام سعی خودمان را برای بالا بردن کیفیت محصولات انجام می‌دهیم.

امسال اداره تجهیزات پزشکی نتوانست مدیریت مستقیم خود را بر عملکرد نمایشگاه تجهیزات پزشکی انجام دهد در حالی که قرار است سال آینده این نمایشگاه زیر نظر این اداره برگزار شود. باید صبر کنیم تا ببینیم سال آینده این نمایشگاه چطور و با چه کیفیتی برگزار خواهد شد. 

بخوانید  حوزه تجهیزات پزشکی مستقل شود

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران