0

بیماری قلبی در عملکرد مغز اختلال ایجاد می کند

بیماری قلبی در عملکرد مغز اختلال ایجاد می کند

بیماری قلبی در عملکرد مغز اختلال ایجاد می کند

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات جدید محققان دانشگاه شفیلد انگلستان نشان می‌دهد که بیماری قلبی باعث از بین رفتن عملکرد کلیدی مغز می‌شود که فعالیت مغز و جریان خون را به هم مرتبط می‌کند، به این معنی که مغز برای همان مقدار فعالیت، خون کمتری دریافت می‌کند.

این اتفاق در بیماران قلبی قبل از تجمع چربی در رگ‌های خونی مغز (آترواسکلروز) رخ می‌دهد و مقدمه‌ای برای زوال عقل است. تا به حال مشخص نبود که چگونه برخی از انواع زوال عقل عروقی می‌تواند سال‌ها قبل از تصلب شرایین در مغز رخ دهد.

محققان همچنین پی بردند که ترکیبی از بیماری قلبی و استعداد ژنتیکی ابتلاء به بیماری آلزایمر، میزان بتا آمیلوئید، پروتئینی که موجب بیماری آلزایمر می‌شود، را سه برابر می‌کند و سطح ژن التهابی (IL۱) در مغز را افزایش می‌دهد.

دکتر «عثمان شبیر»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه شفیلد، گفت: «بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل در سراسر جهان است و بیماری قلبی عامل خطر اصلی برای آلزایمر و زوال عقل است. یافته‌های جدید برای درک بیشتر از ارتباط بین بیماری قلبی و زوال عقل کلیدی هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما پی بردیم که بیماری قلبی در میانسالی باعث از بین رفتن پیوند عصبی عروقی می‌شود، مکانیزم مهمی در مغز ما که میزان خون تأمین شده به نورون‌های ما را کنترل می‌کند. این تخریب به این معنی است که مغز در صورت نیاز، به موقع اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند که می‌تواند منجر به زوال عقل شود.»

بخوانید  ضرورت حمایت بیمه‌ها از تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی

این تیم همچنین دریافتند که آسیب‌های مغزی می‌تواند تنظیم جریان خون مغز را وخیم‌تر نمایند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران