0

بودجه ٨٠ میلیاردی برای اجرای امضای الکترونیکی در سال ١۴٠٠/ ١۵ هزار رزیدنت کمتر از حداقل حقوق، دریافتی دارند

بودجه ٨٠ میلیاردی برای اجرای امضای الکترونیکی در سال ١۴٠٠/ ١۵ هزار رزیدنت کمتر از حداقل حقوق، دریافتی دارند

بودجه ٨٠ میلیاردی برای اجرای امضای الکترونیکی در سال ١۴٠٠/ ١۵ هزار رزیدنت کمتر از حداقل حقوق، دریافتی دارند

باشگاه خبرنگاران جوان :

 

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از نکات در نسخه نویسی الکترونیکی بحث امضای الکترونیکی است؛ برخی‌ استفاده از کارت و دستگاه کارت خوان برای امضای الکترونیکی را غیر ضروری می‌دانند و عنوان می‌کنند هزینه‌کرد اضافی است و پزشکان را دچار چالش می‌کند، چه اقدامی در این زمینه انجام خواهد شد؟

محمد رئیس زاده: نسخه نویسی الکترونیکی جزئی از پرونده الکترونیکی سلامت است. عوارض و نارسایی‌هایی زیرساخت‌ها برای اجرای نسخه الکترونیک وجود داشتند و سازمان بیمه نیرو‌های مسلح هنوز نیمه الکترونیکی را اجرایی نکرده‌ است. این نشان می‌دهد که امنیت نسخه نویسی الکترونیکی هنوز به طور صد در صدی تامین نشده است. امضای الکترونیکی بر اساس قانون بر عهده نظام پزشکی است و ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته شد. کمیسیون تلفیق هم بودجه حداقلی ٨٠ میلیارد تومانی را اختصاص داد و صدور امضا و پشتیبانی امضا و اصالت سنجی زیرساخت‌ها و ۵٠ درصد بودجه برآورد مورد نیاز بود و در اجرای نسخه الکترونیکی کمک به بیمه‌ها و صرفه جویی منابع است.

درباره گلایه‌های رزیدنت‌ها و مشکلات آن‌ها چه اقدامات عملیاتی انجام شده است؟

١۵ هزار رزیدنت کمتر از حداقل قانون کار، دریافتی دارند و از طرفی مسئولیت درمان و فشار تحصیلی را به دوش می‌کشند. سه گام رفع مشکلات معیشتی، ضوابط آموزشی و شئون رزیدنت‌ها باید از سوی مسئولان و استادان دانشگاه‌ها رعایت شود.

امید باید به جامعه پزشکی و جامعه رزیدنتی ما برگردد و هر چه دستگاه‌های مسئول و مدیران گروه‌ها به این موضوع توجه داشته باشند. مشکلات ما کمتر خواهند شد و همه وظیفه داریم امید را به جامعه پزشکی برگردانیم و نباید نا امیدی را ترویج دهیم. این بدترین خیانت به جامعه پزشکی است و هر کسی در این زمینه وظیفه‌ای دارد. در رعایت نشدن حق الناس، معطلی مردم در مطب پزشکان را مثال می‌زنند.

حفظ حرمت جامعه پزشکی خط قرمز ما است. کسی حق ندارد جامعه خدوم و بی بدیل پزشکی را مورد اهانت قرار بدهد؛ زیرا این اهانت به مردم و جامعه پزشکی و این خط قرمز ما است. زیرا در هر صنفی تخلفاتی وجود دارد و جامعه پزشکی ٨٠ میلیون خدمت در ماه ارائه می‌کند. می‌توان گفت که هر ایرانی حداقل ماهی یک بار به پزشک مراجعه می‌کند و ما با افراد هتاک و بی منطق برخورد کردیم و از افراد هتاک هم شکایت کرده‌ایم و حمایت از جامعه پزشک به نفع کشور و سلامت جامعه نیست.

بخوانید  مشروح مذاکرات بیست و ششمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی

مرجعیت علمی در علوم پزشکی جزء اسناد بالادستی و از تاکیدات مقام معظم رهبری است؛ در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

مرجعیت علمی در منطقه جزء اسناد بالادستی است و تا دیروز ٢٧ هزار نفر برای بازآموزی در وبینار تازه‌های کرونا نام نویسی کردند که یک رکورد شرکت در همایش محسوب می‌شود.

توصیه‌های سازمان نظام پزشکی برای ایام نوروز و اعیاد شعبانیه به منظور پیشگیری از بروز موج جدید کرونا چیست؟

موج امیکرون با وجود ابتلای بیشتر، آمار فوت کمتری داشت که علت آن واکسیناسیون مردم بود. اکنون وضعیت مطلوبی در پوشش واکسیناسیون در بین کشور‌ها داریم. توصیه ما به مردم در اعیاد شعبانیه، نوروز و ماه رمضان این است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی (شست و شوی دست‌ها، فاصله گذاری و استفاده از ماسک) و تزریق دوز سوم را جدی بگیرند. ٣٠ درصد مردم دوز سوم را تزریق کرده‌اند. دوز سوم شدت بیماری و احتمال بستری شدن را بیش از ٩٠ درصد و مرگ و میر را بیش از ٨٠ درصد کاهش می‌دهد. مردم قبل از نوروز دوز سوم را تزریق کنند.

وضعیت اجرای آئین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها به کجا رسید؟

کارگروه مشترکی بین انجمن داروسازان، سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی تشکیل و مقرر شد تا دستورالعمل اجرایی آئین نامه بازنگری شود، اما تاکنون پیشرفت و اقدام عملیاتی ندیده‌ایم.

چند شهید مدافع سلامت تاکنون به عنوان شهید خدمت شناخته شده اند؟

٢٠٠ شهید سلامت در دوران کرونا داشتیم که ۶٠ درصد آن‌ها پزشکان هستند و این سند افتخاری است. آمار شهدای ما در دوران کرونا سه برابر دوران دفاع مقدس بود.

گفته می‌شود که یک از اصنافی که فرار مالیاتی دارند، پرشکان هستند؛ این مورد را تا چه میزان قبول دارید؟

موضوعات مطرح شده پیرامون فرار مالیاتی پزشکان را قبول نداریم؛ چرا که هیچ کس آمار دقیقی ندارد که بخواهد آن را ارائه کند. برخی افراد اعدادی از فرار مالیاتی پزشکان اعلام کرده‌اند که باید پیش خدای خود جوابگو باشند. جامعه پزشکی یکی از منظم ترین اقشار در پرداخت مالیات است؛ چرا که هر پزشکی در هر جایی کار می کند سالانه ١٠ درصد از درآمدش به سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود. از طرفی قبول ندارم که پزشکان از نصب دستگاه کارت خوان امتناع می کنند؛ اما ممکن است مواردی وجود داشته باشند که آمار آن قابل توجه نیست .

بخوانید  "پیش‌پرداخت ۱۰۰میلیون تومانی" شرط بستری بیمار در برخی بیمارستان‌‌های خصوصی!

یک سوم خدمات پزشکی از طریق مطب‌های پزشکی به مردم ارائه می‌شود و بحث فرار مالیاتی آن ها اشتباه است. درصد ناچیزی از پزشکان شاید فرار مالیاتی داشته باشند. در بحث های مالیاتی به جامعه پزشکان بسیار ظلم می شود. کارگروهی ایجاد شده است که موضوع مالیاتی پزشکان شفاف شود و در این زمینه کارگروهی با وزارت اقتصاد انجام شده است.

درباره مهاجرت پزشکان به خارج از کشور وضعیت چگونه است؟

هر نیرویی که از کشور خارج می‌شود، خسارت جبران ناپذیری است. در مواردی چون رشته‌های پزشکی تخصص بالاتر و ضررهای بیشتری دارد و در سال ١۴٠٠ هم درخواست گوداستندینگ افزایش داشته است؛ اما هر کسی درخواست گوداستندینگ می‌کند، از کشور خارج نمی‌شود. جاذبه‌های جذب در کشورهای اطراف ایران موجب مهاجرت می‌شود.

یکی از چالش‌های اصلی رابطه بین بیمار و پزشک و زیر میزی است، در این زمینه چه موضعتان چیست؟

نظر ما این است که رابطه بین پزشک و بیمار باید رابطه حکیم با بیمار باشد، شاه کلید این موضوع هم حذف مناسبات مالی بین بیمار و پزشک است. آرزوی ما این است که پزشک هیچگونه ارتباط مالی با بیمار نداشته باشد. وقتی سازمان های مسئول وظیفه خود را انجام ندهند، همکار ما برای سرپا ماندن مطبش باید دست و پا بزند و این رابطه بین بیمار و پزشک مخدوش می‌شود. آرزوی ما این است که با فراغ بال از موضوعات مالی به مردم خدمت کنیم.

نکته بسیار مهمی که در امروز کشورمان وجود دارد، این است که هرکجا می‌خواهند از جامعه پزشکی صحبت کنند، تکالیف جامعه پزشکی را مطرح می‌کنند، اما یک مورد مثال بیاورید که یک نفر در خارج از جامعه پزشکی کسی حق و حقوق پزشکان را هم مدنظر قرار دهد. در همین بودجه سنواتی از نصب کارتخوان تا دادن مالیات و … صحبت می‌کنند، اما یک بند درباره تسهیلات برای جوانان جامعه پزشکی وجود ندارد. بیش از آنکه به حق و شان جامعه پزشکی بپردازند، به تکالیف جامعه پزشکی می‌پردازند؛ البته که تکالیف باید گفته شود؛ اما به حق و حقوق پزشکان هم بپردازیم.

در کشور هیچ گروهی امروزه دچار فرسودگی شغلی نشدند. دو سال وسط میدان هستند. یکبار هم باید به این موضوعات بپردازیم. اینکه زبانی بگوییم که جامعه پزشکی فداکاری کردند و از طرفی هزار ایراد روی آنها بگذاریم، انصاف نیست

مابحثی درباره تعرفه واقعی پزشکان و رقم ۱۸۰ هزارتومانی تعرفه مطرح شد؛ آیا این تعرفه پیشنهادی سازمان نظام پزشکی است؟

بخوانید  هشدار وزیر بهداشت در مجمع جهانی بهداشت نسبت به اثرات تحریم بر سلامتی مردم

اگر ما صنف هستیم چرا نباید مانند سایر صنف‌ها حق تعرفه‌گذاری برای خودمان داشته باشیم؟. حتی بیمار متمکنی که بیمه هم برایش موضوع نیست و به ما مراجعه می‌کند از همین فرد هم اجازه نداریم که قیمت تمام شده خدمات را از او دریافت کنیم. بالای ۳۰۰ هزار مراجع به این شکل به صورت سالانه در کشور داریم. اعلام می‌کنیم که قیمت تمام شده خدمت‌مان A تومان است، اما می‌گویند یک دوم A را بگیر. اگر ما صنف هستیم باید مانند سایر مشاغل هم تعرفه‌مان را تعیین کنیم. نمی‌شود که زمانیکه بحث حق و حقوق می‌شود ما را گوشه رینگ می‌برند و وقتی بحث تکالیف می‌شود، همه به این تکالیف جامعه پزشکی می‌پردازند.

 شعار محوری ما در زمینه تعرفه قیمت واقعی برای خدمت واقعی است. اگر این دو کلمه محقق شود، به نفع کشور است.

 درباره مالیات پزشکانی که در مناطق محروم خدمت می‌دهند، توضیح دهید.

دوستانی که در مناطق محروم خدمات طرح ارائه می‌دهند؛ به شدت دچار مشکل هستند که ما کارگروه ویژه ای را برای بررسی این کار ایجاد کردیم. انتظار ما این بود که مجلس برای مسائل معیشتی و مسکن و خودرو و … تسهیلات ارزان قیمت قرار دهند که پیگیریم. در زمینه سقف کارانه آنها هم وزارت بهداشت در حال پیگیری است و سهم آنها باید برداشته شود. در بحث مالیات هم انتظار داشتیم، تسهیلاتی به آنها ارائه شود تا ماندگاری آنها رد مناطق محروم بیشتر شود.

 آیا پزشکان در شرکت‌های داروسازی سهام دار شده اند و این موضوع زمینه ساز تعارض منافع شده است؟

تعهد پزشکی جزو اصول فعالیت‌های عرصه بهداشت و درمان است و سازمان نظام پزشکی با هر گونه بی اخلاقی برخورد خواهد کرد ولی در این رابطه تا کنون آمار یا گزارش خاصی ارائه نشده است؛ البته در حوزه تعهد حرفه ای هم پیگیر هستیم.

جامعه پزشکی شاید تنها قشری است که در ایام تعطیل و غیر تعطیل و … بیشترین حضور را در ارائه خدمات دارند. خود من متخصص جراحی عروق هستم و در ایام نوروز هشت روز کشیک دارم و باید آنکال باشم. همه همکاران ما در دسترس هستند و کشیک دارند؛ البته قطعا اختلالاتی در این ایام نسبت به سایر ایام سال وجود دارد، اما جامعه پزشکی در دسترس هستند. با توجه به کاهش مراجعه بخش ها ادغام می شوند؛ اما خدمت تعطیل نمی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

نظرات کاربران