0

به دام انداختن ویروس کرونا با تله‌های مولکولی

به دام انداختن ویروس کرونا با تله‌های مولکولی

به دام انداختن ویروس کرونا با تله‌های مولکولی

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان- گروهی از پژوهشگران، با نانوذرات جدید از تله‌های مولکولی برای هدف قرار دادن “کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲” (SARS-CoV-۲)، استفاده کردند. این تله‌ها با اتصال به کروناویروس، از حمله آن به ماکروفاژ‌ها جلوگیری می‌کنند.

“چانگچنگ ژو” (Changcheng Zhou)، سرپرست این پژوهش گفت: این نانوذرات می‌توانند در حفظ عملکرد منظم گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت ویروسی کمک کننده باشند.

ژو توضیح داد که ماکروفاژ‌ها به شناسایی ویروس می‌کنند و سپس با بلعیدن آنها، به عنوان سلول‌های ایمنی خط مقدم در واکنش به کروناویروس عمل می‌کنند. این سلول‌ها سیتوکین‌هایی را تولید می‌کنند که تولید آن‌ها بخش مهمی از واکنش ایمنی بدن است اما می‌تواند از کنترل خارج شود.

طوفان سیتوکین ناشی از کروناویروس می‌تواند نابود کننده بافت باشند و به اندام‌ها آسیب برساند.

ژو گفت: ماکروفاژ‌های ملتهب می‌توانند با نفوذ به بافت‌های گوناگون، اثرات نامطلوب مرتبط با کووید-۱۹ از جمله میوکاردیت یا التهاب قلب را به وجود آورند.

تقریبا ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به کووید۱۹ که بیماری زمینه‌ای دارند، علاوه بر التهاب یا آسیب ریه ممکن است به آریتمی حاد قلبی و میوکاردیت مبتلا شوند؛ ماکروفاژ‌ها ممکن است نقش مهمی در این فرآیند داشته باشند.البته مکانیسم‌های زمینه‌ساز اختلالات ماکروفاژ ناشی از کروناویروس، برای دانشمندان کاملا شناخته شده نیستند.

به گفته ژو، این موضوع به این دلیل است که بسیاری از سلول‌های ایمنی از جمله ماکروفاژها، سطوح پایینی از گیرنده کروناویروس موسوم به “آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین انسانی” (hACE۲) را بیان می‌کنند.

ژو ادامه داد: پژوهش‌های پیشین در این زمینه عمدتا بر مکانیسم‌های وابسته به hACE۲ متمرکز شده‌اند. از سوی دیگر، نتایج ما نشان می‌دهند که کروناویروس می‌تواند ماکروفاژ‌ها را برباید و واکنش‌های التهابی را حتی بدون hACE۲ القا کند.

بخوانید  ثبت‌نام آزمون‌های ارزشیابی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی آغاز شد

تله‌های مولکولی

ژو و گروهش، خنثی کردن کروناویروس با ذرات لیپوزوم را به عنوان یک راهبرد درمانی نوآورانه برای درمان بیماری‌های مرتبط با کووید۱۹ مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها از نانوذرات برای مهندسی “Liposome-hACE۲” استفاده کردند تا از آن به عنوان طعمه استفاده کنند.

به گفته این متخصص، ویروس کرونا به جای سلول‌های ایمنی، به hACE۲ روی سطح لیپوزوم‌ها وصل می‌شوند و از ایجاد التهاب ناشی از ماکروفاژ‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است Liposome-hACE۲ با اتصال به کروناویروس یا بدون اتصال به آن، توسط ماکروفاژ‌ها درونی شود و تکثیر ذرات کروناویروس را از بین ببرد. این کار درکاهش واکنش‌های التهابی اثربخش است.

بررسی‌هایی روی ماکروفاژ‌ها در انسان و موش صورت گرفت. پژوهشگران دریافتند که در بافت موش، تله‌های مولکولی می‌توانند نفوذ ماکروفاژ‌های ناشی از پروتئین خوشه‌ای کروناویروس را در ریه و قلب مهار کنند و در نتیجه، به سرکوب التهاب ریه و قلب می‌پردازند. همچنین آن‌ها دریافتند که پروتئین خوشه‌ای با فعال کردن یک مسیر سیگنال‌دهی موسوم به “NF-kB”، باعث تحریک التهاب می‌شود.

ژو گفت: نانوذرات ما در برابر التهاب ناشی از کروناویروس، بسیار کارآمد هستند. حذف یک تنظیم‌کننده کلیدی موسوم به “IκB کیناز β” برای سیگنال‌دهی NF-kB می‌تواند واکنش‌های التهابی ماکروفاژ‌های ناشی از پروتئین خوشه‌ای را لغو کند. بنابراین، IKB کیناز β برای التهاب ماکروفاژ‌های ناشی از ویروس ضروری است. این می‌تواند یک هدف مهم برای مقابله با کروناویروس باشد.

این پژوهش، با بودجه “انجمن قلب آمریکا” (AHA) و “مؤسسه ملی قلب، ریه و خون” (NHLBI) آمریکا انجام شده است.

منبع: وبسایت رسمی “دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید” (UCR)

برچسب‌ها:

نظرات کاربران