0

بروز فشار خون بالا با استفاده نیم‌ساعته از موبایل

کارشناسان هشدار می‌دهند

نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد فشار خون بالا با ۳۰ دقیقه صحبت با تلفن در هفته ارتباط دارد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کارشناسان هشدار می‌دهند که تنها ۳۰ دقیقه استفاده از تلفن همراه در هفته می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد.

پژوهشگران دانشگاه پزشکی جنوبی، در چین، دویست‌هزار بزرگسال انگلیسی را در طول ۱۲ سال تحت بررسی قرار دادند و دریافتند میان حتی استفاده اندک از تلفن همراه و بروز فشارخون بالا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

همه ما از تماس تلفنی با دوستان و خانواده لذت می‌بریم، اما کارشناسان هشدار داده‌اند که برای پایین نگه داشتن فشار خون و سلامت قلب باید تماس‌ها را به حداقل برسانیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که صحبت کردن با تلفن همراه تنها به مدت نیم ساعت در هفته با خطر بیشتر فشار خون مرتبط است. به نظر می‌رسد تماس گیرندگان معمولی که یک ساعت در روز را با تلفن می‌گذرانند، در معرض بالاترین خطر ابتلا به این بیماری هستند.

این تیم تحقیقات از دانشگاه پزشکی جنوبی در چین بررسی کردند که آیا ارتباطی بین برقراری و دریافت تماس‌های تلفنی و تشخیص جدید فشار خون بالا که به آن فشار خون نیز می‌گویند، وجود دارد یا خیر.
آن‌ها داده‌های افراد تحت مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند و از طریق پرسشنامه، اطلاعاتی در مورد استفاده از تلفن همراه آن‌ها جمع آوری کردند. سوالات شامل میزان استفاده از تلفن همراه در طول هفته بود؛ محققان در طی ۱۲ سال پیگیری دریافتند افرادی که ۳۰ دقیقه یا بیشتر در هفته با موبایل خود صحبت می‌کنند، ۱۲ درصد بیشتر از افرادی که زمان کمتری را صرف تماس‌های تلفنی می‌کنند، در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. این رقم معادل تنها چهار دقیقه و ۱۷ ثانیه در روز با تلفن است.

بخوانید  جامعه پزشکی از سایت و کانال های رسمی سازمان نظام پزشکی اخبار را پیگیری نمایند

این تیم با انتشار یافته‌های خود در مجله قلب اروپایی – سلامت دیجیتال گفت: «این موضوع سؤالاتی را در مورد ایمنی استفاده از تلفن همراه برای برقراری یا دریافت تماس، به ویژه برای کاربرانی که بواسطه سغل ناگزیر به استفاده بیشتر از آن هستند، ایجاد می‌کند».

براساس داده‌های موجود، بیش از یک چهارم بزرگسالان انگلیسی، بالغ بر ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فشار خون بالا دارند. با بررسی دقیق‌تر یافته‌ها مشخص شد، افرادی که بیش از شش ساعت در هفته را با تلفن می‌گذرانند، در مقایسه با افرادی که کمتر از پنج دقیقه وقت صرف برقراری تماس تلفنی یا دریافت آن می‌کنند، ۲۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

به گفته کارشناسان، تعداد سال‌هایی که شرکت‌کنندگان از تلفن همراه استفاده می‌کردند یا اینکه آیا از هندزفری استفاده می‌کردند، به نظر نمی‌رسید تفاوتی در سطح خطر ایجاد کند.

پروفسور Xianhui Qin، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: تعداد دقایقی که افراد صرف صحبت با موبایل می‌کنند برای سلامت قلب مهم است و دقایق بیشتر به معنای خطر بیشتر است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که تا زمانی که زمان تماس هفتگی کمتر از نیم ساعت باشد، صحبت با موبایل ممکن است بر خطر ابتلا به فشار خون بالا تأثیری نداشته باشد.

وی ادامه داد: تحقیقات بیشتری برای تکرار نتایج مورد نیاز است، اما تا آن زمان راهکار عاقلانه این است که تماس‌های تلفن همراه را به حداقل برسانیم تا سلامت قلب حفظ شود.
این عارضه می‌تواند به شریان‌ها آسیب بزند و باعث کاهش خاصیت ارتجاعی آن‌ها شود که با ادامه این روند جریان خون و اکسیژن کاهش می‌یابد و احتمال بروز حمله قلبی یا سکته بیشتر می‌شود.

بخوانید  فشارخون بالا ریسک صرع را ۲.۵ برابر افزایش می دهد

به گفته محققان، ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و فشار خون بالا می‌تواند با سطوح پایین انرژی فرکانس رادیویی ساطع شده از دستگاه‌ها باشد. آن‌ها افزودند، با این حال تحقیقات قبلی در مورد همین موضوع نتایج متفاوتی داشته است، احتمالاً به این دلیل که مطالعه قبلی شامل تماس‌ها، پیامک‌ها و بازی‌های موبایلی هم بوده است.

پژوهشگران دانشگاه جنوب غربی چین خاطرنشان کردند، در سال‌های اخیر تلفن‌های همراه به وسیله‌ای برای زندگی روزمره در سراسر جهان تبدیل شده‌اند و این روند سؤالات مهمی را در مورد ایمنی استفاده از آن‌ها برای برقراری یا دریافت تماس، به ویژه برای کاربران مشغول به آن ایجاد می‌کند.

محقق این مطالعه در پایان گفت: یافته‌های جدید بینش جدیدتری از آسیب‌های ناشی از استفاده از موبایل ارائه می‌دهد. استفاده از تلفن همراه برای برقراری یا دریافت تماس با خطر قابل توجهی از شروع جدید ابتلا به فشار خون مرتبط بود، به خصوص در افرادی که استفاده طولانی‌تری داشتند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران