0

بازار فناوری سلامت در حوزه گیاهان دارویی جایگاه خود را بدست آورده است

پناهی:

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور درباره ایده بازار فناوری سلامت در حوزه گیاهان دارویی اظهار كرد: امروزه در درمان بیماری علاوه بر داروهای شیمیایی، داروهای طبیعی و مشتق از گیاه نیز جایگاه خاصی دارند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور درباره ایده بازار فناوری سلامت در حوزه گیاهان دارویی اظهار كرد: امروزه در درمان بیماری علاوه بر داروهای شیمیایی و بایولوژی، داروهای طبیعی و مشتق از گیاه نیز جایگاه خاصی دارند.

او افزود: استفاده از تركیبات گیاهی بستگی به كشورها دارد كه بر اساس موقعیت و آب و هوایی و شرایط خود بتوانند به این فرآورده‌های گیاهی دسترسی پیدا كنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار كرد: كشور ما به لحاظ تنوع آب و هوایی و چهارفصل بودن از گیاهان دارویی متنوعی برخوردار است به نحوی كه تقریباً در همه فصول به این تركیبات گیاهی دسترسی داریم و همین عامل موجب شده كه دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور و حتی دانشگاه غیر علوم پزشكی مانند دانشكده كشاورزی در خصوص گیاهان دارویی و داروهای گیاهی اقدام به تشكیل گروه‌های تخصصی كنند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۱۰ مركز تخصصی داروهای گیاهی در حوزه سلامت و ۴۶ مركز رشد فعال در حوزه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی در كشور گفت: مراحل تحقیق و توسعه ۴۶۵ محصول در این مراكز رشد انجام شده و می‌توانند در كنار سایر داروها مورد استفاده قرار گیرند.

پناهی لزوم استفاده از فناوری و فرهنگ‌سازی مصرف گیاهان دارویی در جامعه را یادآوری كرد و افزود: مزیت داروهای گیاهی این است كه هم در دسترس است و هم ارزش‌افزوده بالایی دارد.

بخوانید  شنبه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود

او وضعیت داروهای گیاهی در كشور را از داروهای شیمیایی بهتر دانست و گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد مواد اولیه داروهای گیاهی در داخل كشور تولید می‌شود كه با وجود گروه‌ها و مراكز تخصصی و دانشكده‌های طب سنتی امیدواریم از ۵۰ درصد دیگر ظرفیت هم استفاده شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از برگزاری نمایشگاه تخصصی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در بازه زمانی تیرماه یا مردادماه با حضور كشورهای منطقه، پژوهشگران و محققان و علاقه‌مندان و حتی سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشكی می‌توانند فرآورده‌های گیاهان دارویی و داروهای گیاهی خود را به نمایش بگذارند.

نظرات کاربران