0

بار اقتصادی بیماری‌های غیرواگیر در رتبه اول

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد؛

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، تشخیص زودرس بیماری را از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت اعلام کرد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: برنامه تشخیص زودرس بیماری، در جاهایی که مردم استقبال کرده اند دستاوردهای بسیار خوبی به ویژه در تشخیص سرطان‌ها به همراه داشته است.

وی با اعلام اینکه پنج دسته اصلی بیماری‌های غیرواگیر سرطان‌ها، دیابت، قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و بیماری‌های سلامت روان هستند، افزود: عوامل خطر اصلی این بیماری‌ها مصرف دخانیات و الکل، فعالیت فیزیکی کم، غذای ناسالم و آلاینده‌های هوایی هستند.

اعتماد ادامه داد: برخی از عوامل خطر همچون کم تحرکی در کشور رو به افزایش است. غربالگری زودرس بیماری‌های غیرواگیر و کنترل عوامل خطر، دو راهکار مقابله با این بیماری‌ها است.

وی، برنامه‌های کنترل دیابت، پرفشاری خون، سرطان‌ها که از سال آینده پوکی استخوان در زنان بالای ۵۰ سال نیز به آن افزوده می‌شود را از برنامه‌های تشخیص زودرس بیماری وزارت بهداشت اعلام کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، بیماری‌های غیرواگیر را دارای رتبه اول بار بیماری‌ها در کل دنیا دانست و گفت: متأسفانه بیماری‌های غیرواگیر در کل دنیا رتبه اول را در مرگ و ناتوانی افراد دارد و ۷۰ درصد مرگ‌ها و ناتوانی‌ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: ۱۸ میلیون مرگ سالانه در دنیا مربوط به بیماری‌های قلبی، ۹ میلیون مربوط به سرطان‌ها، ۴ میلیون مربوط به بیماری‌های مزمن تنفسی، ۲ میلیون مرگ به خاطر ابتلاء به دیابت، ۸ میلیون مرگ مربوط به مصرف دخانیات، ۱.۷ میلیون مرگ مربوط به مصرف زیاد نمک و ۸۳۰ هزار مرگ نیز به دلیل فعالیت فیزیکی کم اتفاق می‌افتد.

بخوانید  مرگ سالانه ۳۵ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های غیرواگیر/ دانشگاه‌ها جامعه را آگاه کنند

اعتماد چهار عامل اصلی ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر در کشور را مصرف دخانیات، تحرک و فعالیت کم، مصرف غذای چرب و پرکالری و آلودگی هوا عنوان کرد و ادامه داد: بیماری‌های غیرواگیر عموماً تا آخر عمر با افراد هستند. تنها فردی هم که در کنار بیماران همیشه قرار دارد، پزشک خانواده است. بنابراین هیچ راهی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر نداریم مگر این که تمام مداخلات ما در بستر پزشکی خانواده باشد.

وی افزود: همراهی بیمار پس از ترخیص از بیمارستان با کمک پرستاران یکی از برنامه‌های دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر است که سال آینده با همکاری معاونت پرستاری به صورت پایلوت اجرایی خواهد شد.

اعتماد ابراز داشت: مطابق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، به ازای هر یک واحد هزینه در بیماری‌های غیرواگیر تا سال ۲۰۳۰ هفت برابر به حوزه سلامت بر می‌گردد، یعنی هزینه در این حوزه نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

وی ادامه داد: ۵۴ درصد درآمد مردم در کشورهای توسعه یافته، ۳۲ درصد درآمد مردم در کشورهای متوسط و ۱۲.۲ درصد درآمد مردم در کشورهای کم درآمد صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه بار اقتصادی بیماری‌های غیرواگیر در ایران و دنیا رتبه اول را داراست، اظهار داشت: سرطان‌ها در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۲۹۰ میلیارد دلار از سهم تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص می‌داد که این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۴۸۵ میلیارد دلار می‌رسد. سهم دیابت نیز از تولید ناخالص ملی از ۵۰۰ به ۷۵۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران