0

اهمیت تزریق دوز سوم واکسن کرونا/وضعیت واکسیناسیون ۳ تا ۱۱ ساله ها

اهمیت تزریق دوز سوم واکسن کرونا/وضعیت واکسیناسیون ۳ تا ۱۱ ساله ها

اهمیت تزریق دوز سوم واکسن کرونا/وضعیت واکسیناسیون ۳ تا ۱۱ ساله ها

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام طبرسی، روز دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری گفت: کیفیت مطالعات واکسن اسپایکوژن در حد استانداردهای بین‌المللی بود و به شکل دو سو کور انجام گرفت. در مجموع ۳ فاز و فاز بوستر حدود ۱۷ هزار و ۵۷۶ داوطلب داشتیم.

عضو تیم مطالعاتی واکسن اسپایکوژن، با اشاره به آمار کلی واکسیناسیون کرونا در کشور، افزود: حدود ۶۰ میلیون نفر دوز یک و ۵۳ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کردند. واکسن اسپایکوژن در دوز سوم هم به خوبی عمل کرده است اما خبر خوب این است که این واکسن توانسته به عنوان دوز بوستر تمام واکسن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

طبرسی با اشاره به اینکه واکسن اسپایکوژن برای اطفال تست نشده است، تصریح کرد: یک کارآزمایی بالینی این واکسن برای ۱۲ تا ۱۸ سال در دست طراحی است و انجام خواهد شد، ولی برای زیر ۱۲ سال مطالعه انجام نشده است. اینکه چه واکسنی می‌تواند برای اطفال استفاده شود مطالعات و تزریق سینوفارم در چین بر ۳ تا ۱۱ سال انجام شده است و خیلی کشورها مجوز استفاده از این واکسن در این گروه سنی را دادند واکسن پاستور نیز در کوبا بر اطفال مطالعه شده و سازمان غذا و دارو هم مجوز تزریق آن را برای سنین ۳ تا ۱۱ سال داده است اما موضوع مهم این است که قرار است درباره تزریق یا عدم تزریق این واکسن کمیته علمی و ستاد کرونا به نتیجه برسند.

وی تاکید کرد: قبلاً بر واکسن‌های MRNA تاکید می‌شد اما در اروپا و آمریکا که پایه واکسیناسیون با این پلتفرم بودند هم موج‌های بیماری شکل گرفت و این نشان می‌دهد تعصب بر یک واکسن خاص مؤثر نیست و به نظر می‌رسد کشورهایی که از ترکیب واکسیناسیون استفاده کردند موفق‌تر بودند؛ این موضوع در دیتاهای بین‌المللی ثابت شده است.

بخوانید  افزایش ۳۰ درصدی اختلالات عضلانی دانش‌آموزان پس از کرونا

طبرسی درباره تأثیر واکسن‌ها بر سویه اومیکرون نیز گفت: این سویه جدید است و تحقیقات ادامه داد. در مورد اومیکرون موضوع ثابت شده این است که کسانی که دوز بوستر زدند سطح ایمنی بیشتری داشته‌اند. باید مطالعات کامل شود تا در صورت نیاز واکسن در برابر اومیکرون هم بازطراحی شود.

وی با عنوان این مطلب که دو هفته بعد از تزریق بوستر معمولاً ایمنی‌زایی افزایش می‌یابد، تاکید کرد: درباره تزریق دوز چهارم چیزی مشخص نیست. ایمنی واکسن‌ها و ابتلاء به کرونا یک محدوده ۳ تا ۶ ماه وجود دارد که اگر گذر کند احتمال اوج گیری مجدد وجود دارد و برخی کشورها به دوز چهارم فکر می‌کنند و هنوز تصمیم‌گیری زود است. موضوع مهم تسریع واکسیناسیون کرونا در جهان است و سازمان بهداشت جهانی هم بر این امر تاکید دارد. الان شیوع گونه‌های جدید از آفریقا است که میزان واکسیناسیون در آنجا کم بوده است.

منبع : chekbabar.ir
برچسب‌ها:

نظرات کاربران