0

انتشار اطلاعات اثربخشی واکسن‌ها در کمیسیون بهداشت مطرح خواهد شد

انتشار اطلاعات اثربخشی واکسن‌ها در کمیسیون بهداشت مطرح خواهد شد

انتشار اطلاعات اثربخشی واکسن‌ها در کمیسیون بهداشت مطرح خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان :

محمد پاکمهر می‌گوید: این موضوع که وزارت بهداشت آمار و اطلاعات اثربخشی واکسن‌های تزریق شده در پیشگیری از بستری و فوت را شفاف و دقیق منتشر کند، در کمیسیون بهداشت مطرح و مطالبه خواهم کرد.

در مجلس به عنوان نهاد نظارتی، موضوع انتشار داده‌های اثربخشی واکسن‌های ایرانی و مقالات آنها را هم پیگیری خواهیم کرد و در صورت موافقت اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، انتشار دقیق آمار و اطلاعات اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت  از وزیر بهداشت مطالبه خواهد شد، این را نائب رئیس دوم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می‌گوید.

مجتبی صحت، پزشک و عضو هیئت مدیره انجمن اپیدمیولوژیست‌های ایران گفت: بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت در حوزه کرونا و واکسیناسیون نقص و هم همپوشانی دارند. با وجود گذشت دو سال از شیوع کرونا و یک سال از آغاز واکسیناسیون، بانک‌های اطلاعاتی وزارت بهداشت متناسب با شرایط تقویت یا اصلاح نشده اند. نیاز به یکپارچه سازی بانک‌های اطلاعاتی کرونا داریم.

اورژانس، مراکز بهداشتی و مراکز درمانی چند سامانه مجزا دارند و در سامانه‌های موجود هم داده‌هایی که متغیرهای لازم را برای بررسی اثربخشی واکسن‌ها داشته باشند؛ به طور کامل نداریم. این را عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت.

او گفت: برخی کشورها در دوران کرونا مگا دیتا ایجاد کرده اند و ما از این فرصت استفاده نکرده ایم. هر چقدر این داده‌ها بیشتر در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می‌گرفت؛ زودتر می‌توانستیم نقایص بانک‌های اطلاعاتی واکسیناسیون و کرونا را برطرف کنیم و این بانک‌های اطلاعاتی و تحقیقاتی می‌توانستند به تصمیمات مدیریتی اپیدمی کمک کنند.

بخوانید  آخرین آمار کرونا در ایران؛ ۵۷ فوتی و ۳۶۹۰۸ ابتلای جدید در کشور

پیش تر محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفته بود: این که چند درصد فوت شدگان کرونا واکسینه شده اند، نیازمند انجام پروژه تحقیقاتی بوده و این پروژه آغاز شده است. هر زمان مطالعات به نتیجه برسند، نتایج را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

هاشمی در واکنش به درخواست باشگاه خبرنگاران برای انتشار آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی واکسن زده یا نزده، گفت: منابع تهیه چنین آماری متعدد بوده و نیاز به ویرایش دارند. البته مجدد تاکید کردم که بهتر است صبوری کنید تا به زودی نتیجه نهایی در اختیار شما، دیگر دوستان خبرنگار و مردم قرار داده شود.


بیشتر بخوانید

وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی یکپارچه برای انتشار آمار کرونایی ندارد

نبود گزارش اثربخشی واکسن کرونا و کاهش استقبال از تزریق آن

چرایی تاخیر در انتشار آمار بستری شدگان کرونایی واکسن زده و نزده

وزارت بهداشت همچنان آمار ندارد!

تعلل وزارت بهداشت در انتشار آمار کرونایی‌ها ادامه دارد!

تعلل وزارت بهداشت؛ تردید مردم!


 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

نظرات کاربران