0

استقرار میز ارتباطات مردمی در بیمارستان‌های تهران/ ضرورت نظارت جدی در بخش خصوصی درمان

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اسدلله تقی‌زاده؛ مدیرکل بازرسی استانداری تهران در حاشیه برگزاری گردهمایی رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز درمانی و واحدهای بازرسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تشکیل جلسه بسیار برجسته اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی در سامانه سامد اداره‌کل بازرسی در استان تهران میزان نارضایتی شهروندان استان از نحوه ارائه خدمت مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی در رتبه چهارم مسائل مطرح شده قرار دارد.

تقی‌زاده ادامه داد: با رویکرد مردمی دولت سیزدهم و استقرار مستمر میزهای خدمت در مصلی‌های نماز جمعه و دستگاه‌ها اجرایی به زودی شاهد استقرار میز ارتباط مردمی در محل بیمارستان‌های شهر و استان تهران در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری تهران تصریح کرد: اساساً کارکرد و خروجی میز خدمت با میز ارتباط مردمی متفاوت است و این در حالی است که طبق تفاهم‌نامه نهاد ریاست جمهوری با وزارت بهداشت می‌بایست میز ارتباط مردمی در واحدهای بیمارستانی و مراکز درمانی مستقر می‌شد که متأسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی هدف از استقرار میز ارتباط مردمی در بیمارستان‌ها را تسریع در رفع مشکلات درمانی شهروندان استان دانست و یادآور شد: امسال بیش از 43 هزار تماس تلفنی شهروندان با سامانه سامد در خصوص مشکلاتی بود که با بخش بهداشت و درمان داشتند و این عدد زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم 4 برابر بیشتر از میانگین کشوری است و این یعنی مردم استان تهران در حوزه بهداشت و ‌درمان مطالبات جدی دارند.

مشاور استاندار تهران با بیان اینکه توجه، عزم و رویکرد دولت به بخش سلامت جدی است، با اشاره به تکمیل پروژه‌های بیمارستانی نیمه‌تمام و راه‌اندازی آن در شهرستان‌های استان همچون بیمارستان‌های شهرستان‌های شهریار، اسلامشهر و تهران، اهتمام و اقدام دولت در این بخش را در کاهش نیازهای درمانی مردم در این بخش  را مؤثر دانست.

وی ادامه داد: وقتی شهروندان به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی مراجعه می‌کنند علاوه بر تألمات ناشی از بیماری باید مشکلات مربوط به برخی بروکراسی‌ها و ناهماهنگی‌های بین بخش که عمدتاً زمان‌بر هم هستند را باید تحمل کنند که علاوه بر تحمیل زیان‌های روحی و ‌مادی فراوان بعضاً در برخی موارد جبران‌ناپذیر است و اینجا دقیقاً فلسفه وجودی استقرار میز ارتباط مردمی در بیمارستان‌ها بیشتر معنا پیدا می‌کند.

مشاور استاندار تهران همچنین با اشاره به احیای مجدد واحدهای مددکاری در بیمارستان‌های شهر و استان تهران یادآور شد: در سال‌های گذشته واحدهای مددکاری در مراکز درمانی نقشی بی‌بدیل در رفع مشکلات مردم داشتند اما متأسفانه به مرور این واحدها تضعیف شد و کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند.

دبیر کارگروه صدای مردم استانداری تهران افزود: در مجموعه اداره‌کل بازرسی استانداری تهران این اراده وجود دارد که در کمترین زمان ممکن دستگاه‌های متولی و عضو  واحدهای مددکاری بیمارستان‌ها را که عمدتاً شامل نمایندگان ادارات بهزیستی، بیمه‌ها، بنیادهای حمایتی، خیرین، سمن‌ها و سایر دستگاه‌ها هستند را دور یک میز برای همراهی در رفع مشکلات درمانی شهروندان گردهم آوریم.

تقی‌زاده در ادامه با ذکر این مطلب که در تماس‌های تلفنی به ویژه در بخش بهداشت و درمان عمده نارضایتی شهروندان تهرانی از تخلفات بیمارستان‌های خصوصی است، یادآور شد: متأسفانه علیرغم همه تلاش‌ها در مقابله با پدیده زیرمیزی در بیمارستان‌ها، با استناد به گزارش‌های مردمی شاهد بروز این پدیده در بیمارستان‌های بخش خصوصی هستیم و در این ارتباط لازم است متولیان نظارتی در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اقدامات عملیاتی و سیستمی مقابله با آن را در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها پیاده‌سازی کنند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *