0

اختصاص بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان بودجه به دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون تحقیقات وزارت بهداشت:

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان بودجه تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روز یکشنبه در نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: از مجموع یک هزار و ۳۱۳ شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت، ۲۸ درصد نیز در بخش وسایل ملزومات و تجهیزات پزشکی و ۳۲ درصد نیز در حوزه کشاورزی، فناوری و صنایع غذایی فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: در حوزه تحقیقات و فناوری اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شد و در راستای نیاز مردم و پژوهش برای حل مشکلات در حوزه سلامت بوده است.

پناهی گفت: تحقیقات و فناوری در راستای نیاز‌های تولید به دانشگاه‌های علوم پزشکی مأموریت داده شد، زیرا امروزه بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌ها، تنفسی و تصادفات سردسته بار بیماری‌ها است که باید به‌طورجدی موردبررسی پژوهشی قرار گیرد و به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها مأموریت داده شد با در اختیار گذاشتن اعتبارات لازم در مورد بیماری‌های غیر واگیر تحقیق و پژوهش کنند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه فناوری نیز نیاز‌های مواد اولیه دارویی، تجهیزات مصرفی را استعلام کرده و به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کرده‌ایم.

پناهی ادامه داد: 111 مرکز رشد سلامت داریم که ۱۳ درصد در دولت مردمی افزایش‌یافته و ۹ مرکز نوآوری سلامت نیز در یک سال اخیر راه‌اندازی شده است.

بخوانید  موانع مالی و اجرایی سد راه سازمان انتقال خون ایران

وی تصریح کرد: ۲۱۸ محصول یک سال اخیر مجوز گرفتند و ۷۴۰ محصول تجاری شده داریم که ۹۳ محصول در یک سال اخیر افزایش داشته است.

پناهی گفت: در دوات سیزدهم ۷۱۰ کتاب کامل و یک هزار و ۸۹۳ فصل کتاب در سطح بین‌المللی در حوزه تحقیقات و فناوری از سوی وزارت بهداشت منتشرشده است و ۴۶۵ مجله در حوزه سلامت داریم که از این تعداد ۴۷ مجله در isi نمایه می‌شوند و تولید علم در کشور حدود ۳۰ درصد است، به جایگاه مطلوبی در سطح بین‌المللی رسیده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در نظام‌های رتبه‌بندی ورود یابند و ۲ درصد این دانشگاه‌ها در این بخش رشد داشتند و هشت دانشگاه نیز در رتبه‌بندی تایمز اضافه شدند و تلاش داریم دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنار تولید علم و فناوری ازلحاظ ارتقای سلامت نیز کاربردی باشند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرد: ۹۵ واحد توسعه بالینی در کشور وجود دارد که در بیمارستان‌ها مستقر بوده و کار‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند و می‌توان از ظرفیت نخبگان در این واحد‌ها استفاده کرد.

وی افزود: ۲۵ شبکه تحقیقاتی نیز داریم که در حوزه سرطان، خون، گوارش، مسمومیت‌ها، ضایعات نخاعی، اطفال، بیماری‌های نوپدید و … فعالیت می‌کنند.

به گفته پناهی، بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان بودجه تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اختصاص یافته و امسال برای نخستین بار ۷۴ میلیارد تومان برای پارک‌های علم و فناوری تخصیص یافته است.

پناهی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت مردمی یک هزار و ۹۷۹ طرح به موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) رسیده که از این تعداد یک هزار و ۳۰۰ طرح در حال اجراست.

بخوانید  به دام انداختن ویروس کرونا با تله‌های مولکولی

برچسب‌ها:

نظرات کاربران