0

احتمال مرگ نیمی از مبتلایان وجود دارد

زنگ خطر همه‌گیری آنفلوانزای پرندگان؛‌

نتیجه بررسی سازمان‌های بهداشتی نشان می‌دهد، آنفلوآنزای پرندگان ممکن است جهش‌های خطرناک پیدا کند و در این صورت منجر به مرگ بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، به دنبال شیوع بی‌سابقه آنفلوآنزای پرندگان در پستانداران، سازمان‌های بهداشتی هشدار دادند در صورت جهش این ویروس ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند.

گسترش اخیر این ویروس در پستانداران، این نگرانی را برانگیخته است که عامل بیماری زا یک قدم نزدیکتر به انتشار در انسان است و کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت جهش ویروس، یک نوع جدید ظهور می‌کند که ممکن است برای انسان «مضرتر» باشد.

مواردی از سویه H۵N۱ اخیرا از پرندگان به روباه، سمور و راسو رسیده و این موضوع نگرانی بزرگی را در میان ویروس شناسان ارشد برانگیخته است که این پاتوژن کشنده اکنون یک قدم به گسترش در انسان نزدیک‌تر شده؛ مانعی که تا کنون از شرایط ایجاد یک بیماری همه گیر حفاظت کرده بود.

سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) اکنون هشدار داده است که پستانداران می‌توانند منجر به بروز گونه‌های جدید ویروس آنفلوآنزای پرندگان شوند به طور بالقوه گونه جدیدی را آزاد کنند که برای انسان آسیب‌زا است.

سویه H۵N۱ در حال حاضر دارای نرخ مرگ و میر حدود ۵۰ درصد در بین مردم است. با این حال باتوجه به اینکه به راحتی بین افراد منتقل نمی‌شود کمتر از ۹۰۰ مورد در بین انسان‌ها از اولین مورد در سال ۱۹۹۷ شناسایی شده است. برای مقایسه میزان مرگ و میر به آمار دیگر بیماری‌ها اشاره می‌کنیم: میزان مرگ و میر کووید در هنگام ظهور ۳ درصد بود، در حالی که مرگ در اثر ابولا در شیوع‌های گذشته بین ۲۵ تا ۹۰ درصد متغیر بوده است.

بخوانید  بیمه سلامت: علت اختلال در سامانه نسخه‌نویسی "بروزرسانی" است

سازمان جهانی بهداشت حیوانات گزارش داده، تعداد «بی‌سابقه»‌ای از موارد آنفلوانزای مرغی از اکتبر ۲۰۲۱ در سراسر جهان گزارش شده که به مناطق جدیدی گسترش یافته و تاثیرات مخرب بر سلامت و رفاه حیوانات داشته است. شیوع این بیماری امنیت جهانی غذایی و معیشت افرادی که به مرغداری وابسته هستند را به خطر می‌اندازد و همچنین باعث «نرخ هشداردهنده» مرگ و میر در میان پرندگان و برخی از پستانداران می‌شود.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز در یک جلسه توجیهی مجازی این هفته گفت: «ما باید برای یک بیماری همه گیر بالقوه آنفلوانزای مرغی آماده شویم؛ در حال حاضر، سازمان جهانی بهداشت خطر را برای انسان کم ارزیابی می‌کند، اما ما نمی‌توانیم فرض کنیم که این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت و باید برای هر تغییری در وضعیت موجود آماده شویم». این هشدار‌ها پس از کشف ویروس H ۵ N ۱ در بین سمور‌ها و روباه‌ها در انگلیس منتشر شد.

آنفلوانزای پرندگان گونه‌ای بیماری ویروسی پرندگان است که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxoviridae نشات می‌گیرد؛ این ویروس خود دارای سه تیپ A,B، C است که تیپ A توسط تحت آنتی‌ژن‌های H و N تقسیم‌بندی می‌شود؛ ویروس‌هایی که در آزمایش‌ها جداسازی می‌شوند از گونه A این ویروس و از زیررده‌های H ۵ و H ۷ اند.  در ژوئیهٔ ۲۰۰۵ گزارش‌های رسمی در مورد همه‌گیری ویروس H ۵ N ۱ در مرز برخی کشور‌ها داده شد. در پایان ماه روسیه و قزاقستان هم گسترش آنفلوانزای پرندگان را گزارش کردند و گفتند عامل بیماری، ویروس H ۵ N ۱ است.  در این گزارش‌ها به مرگ چندین پرنده مهاجر هم اشاره شده بود که ارتباط میان پرندگان آبزی وحشی و پرندگان اهلی از راه منابع آبی را مشترک می‌دانستند. این نخستین گسترش ویروس H ۵ N ۱ در سطح بالا در هر دو کشور بود.

بخوانید  بروز فشار خون بالا با استفاده نیم‌ساعته از موبایل

در حال حاضر، انگلیس رکورد تعداد موارد آنفلوانزای پرندگان را در این شیوع ثبت کرده که غیرعادی است. انگلیس با تقریبا ۳۰۰ مورد تایید شده، بزرگترین شیوع آنفلوانزای پرندگان را در تاریخ خود اعلام کرده است. همچنین مواردی از ابتلا در میان روباه‌ها و سمور‌ها مشاهده شده که کارشناسان احتمال می‌دهند، پس از خوردن پرندگان مرده مبتلا به آنفلوآنزای مرغی آلوده شده‌اند، اما این نگرانی نیز وجود دارد که ویروس ممکن است بین پستانداران در حال گسترش باشد که در این صورت جهان دچار جهش دردسرساز ویروس آنفلوآنزای مرغی می‌شود که در تئوری آلودگی را برای انسان آسان‌تر می‌کند. با این حال، برای تعیین اینکه آیا پستانداران ویروس را منتقل می‌کنند یا خیر، آزمایشات بیشتری مورد نیاز است.

سازمان جهانی بهداشت حیوانات می‌گوید: این جرقه نگرانی فزاینده در مورد تهدید برای سلامت حیوانات اهلی و وحشی، تنوع زیستی، و به طور بالقوه برای سلامت عمومی است. وضعیت فعلی این خطر را برجسته می‌کند که آنفلوانزای مرغی H۵N۱ ممکن است با پستانداران سازگار شود و به انسان و سایر حیوانات سرایت کند. علاوه بر این، برخی از پستانداران، مانند راسو ممکن است به وضعیت همه‌گیری این ویروس دامن بزند که منجر به ظهور گونه‌ها و گونه‌های فرعی جدیدی می‌شود که درنهایت  برای حیوانات و یا انسان مضرتر هستند.

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا، میزان مرگ و میر آنفلوانزای مرغی در سراسر جهان به حدود ۵۰ درصد می‌رسد؛ این سازمان هشدار داد که موارد اخیر در میان راسو‌های پرورشی نگران کننده است، زیرا افزایش عفونت در پستانداران در مجاورت یکدیگر، خطر سازگاری H۵N۱ را با دیگر پستانداران و افراد تشدید می‌کند.

بخوانید  تجلی بسیج در طرح شهید سلیمانی/ ۱۱۰ رزمایش مقابله با کرونا

 سازمان جهانی بهداشت حیوانات خاطرنشان کرد، مطالعات در مورد چگونگی انتشار ویروس بین پستانداران ادامه دارد و از کشور‌ها خواست تا نظارت بیشتر بر بیماری را در میان پرندگان اهلی و وحشی ادامه دهند و با قوانین ایمنی زیستی سختگیرانه در مزارع از شیوع بیماری جلوگیری و از تماس نزدیک افراد  با پرندگان وحشی محافظت کنند. این هشدار‌ها پس از کشف ویروس H۵N۱ در بین سمور‌ها و روباه‌ها در انگلیس در دستور کار قرار گرفت. در همین حال، یکی از مشاوران ارشد دولت  انگلیس هفته گذشته ادعا کرد که وضعیت  همه‌گیری آنفلوانزای پرندگان به سرعت در مقیاس جهانی در حال تغییر است.

یان براون، مدیر خدمات علمی در آژانس بهداشت حیوانات و گیاهان (APHA) ادعا می‌کند: وضعیت در مقیاس جهانی به سرعت در حال تغییر است و این سوال را مطرح می‌کند که آیا سازمان‌های بهداشتی «همه درس‌ها را از کووید آموخته‌اند» و آیا ساختار‌های نظارتی لازم وجود دارد یا خیر. در همین حال، دو کارشناس دیگر هشدار دادند که کشور‌ها آنچه که باید را از همه‌گیری کووید آموزش ندیدند و امکان تجربه‌های دردناک پاندمی کرونا وجود دارد.

«ریچاد وبی» محقق بیماری‌های عفونی در بیمارستان تحقیقاتی کودکان «سنت جود» در ممفیس ایالت تنسی و مدیر مرکز همکاری مطالعات اکولوژی و آنفلوآنزا در حیوانات و پرندگان در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: این ویروس پاندمی شماره یک است و همه از مدت‌ها پیش متوجه آن بوده اند. صد‌ها شیر دریایی وحشی در آمریکای جنوبی، سمور‌های یک مزرعه در اروپا و بیش از ۵۸ میلیون پرنده طیور (مرغ و خروس) جان خود را از دست داده‌اند و همه این حیوانات قربانی آنفلوانزای پرندگان شده اند.

منبع : خبرگزاری آنا

نظرات کاربران