0

اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک بیمه سلامت در کشور

اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک بیمه سلامت در کشور

اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک بیمه سلامت در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان :

نسخه نویسی الکترونیکی طرحی که از سال ۹۷ و به منظور کاهش تداخلات دارویی، کاهش مراجعه به شعبات برای تمدید دفترچه، جلوگیری از کاغذ بازی و در نهایت قاچاق دارو کلید خورد، این طرح در روزهای آغازین خود مورد استقبال تمام ارگان ها، داروخانه، پزشکان و حتی مردم قرار گرفت.

به گفته سازمان‌های بیمه گر در این روش بیمار پس از مراجعه به درمانگاه یا پزشک تنها با ارائه کد ملی می‌تواند تحت درمان قرار گیرد و بلافاصله پس از بررسی و تجویز دارو فرد بیمار می‌تواند با همان کد ملی دارو‌های تجویزی خود را به صورت الکترونیکی از داروخانه‌ها دریافت کند.

پس از ۴ ماه اجباری شدن نسخه الکترونیک در مراکز درمانی کم و بیش روند چاپ و تمدید دفترچه‌های کاغذی متوقف شده است و فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیکی جایگزین آن شده است.

انجام نسخه الکترونیک در تمام بخش‌های درمانی

امکان اتصال نسخه الکترونیک برای کلیه مطب‌های پزشکی، داروخانه‌ها، مراکز فیزیولوژی، رادیولوژی، آزمایشگاه‌ها، دندان‌پزشکی، درمانگاه‌ها فراهم شده است.  

دو سوم جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت اقشار آسیب پذیر هستند

محمد مهدی ناصحی رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند، که از این تعداد دو سوم جمعیت بیمه شدگان را اقشار آسیب پذیر جامعه تشکیل می‌دهند.

او می گوید:درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این است دست کم در بخش درمانی بیماران سخت، بودجه مناسبی بدین منظور اختصاص دهند، زیرا بنابر آخرین پیگیری ها تنها افزایش بودجه سالانه بیمه سلامت  ۷ درصد تعیین شده است.

بخوانید  بیمارستان‌های استان تهران در صف انتظار افتتاح

به گفته او؛ تا زمانیکه بیمه‌های تکمیلی به طور کامل به این نظام نپیوندند، مشکلات این بخش برطرف نخواهد شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می‌گوید برای حل این مشکل باید میان بیمه‌ها و سامانه یکپارچه سازی صورت گیرد.

شاخص تحقق نسخه نویسی در تهران  به ۹۳ درصد است

سیده مریم حسینی معاون درمان و خدمات بیمه‌ای بیمه سلامت تهران گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیک در کلیه استان‌ها محقق شده است و در حال حاضر نسخه نویسی الکترونیک در کشور به ۹۸ درصد رسیده است.

به گفته حسینی؛ بیش از ۹ هزار پزشک مطب‌دار غیر طرف قرارداد آموزش دیده اند، اما یکی از مشکلات آن دسته از استان‌هایی است که تا به حال به اجرای ۱۰۰ درصدی نرسیده اند و بحث پزشکان طرف قرارداد است، بنابراین باید تمام پزشکان به سمت الکترونیکی نوشتن نسخ پیش بروند.  

او می‌گوید: به کلیه مراکز درمانی اطلاع رسانی شده است تنها در صورت قطعی برق و اینترنت می‌توانند با نسخه کاغذی ارائه خدمات دهند.

حسینی می گوید: در استان تهران ۲۵۹ منطقه کم برخوردار وجود دارند که از این تعداد ۱۹۶ منطقه در شهر تهران شناسایی و بیمه شده اند و در حال حاضر در استان تهران حدود ۳ میلیون ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت داریم.

تهران و خراسان رضوی کمترین پیشرفت اتصال در نسخه نویسی الکترونیکی دارند

این طرح تا به امروز در بیشتر استان‌های کشور به اجرای ۱۰۰ درصدی رسیده است، اما ۲ استان تهران و خراسان رضوی با کمترین پیشرفت نسبت به سایر استان ها قرار دارند، استان‌های تهران با ۹۳ درصد و خراسان رضوی با ۹۰ درصد اتصال از سایر استان‌های کشور عقب هستند.

بخوانید  نسخه نویسی الکترونیکی، از ضعف نرم افزاری تا همراهی سازمان های بیمه گر

برخی  از داروخانه، پزشکان بنا به دلایلی از نسحه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی سرباز می‌زنند و مشکلاتی مثل نبود زیرساخت لازم برای ارائه خدمات را بهانه می‌کنند.

سازمان بیمه سلامت هشدار داده است؛ اگر مراکز تخصصی و درمانی کشور از اردیبهشت ۱۴۰۱ نسخه‌های خود را الکترونیکی نکنند هزینه درمان آن‌ها به مراتب پرداخت نخواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان
برچسب‌ها:

نظرات کاربران