0

اجرای ۲ طرح برای پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روز سه‌شنبه 18 مهرماه، به‌منظور هماهنگی، برنامه‌ریزی، تعامل، راهبری و اجرای مطلوب طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) در مدارس پایه متوسطه و اجرای طرح “فراموز نفس پاک” در مدارس ابتدایی شهر تهران، تفاهم‌نامه همکاری میان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران منعقد شد.

در نشستی که امروز با حضور علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، سید احمد موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش تهران، عباس کیوانلو مدیر سازمان دانش‌آموزی تهران، حجت‌الاسلام سید حسن معین شیرازی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، علی عطا طاهری مدیر اجرایی و حمیدرضا شاهسون دبیر شورای طرح پاد جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در محل این اداره کل برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری به امضای طرفین رسید.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در این نشست، ضمن قدردانی از اقدامات جمعیت در راستای کنترل و مقابله با استعمال دخانیات، برای اجرای تفاهم‌نامه همکاری اعلام آمادگی کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش تهران در این نشست بیان کرد: با توجه به جامعه دانش‌آموزی یک‌میلیون و 300 هزارنفری شهر تهران، ظرفیت و آمادگی برای اجرای طرح پاد وجود دارد.

رئیس هیئت ‌مدیره جمعیت نیز با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه این موسسه مردم نهاد برای اجرای طرح پاد در مدارس، از مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران درخواست کرد در راستای تسریع اجرای این طرح ، همکاری لازم با جمعیت صورت پذیرد.

در ادامه دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در توضیح تفاهم‌نامه همکاری گفت: موضوع این تفاهم‌نامه آموزش رایگان مدارس برای پیشگیری از استعمال دخانیات (طرح پاد) و اجرای طرح فراموز نفس پاک برای دانش آموزان مقطع ابتدایی است.

بخوانید  کمبود دارو در ICU بیمارستان ها/ وضعیت مرگ های کرونایی

مسجدی تصریح کرد: از جمله اهداف اجرای طرح‌ پاد می توان به تقویت آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان نسبت به موضوع دخانیات، افزایش آگاهی والدین از موضوعات ضد دخانی و روش‌های پیشگیری از مصرف دخانیات در نوجوانان، افزایش آگاهی مدیران، مربیان و معلمان از موضوعات ضد دخانی، روش‌های پیشگیری از مصرف دخانیات در نوجوانان و جلب مشارکت سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به منظور اجرای طرح اشاره کرد.

وی بیان کرد: در طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) ابتدا از مدرسه و سپس به سوی محله و شهر بدون دخانیات گام برمی‌داریم.

به گزارش تسنیم،‌ طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات ایران) با هدف پیشگیری، استعمال دخانیات در دانش‌آموزان در سطح ملی، از سال 1395 برای اولین بار در کشور در شهرستان ورامین و رباط کریم به‌عنوان نمونه (پایلوت) در حال اجراست و همچنین آموزش‌های لازم توسط تسهیلگران با ارتباط مستقیم با والدین، معلمان و دانش آموزان ارائه می‌شود. این طرح در چند فاز ابتدا در مدرسه و سپس در محله و در مراحل بعد به ترتیب در سطح شهر، شهرستان، استان و درنهایت در کل کشور به اجرا درخواهد آمد.

در طرح فراموز نفس پاک، برای کودکان مقطع ابتدایی در قالب نمایش‌های عروسکی،‌ پویانمایی و برگزاری مسابقات توسط مربیان “نفس پاک” جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، آموزش‌های ضددخانی به کودکان داده می‌شود. مرکز فرآموز نفس پاک جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، با هدف  ارتقاء آگاهی کودکان از مضرات دخانیات با همکاری و مشارکت اداره کل سلامت شهرداری تهران در سال 1388 تأسیس شده و مربیان این مرکز در فضایی شاد و سرگرم‌کننده برای کودکان 5 تا 12 سال با برنامه‌های متنوع در 7 کارگاه داخل مرکز و فعالیت‌های بیرون از مرکز در مدارس و سرای محلات و … سعی دارند مهارت‌های رفتاری مناسب و «تقویت قدرت نه گفتن در برابر مصرف دخانیات و سایر آسیب‌های اجتماعی» را در کودکان تقویت کنند . گفتنی است برنامه های این مرکز به صورت مجری گری، اجرای نمایش عروسکی، مسابقه نقاشی و… است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

بخوانید  ۹۰ درصد از خرید تجهیزات پزشکی "هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی" از شرکت‌های دانش‌بنیان است

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *