0

ابراز نگرانی WHO از وضعیت بهداشتی غزه/ بیماری ممکن است از بمباران کشنده‌تر باشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ضمن هشدار نسبت به افزایش بیماری‌های عفونی و اسهال بین کودکان اعلام کرد که اگر نظام بهداشتی در نوار غزه ترمیم نشود، افرادی که بر اثر بیماری جان خود را از دست خواهند داد حتی از تلفات ناشی از بمباران‌ هم بیشتر خواهد شد.

براساس گزارش رویترز، در ارقامی که سازمان ملل متحد نیز آن‌ها را موثق می‌داند، مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که بیش از 15 هزار نفر در بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند که نزدیک به 40 درصد از آن‌ها کودک هستند و بیم آن می‌رود که بسیاری دیگر نیز زیر آوار ساختمان‌ها دفن شده باشند.

مارگارت هریس از سازمان جهانی بهداشت در نشست توجیهی سازمان ملل در ژنو گفت: اگر نتوانیم با هم این سیستم بهداشتی را ترمیم کنیم تعداد بیشتری از مردم بر اثر بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به نگرانی‌ در مورد افزایش بیماری‌های عفونی، به‌ویژه موارد اسهال در نوزادان و کودکان گفت که در اوایل ماه نوامبر، بیماری اسهال بین افراد پنج‌ساله و بالاتر به بیش از 100 برابر سطح طبیعی رسیده بود.

هریس هشدار داد: در زمان حاضر همه مردم نوار غزه نیاز شدیدی به خدمات سلامت دارند زیرا از گرسنگی می‌میرند، آب تمیز ندارند و در اماکن متراکم از جمعیت زندگی می‌کنند.

جیمز الدر؛ سخنگوی آژانس کودکان سازمان ملل در غزه نیز به خبرنگاران گفت که بیمارستان‌های این نوار مملو از کودکانی است که بر اثر سوختگی و اصابت ترکش زخمی شده‌اند و یا با نوشیدن آب کثیف دچار ورم معده شده‌اند.

بخوانید  آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

وی افزود: من با والدین زیادی آشنا شدم. آن‌ها دقیقاً می‌دانند که فرزندان‌شان به چه‌چیزی نیاز دارند اما به آب سالم دسترسی ندارند و این آن‌ها را آزار می‌دهد.

الدر توضیح داد که یک کودک را دیده است که بخشی از پایش گم شده بود که برای چند ساعت روی زمین بیمارستان خوابیده بود، زیرا به‌دلیل کمبود کادر پزشکی نمی‌شد تحت درمان قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: نزدیک به سه‌چهارم بیمارستان‌ها که 26 بیمارستان از 36 بیمارستان غزه را شامل می‌شود، به‌دلیل بمباران‌ها و کمبود سوخت به‌طور کامل تعطیل شده‌اند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *