0

آیین نکوداشت مقام علمی حداد ‌عادل برگزار شد

آیین نکوداشت مقام علمی و ادبی دکترغلامعلی حدادعادل، استاد فلسفه، ادیب و سیاست‌مدار کشورمان به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور دکتر رئیس زاده رئیس کل نظام پزشکی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر صحرائیان وزیر آموزش و پرورش، دکتر مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم، جمعی از میهمانان داخلی و خارجی دوشنبه (11 تیر) در محل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در آیین نکوداشت غلامعلی حداد عادل که در تالار وحدت و با حضور دکتر رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی، اندیشمندان داخلی و خارج،  اهالی فرهنگ و ادب و چهره‌های سیاسی برگزار شد، دکترحداد عادل به عنوان سخنران گفت: در زمانه‌ای به دنیا آمدم که در کشورم سه فرهنگ ایرانی و اسلامی و غربی همزمان با یکدیگر در تعارض و تعامل بودند.

 بسیاری از تحولات اجتماعی و حوادث سیاسی یکصد سالۀ اخیر را می‌توان برآیند این سه فرهنگ دانست. شخصیت افراد نیز بسته به فرهنگ‌هاست و نشان می‌دهد تا چه حد تحت تأثیر این سه فرهنگ بودند.

وی افزود: پرسش مهمی که می‌توان طرح کرد، دربارۀ نسبت این سه فرهنگ است. آیا می‌توان بین آنها تعادل و توازن منطقی و سازنده دست یافت؟ از نظر من می‌توان میان فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی آشتی و سازگاری پایداری ایجاد کرد. می‎‌توان به ایران علاقه و به اسلام عقیده داشت. نگاه من به اسلام، نگاه عقلانی است. در اسلام، عقل و معرفت محور است و عقلانیت حاکم است و این مهم‌ترین درسی است که از استاد شهیدم مطهری آموختم و به آن باور دارم.

حداد عادل گفت: همزیستی اسلام و ایران، تجربۀ تاریخی ملت ماست. ما هزار و چهارصد و اندی سال پیش اسلام را پذیرفتیم، اما ایرانی ماندیم. زبان عربی را آموختیم، اما زبان فارسی را حفظ کردیم و نوروز را که رسمی کهن بود، حفظ کردیم و قرآن را در سفرۀ هفت سین در کنار سبزه‌ای روییده در خاک وطن رویاندیم. هرگاه اسلام با ایران هم‌افزایی داشتند، شاهد پیشرفت و پویایی بودیم و هرگاه این دو از هم جدا شده‌اند، به تفرقه و ضعف گرفتار آمدیم. عشق و علاقه به زبان و ادبیات فارسی را از بارزترین نشانه‌های ایران‌دوستی می‌دانم و پاسداری از این زبان را پاسداری از هویت ایرانی می‌شناسم.

وی افزود: باید بکوشیم باطن و جوهر و روح فرهنگ غربی را بشناسیم. تقلید کورکورانه و غرب‌زدگی ما را به جایی نمی‌رساند. باز هم از تاریخ به ویژه از تاریخ 200 سال ایران مدد می‌گیرم و می‌گویم به گواهی تاریخ که آکنده از دخالت‌های ناروا و ظلم و خیانت‌ها و کودتاهای قدرت‌های  غربی در ایران ماست، ایران‌دوستی و عشق و علاقه به آزادی ایران با غرب‌پرستی و غرب‌ستایی سازگار نیست. ما از تمدن و فرهنگ غربی چیزهای مفید فراوانی می‌توانیم بیاموزیم و بپذیریم، اما آنچه از آن فرهنگ نباید بپذیریم، مهم‌تر از چیزهایی است که می‌باید بپذیریم.

حداد عادل با اشاره به اینکه از نظر من، عیب بزرگ فرهنگ غربی، حضور نداشتن خدا در زندگی سیاسی و اجتماعی غرب است، گفت: همین امر سبب شده تا ارزش‌های اخلاقی، فاقد پشتوانۀ هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی شود. اگر 75 سال است که جهان غرب به مشتی مردم بی گناه و بی پناه عرب مسلمان فلسطینی آشکارا ظلم می کند و اگر امروز بیش از 8 ماه است که صدها هزار نفر از زن و کودک و پیر و جوان، به جرم دفاع از وطن و استقلال خویش به دست و دستور غربیان کشته و مجروح می‌شوند، ناشی از آن است که غرب، ارزش‌های اخلاقی و از جمله مهم‌ترین آنها یعنی عدالت را مطلق نمی‌داند؛ زیرا به حقیقت متعالی و مطلق که همانا خداست، قائل نیست. بنده سال‌ها در دانشگاه تهران، دانشجوی دانش‌هایی مثل ریاضیات و فیزیک بودم که از غرب آمده بودند و بیش از 55 سال در این دانشگاه فلسفۀ غرب آموختم و این فلسفه را تدریس کردم، اما همواره در ارزیابی فرهنگ غربی، از دو معیار و ترازو استفاده کردم: اسلام و ایران. هرگاه التزام به فرهنگ غربی را متضاد با منافع و مصالح میهن عزیزم ایران یا مغایر با اصول دینم اسلام دیدم، به منافع و مصالح ملی و عقاید دینی خود ملتزم بودم.

در انتهای این برنامه از تمبر یادبود و کتاب جدید دکتر حداد عادل با نام ((هرجا که تو باشی)) رونمایی شد.

بخوانید  مرگ سالانه ۳۵ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های غیرواگیر/ دانشگاه‌ها جامعه را آگاه کنند

نظرات کاربران