0

آیا نوار عصب عضله درد دارد؟

اختلالات عصبی از جمله بیماری‌هایی هستند که روی سیستم اعصاب مرکزی و محیطی تاثیر می­گذارند.

این سیستم از مغز، نخاع، اعصاب جمجمه، اعصاب محیطی، ریشه‌های عصبی، سیستم عصبی خودکار و ارتباطات عصب و عضلات تشکیل شده است.

در نتیجه اختلالات عصبی، بیماری‌های گوناگون مغزی، نخاعی، تعادلی و… به وجود می‌آید.

درمان این نوع از بیماری‌ها به علت ارتباط مستقیم آن­ها با عصب‌های بدن و همچنین مغز و نخاع، حساسیت بالایی دارد؛ به همین دلیل، توصیه می‌شود که بیمار به یک مرکز درمان و کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و نوار عصب عضله مراجعه کرده و توسط بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب معاینه شود.

تست الکترومیوگرافی از روش‌هایی است که می‌توان میزان سلامتی عصب‌های عضله انسان را از طریق آن چک کرد. برای بسیاری از افراد سوال است که آیا این تست دارای درد و ناراحتی است یا خیر؟

تست نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی چیست؟

‎زمانی­که آزمایش‌های EMG و NCV بر روی بیمار انجام می‌شوند، نتایج آن­ها به پزشکان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا علائم شما ناشی از اختلال عضلانی یا مشکل عصبی است؟ در بخش زیر درباره هر 2 آن‌ها توضیحات مختصری داده شده است:

تست EMG

تست نوار عصب عضله یا الکترومیوگرافی به اختصار EMG نام دارد؛ این تست به منظور اندازه­گیری و بررسی واکنش عضله به شوک یا فعالیت الکتریکی ناشی از واکنش فرد به تحریک عصبی و ارزیابی سلامت عضلات و نورون‌های حرکتی آن بخش، صورت می‌گیرد. نتایج الکترومیوگرافی می‌تواند نشان‌دهنده اختلال عملکرد عصب، اختلال عملکرد عضله یا مشکلات مرتبط با انتقال سیگنال از عصب به عضله باشد. نورون‌های حرکتی سیگنال‌های الکتریکی منتقل می‌کنند که موجب انقباض عضلات می‌شوند.

بخوانید  احیای قلبی ریوی

‎ هنگام بروز هر گونه علائم اختلالات عصبی یا عضلانی مانند احساس گزگز در عضلات، بی‌حسی، ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات و انواع خاصی از درد اندام‌ها، دریافت نوبت از بهترین دکتر‌های نوار عصب و عضله از طریق https://doctoreto.com/doctors/service/electromyography برای انجام الکترومیوگرافی توصیه می‌شود.

تست NCV

‎آزمایش هدایت عصبی یا NCS روش مرتبط و رایجی است که به اندازه‌گیری میزان سرعت هدایت شوک الکتریکی از طریق یک عصب می­پردازد.

از طریق آزمایش نوار عصب عضله، امکان تشخیص آسیب‌دیدگی اعصاب وجود دارد. به­طور معمول این تست همزمان با EMG انجام خواهد شد. هنگام بروز اختلالات عصبی، برای دریافت نوبت از دکتر‌های نوار عصب و عضله در تهران به آدرس

https://doctoreto.com/doctors/service/electromyography/city/tehran مراجعه کنید.

مراحل کلی تست نوار عصب عضله چگونه است؟

EMG ممکن است به­صورت سرپایی یا هنگامی که در بیمارستان بستری هستید، انجام شود. بر اساس نوع بیماریی که هر فرد دارد، اقدامات متخصص نیز متفاوت است. این تست توسط یک پزشک متخصص در زمینه اختلالات عصبی انجام می‌شود که اکثر اوقات یک متخصص مغز و اعصاب یا پزشک متخصص اطفال است. مراحل کلی انجام تست نوار عصب عضله عبارت است از:

  • هر گونه لباس، جواهرات، گیره‌های مو، عینک، سمعک یا سایر اشیا فلزی را که ممکن است در آزمایش تداخل ایجاد کند، بردارید.
  • پزشک متخصص مغز و اعصاب عضله‌های مورد نظر را پیدا می‌کند.
  • پوست با محلول ضدعفونی کننده استریل می‌شود. سپس، پزشک یک سوزن ظریف و استریل درون عضله وارد می‌کند؛ در این هنگام یک صفحه فلزی نیز زیر شما قرار می‌گیرد.
  • ممکن است به چندین سوزن برای آزمایش نیاز باشد. با قرار دادن الکترود ممکن است درد جزئی ایجاد شود ولی اغلب درد ندارد.
  • اگر آزمایش دردناک است، به معاینه‌کننده خود بگویید؛ چرا‌که می‌تواند در نتایج آزمایش تداخل ایجاد کند.
  • از شما خواسته می‌شود که عضلات خود را شل کرده و سپس انقباضات عضلانی جزئی یا شدیدی انجام دهید.
  • فعالیت الکتریکی عضله شما اندازه گیری شده و روی مانیتور نمایش داده می‌شود.
  • به کمک تقویت کننده صوتی می­توان این فعالیت را با صدا آن بررسی کرد. به­طور معمول در این تست به­صورت همزمان چندین عضله مورد آزمایش قرار می­گیرند.
  • پس از آزمایش، الکترودها برداشته می‌شوند و ممکن است داروی مسکن به شما داده شود. کمپرس گرم ممکن است بلافاصله بعد از آزمایش بر روی ناحیه آسیب دیده قرار گیرد.
  • درد عضلات ممکن است پس از آزمایش حدود یک روز طول بکشد. در صورت مشاهده علائم خاص در محل‌های قراردادن سوزن، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.
بخوانید  احیای قلبی ریوی

میزان درد نوار عصب و عضله

شاید فکر کنید که تست نوار عصب عضله مانند سایر تست‌ها درد دارد؛ اما در حقیقت اینطور نیست. اکثر افرادی که این تست را انجام می‌دهند، گفته‌اند که کوچک­ترین دردی را احساس نکرده‌اند؛ چرا‌که سوزن وارد شده به پوست جهت انجام تست، آنقدر ظریف و نازک است که شاید به اندازه نیش پشه درد آن را احساس کنید.

در حین انجام تست کمی گرفتگی عضلات طبیعی است و یک شوک الکتریکی بسیار خفیف جهت انجام هدایت عصبی به بدن شما وارد خواهد شد که با گزگز همراه است؛ اما به­طور کلی چنانچه حین آزمایش نوار عصب و عضله احساس درد داشتید، باید پزشک خود را مطلع کنید. وجود درد هنگام انجام نوار عصب عضله، طبیعی نیست و حتما مسئله‌ خاص یا اختلالی باعث ایجاد درد شده که باید توسط پزشک پیگیری شود.

گرفتن تست نوار عصب عضله فرآیندی کم خطر بوده و با عوارض نادری همراه است. خطرات بسیار کمی مثل خون‌ریزی، عفونت و آسیب عصب در محل وارد شدن الکترود سوزنی در این ارتباط گزارش شده است. به هنگام بررسی عضلات دیواره‌ قفسه‌ سینه با الکترود سوزنی نیز امکان نفوذ هوا به ناحیه مابین ریه‌ها و دیواره‌ قفسه‌ سینه و در پی این امر، خطر کلاپس ریه (پنوموتوراکس) وجود دارد که بسیار نادر است. در صورت بروز چنین مشکلاتی می­توانید از https://doctoreto.com/doctors/telehealth کمک بگیرید.

جمع بندی

در حالت کلی بسیار مهم است که هنگام داشتن علائم اختلالات عصبی حتما به پزشک مراجعه کنید و در صورت تشخیص، تست نوار عصب عضله را انجام دهید. البته برای انجام چنین آزمایشاتی که با عصب مغز و نخاعتان در ارتباط است، باید به یک پزشک معتمد و متخصص مراجعه کنید. شما برای انجام این کار می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

بخوانید  احیای قلبی ریوی

با انتخاب یک پزشک مناسب، تمام خدماتی که بیماران به آن نیاز دارند مانند نوار عصب و عضله، نوار عصب دست، نوار عصب پا و نوار عصب کمر، با بهترین کیفیت و تحت نظر متخصص مغز و اعصاب در اختیارتان قرار می­گیرد.

سایت دکترتو به بیماران کمک می‌کند تا بیماری‌های عصبی خود را به­ درستی تشخیص داده و تحت نظر دکتر مغز و اعصاب آن را درمان کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *