0

آغاز پویش مردمی “مهربانی با حیات وحش”/ پیش‌بینی احداث آبشخور حیات وحش در مناطق کم‌آب

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا مزینانی اظهار کرد: پویش مردمی “مهربانی با حیات وحش” با هدف مشارکت و همکاری مردم در امر حفاظت از حیات وحش و زیستگاه‌های جانوری و گیاهی استان برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه زیستگاه‌های جانوری به واسطه وجود و زیست حیات وحش دارای ارزش اقتصادی و اکولوژیکی بسیار زیادی است، افزود: این پویش‌ها به منظور فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت مردم و گروه‌های هدف با تأکید بر لزوم توجه بیشتر بر حفاظت از منابع زیستی و طبیعت و زیستگاه‌های جانوری در استان تهران اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 8 گونه جانوری در قالب حدود 45 جانور پس از بازپروری و امداد در زیستگاه‌های استان تهران رهاسازی شده است، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که محیط زیست و طبیعت متعلق به همه است و همه در قبال آن مسئولیت داریم و باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا این امانت به خوبی حفظ و به بهترین شکل به آیندگان منتقل شود و در این رابطه بتوانیم اهداف توسعه پایدار و اصل 50 قانون اساسی را تحقق بخشیم.

مزینانی همچنین ضمن قدردانی از حضور شهروندان، علاقه‌مندان به طبیعت و دوستداران محیط زیست در حمایت از این پویش‌ها، بیان کرد: با توجه به اینکه این پویش محیط زیستی در زمینه‌های مختلف محیط زیستی پیش بینی شده و ادامه خواهد داشت، انتظار می‌رود که مردم و مسئولان همواره در این برنامه‌ها حضوری پررنگ داشته باشند.

در ادامه علی امرالهی؛ سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در حاشیه اجرای پویش مهربانی با حیات وحش گفت: احداث آبشخور و ضد عفونی آبشخورهای قدیمی و کاشت گونه‌های خاص و بومی در مناطق تحت مدیریت در سطح استان برای ارتقا سطح حفاظت از حیات وحش و بالا بردن سطح پوشش گیاهی از اهداف این پویش است.

بخوانید  ۷ فایده مصرف "نان کامل" برای سلامتی انسان/ جلوگیری از سکته مغزی، دیابت و مرگ زودرس

وی با بیان اینکه امروز تعدادی پرنده شکاری نیز در طبیعت رهاسازی شد و اقداماتی از قبیل بهره برداری از آبشخورهای جدید و ضد عفونی آبشخورها نیز انجام شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل زاد و ولد حیات وحش قرار داریم از شهروندان تقاضا داریم در اقداماتی که باعث حفظ زیستگاه و حیات وحش می‌شود با محیط زیست در قالب پویش مهربانی با حیات وحش همکاری داشته باشند.

همچنین فرهاد زندی؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در حاشیه این برنامه با اشاره به اینکه در مجموعه مناطق تحت مدیریت استان نزدیک به 100 آبشخور طبیعی و مصنوعی داریم، تصریح کرد: در برنامه‌های عمرانی و طرح‌های مقابله با خشکسالی در سال 1402، ساخت آبشخور در مناطق کم آب استان را در دستور کار داریم.

محمد کرمی؛ رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با بیان اینکه گسترش شهرها باعث ورود انسان‌ها به طبیعت و گاهاً تخریب زیستگاه‌ها می‌شود، گفت: برای اینکه طبیعت حفظ شود، ورود به طبیعت باید کارشناسانه‌تر و مسئولانه‌تر باشد.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم حیات وحش را حفظ کنیم باید بحث غذا، آب و امنیت حیات وحش تأمین شود تا جمعیت حیات وحش از رشد مطلوبی برخوردار باشد.

در پایان نقی میرزاکریمی؛ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند نیز در این برنامه به معرفی منطقه شکار ممنوع کوه سفید پرداخت و افزود: وسعت این منطقه در حدود 11 هزار هکتار است و ضمن اینکه این منطقه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده، گونه شاخص این منطقه قوچ و میش بوده که از جمعیت خوبی هم برخوردار است.

بخوانید  وزارت بهداشت: محدودیت‌‌ کرونایی اعمال نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه گاهاً مشاهده شده شهروندان ناآگاهانه نوزاد حیات وحش را از طبیعت جدا می‌کنند، تصریح کرد: این اقدام درستی نبوده و به شهروندان توصیه می‌کنیم در چنین مواقعی از دست زدن و نزدیک شدن به حیات وحش خودداری کنند

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، نخستین پویش مردمی محیط زیست استان تهران با عنوان پویش مردمی بی‌زباله از 7 اردیبهشت ماه با پاکسازی حاشیه مسیر رودخانه جاجرود از سد لتیان تا سد ماملو آغاز شد و این پویش‌ها بر اساس برنامه زمان‌بندی شده تا پایان شهریور ماه امسال در دیگر مناطق مختلف استان تهران ادامه خواهد داشت.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *