0

آخرین وضعیت اجرای طرح «دارویار» در تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در روز‌های اخیر خبر داده و گفته است که امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت تعهدات مربوط به طرح دارویار، به نقطه سربه‌سر برسیم و تسویه کامل را در آینده نزدیک انجام دهیم.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، اجرای طرح دارویاری از روز بیست و سوم تیرماه امسال با محوریت وزارت بهداشت و مشارکت سازمان‌های بیمه‌گر پایه کلید خورد.

سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای امر آمادگی خود را برای همراهی با نظام بهداشت و درمان کشور و به قصد عدم تحمیل هزینه بیشتر بر دوش بیمه شدگانش که شمار آنها امروز به بیش از ۴۵ میلیون نفرمی‌رسد، اعلام کرد.

تغییر نظام ارزی دارو یا همان حذف ارز ترجیحی دارو در قالب طرح دارویاری به اجرا درآمد تا اهدافی چون ساماندهی بازار دارویی و کاهش قاچاق معکوس داروهای سوبسیددار به کشورهای دیگر را محقق کند. قرار بود انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم انجام شده و پوشش بیمه‌ای داروها افزایش یابد تا جایی که ۱۱۹ قلم داروی پرمصرف بدون نسخه تحت پوشش بیمه رفتند و چند میلیون نفر از مردم فاقد بیمه به زیر چتر بیمه سلامت رفتند.

اجرای طرح در حالی آغاز شد که مطالبات بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها از ابتدا به عنوان پاشنه آشیل اجرای دارویاری مطرح و نگرانی‌های بسیاری پیرامون آن شکل گرفت. طی شش ماهی که از اجرای طرح دارویاری می‌گذرد سازمان تأمین اجتماعی که با بیش از ۱۲ هزار  داروخانه مستقل در سراسر کشور طرف قرارداد است در چند مرحله منابعی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت و مطالبات داروخانه‌های سرپایی و مستقل را تا پایان شهریورماه پرداخت کرد تا بتواند بخشی از مشکلات این مراکز را در شرایط فعلی مرتفع کند؛ اما چالش‌هایی در بخش پرداخت معوقات بخش بستری بیمارستانی داشت.

بخوانید  طرح دارویاری ناقص اجرا شد

شب گذشته، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۵۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در ماه گذشته و پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در روزهای اخیر خبر داده است.

وی ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مراکز طرف قرارداد این سازمان و با اشاره به تلاش برای به‌روزرسانی پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد، گفته است که یکی از اولویت‌های جدی سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان بیمه‌شدگان و بازنشستگان تحت پوشش، به‌روزرسانی پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد در بخش درمان غیرمستقیم است و در هفته‌های اخیر موفق شدیم با تأمین منابع، بخش اعظمی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد را که با توجه به محدودیت منابع نقدی پرداخت نشده بود، پرداخت کنیم.

وی افزود: در ماه گذشته پرداخت حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دولتی و دانشگاهی را در دستور کار قرار دادیم که از طریق اوراق، گام این اتفاق خوب رقم خورد و امیدواریم بخش اعظم مشکلات مراکز طرف قرارداد را حل کرده باشد و ان شاءالله پرداخت‌های بعدی را هم به زودی خواهیم داشت.

موسوی همچنین گفت: در چند روز گذشته نیز در بخش طرف قرارداد غیردولتی و مراکز خصوصی، بیماری‌های خاص مثل دیالیز و نیز دارو و پرداخت‌ مبالغ نسخ الکترونیک و غیرالکترونیک، موفق شدیم حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز طرف قرارداد غیردولتی و بخش خصوصی را پرداخت کنیم که این تسویه قابل‌توجهی بود و ان شاء‌الله آثار آن را بر ارائه خدمات بهتر به بیمه‌شدگان شاهد خواهیم بود.

بخوانید  "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: تلاش می‌کنیم پرداختی‌های بعدی را نیز با تأمین منابع انجام دهیم و امیدواریم پرداخت مطالبات را به نقطه سربه‌سر برسانیم. البته با پرداخت‌های اخیر و پرداخت‌های ماه گذشته، بخش اعظم مطالبات تسویه شده و امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت تعهدات مربوط به طرح دارویار، به نقطه سربه‌سر برسیم و تسویه کامل را در آینده نزدیک انجام دهیم.

منبع : خبرگزاری آنا

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران