به گزارش خبرگزاری تسنیم، دکتر اکبر نصراللهی، با تاکید بر ضرورت اتخاذ «راهبردهای «امیدزایی» و «راه حل محوری» در تولید و پوشش اخبار ، هشدار داد : رقابت خبرنگاران در تولید اخبار منفی و طرح مشکل بدون تلاش برای ارائه راهحل و همچنین رواج پدیده «باجنیوزها» و «دروغ راست»، امنیت ملی و روحی و روانی مردم را تهدید میکند.
وی همچنین با اشاره به پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و تحولات گسترده رسانهای افزود: «سوژهیابی دیگر فقط در انحصار رسانههای رسمی نیست. همه میتوانند سوژه خلق و منتشر کنند؛ رسانههایی که به نیازها و ذائقه مخاطبان توجه نکنند، مخاطب خود را از دست میدهند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای تاکید کرد در اصل تعدد و تکثر رسانهها ، مثل گذشته فقط رسانههای رسمی «دربان»خبر نیستند بلکه مردم هم «دربان خبر» هستند و از بین موضوعات مختلف برخی موضوعات را انتخاب میکنند؛ هر چقدر بین انتخاب مردم و دروازهبانی خبرنگاران از مسائل جامعه فاصله کمتری باشد ،آن رسانه اثرگذارتر و در جذب مخاطبان موفقتر است.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه تصریح کرد: خبرنگاری که به مشکلات مردم توجه نداشته باشد ، خبرنگار نیست اما باید طرح هر مشکلی در رسانهها ، به همراه راه حل باشد اگر این اتفاق بیفتد روایت خبر، «روایت امیدزا»، خواهد بود.
او با اشاره به ظرفیتهای سیرجان گفت: سیرجان فقط معدن سنگآهن ندارد؛ معادن فرهنگی و انسانی این شهر در زندگی مردم نهفته است. خبرنگاران باید این سوژههای ناب را کشف و روایت کنند.
نصراللهی تأکید کرد: «سوژهیابی، مهمترین گام کار رسانهای است. رسانهای که سوژههای جامعه را بهموقع شناسایی و جذاب و جامع روایت کند، در جنگ روایتها پیروز است. غفلت از نیازهای مردم، رسانه را بازنده میکند.
وی با اشاره به تبعات رقابت رو به افزایش در پوشش موضوعات منفی گفت : رسانه حرفهای و مسئول فقط مشکلات را مطرح نمیکند؛ راهحل ها را هم ارائه میدهد. این نشانه مسئولیتپذیری است.
نصراللهی درباره روشهای سوژهیابی گفت: «همه جا محل کار و همه چیز سوژه است. نگاه رسانه باید از زاویه نیازهای مردم باشد.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تشریح روش های سوژه یابی از جمله تشابه، تعمیم و تضاد گفت : سوژهیابی ابتکاری بهترین روش است و اگر فقط 15 درصد موضوعات و نوع پوشش از خود رسانه باشد ، مردم دیگر شاهد موضوعات مشابه و تکراری و کسل کننده در رسانههای مختلف نخواهند بود بلکه از انبوهی از رسانههای جدید و متنوع بهرهمند خواهند شد.
او در تشریح مدل «70-15-15» گفت : معمولا به دلایل مختلف ، نوع و پرداخت «15 درصد سوژهها تکراری است و 70 درصد موضوعات هم ، عمومی و در دسترس همه رسانه ها است در مورد 15 درصد موضوع و پرداخت تکراری ، قدرت مانور خبرنگاران و رسانهها محدود است اما در خصوص 70 درصد سوژههای در دسترس همه رسانهها میتوان با بستهبندی، تنظیم و عرضه متفاوت آنها را اختصاصی و موضوعات را رو مال خود کرد.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دو شاخص مهم ارزیابی خبرنگاران و رسانهها را تولید و پرداخت اختصاصی دانست و گفت: هرچه قدرت خبرنگاران و رسانهها در تولید و پرداخت اختصاصی و اختصاصیسازی بیشتر باشد، موفقیت آنها در جذب مخاطب و اثرگذاری و تنوع محتوای عرضه شده بیشتر خواهد بود.
نصراللهی با تشریح چگونگی اثرگذاری اعتقاد به هر کدام از نظریههای ارتباطی ، راهبردها و رویکردها رسانه ای در سوژهیابی و سوژه پردازی گفت: اعتقاد و ایمان به برخی از نظریه ها مثل نظریه تزریقی،باعث میشود برخی از سوژههای مورد نیاز مردم «انکار» یا در موردش «سکوت» یا «کوچک نمایی» شود و اما اعتقاد و باور به نظریههایی که مخاطبان رو فعال و «گیتکیپر» فرض میکنند، باعث «واقع نمایی سوژه ها»خواهد شد.
این استاد ارتباطات و رسانه با انتقاد از پوشش موضوعات راهبردی با رویکرد رویدادی و کمی و سنتی در رسانهها گفت: رسانهها باید برای موضوعات راهبردی و مورد نیاز مردم، رویکرد کیفی، روندی و تعاملی داشته باشند.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در پایان تأکید کرد: «رسانهها باید در پرداخت سوژهها توازن را رعایت کنند و به ارزشها، اقشار ، مناطق و موضوعات مختلف ،متناسب با وزن و اعتبار شان ،توجه داشته باشند.
منبع : تسنیم
نظرات کاربران