0

بهترین مرکز طب کار برای انجام معاینات شغلی سازمان ها

چرا بررسی بهترین مرکز طب کار برای انجام معاینات شغلی سازمان ها اهمیت زیادی دارد؟ اگر شما در یک آزمون استخدامی سراسری یا یک ارگان خاص شرکت کرده باشید بعد‌از قبولی در آزمون اولیه از شما می‌خواهند تا چند آزمایش انجام دهید و گواهی سلامت روان و جسم‌تان را در پرونده خود ارائه کنید.

حالا فکر کنید با کوچک‌ترین اختلال در فرآیند آزمایش اگر جواب آن‌ها تغییر کند آینده شغلی شما در یک هاله ابهام قرار می‌گیرد. حتی بعد‌از استخدام نیز برخی نهادها از شما آزمایش سالانه می‌خواهند که در‌صورت اختلال در آن‌ها شاید بیماری‌تان تشخیص داده نشود. اما چطور مرکز طب کار مناسبی انتخاب کنیم؟ در این مراکز دقیقا چه آزمایش‌هایی باید بدهیم؟ هر مرحله چقدر زمان می‌برد؟ هزینه‌ها به عهده کیست؟

طب کار چیست؟

طب کار شاخه‌ای از علم پزشکی است که در آن تمام آزمایش‌های لازم برای بررسی صحت جسم و روح فرد قبل‌از استخدام انجام می‌شود. طبق ماده 90 قانون اساسی افراد باید قبل‌از استخدام آزمایش‌هایی را انجام دهند تا سلامت آن‌ها تائید شود. با این کار ارگان یا سازمان اطمینان پیدا می‌کند که فرد در انجام وظایف خود توانایی لازم را خواهد داشت.

در برخی موارد، فرد به‌خاطر محیط کاری در طی مدت‌زمان خدمت، ممکن است دچار بیماری شده باشد. به همین علت ارگان‌ها درخواست چکاپ سالانه دارند. با انجام این آزمایش به‌صورت سالانه درصورت تائید بیماری کادر، سازمان وظیفه دارد برای حفظ سلامت فرد بکوشد و هزینه درمان آن را بپردازد. در نهایت در‌صورت شدید‌بودن بیماری، فرد را بازنشسته کند.

با مراجعه به بهترین مرکز طب کار برای انجام معاینات شغلی سازمان ها، خود شما نیز در مورد وضعیت سلامت خود آگاه خواهید شد. برای همین می‌توانید زودتر بیماری را تشخیص داده و پیشگیری و درمان را شروع کنید. اما این آزمایش‌ها دقیقا چه هستند؟

انواع آزمایش‌ها و معاینات طب کار

در طب کار آزمایش‌های مختلفی از اعضای بدن شما گرفته می‌شود که مراجعه‌کردن به بهترین مرکز طب کار برای انجام معاینات شغلی سازمان ها نتایج دقیق‌تری را در اختیار شما خواهد گذاشت. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر این آزمایش‌ها می‌پردازیم.

  • معاینه اندام‌ها: بعضی‌از نهادها مانند نیروی انتظامی، خلبانی، دریانوردی و آتش‌نشانی کادری می‌خواهند که سلامت جسمانی کامل داشته باشد. برای همین تمام بدن را مانند قوز‌نداشتن بررسی می‌کنند.
  • آزمایش خون و ادرار: در آزمایش خون تمام موارد مانند میزان گلبول‌های سفید و قرمز، پلاکت‌ها، هموگولوبین، کلسترول، آنزیم‌های کبدی، تری‌گلیسیرید، قند‌خون و تست اعتیاد انجام می‌شود.
  • نوار قلب: نوار قلب فقط برای افراد بالای 35 سال انجام می‌شود و برای افرادی با سن پایین‌تر ضرورتی ندارد. در این آزمایش تمام فعالیت‌های الکترودی قلب مانند سکته قلبی، تنگی نفس، گرفتگی رگ‌های کرونر و آریتمی را بررسی می‌کنند.
  • معاینه‌های بینایی‌سنجی: در این نوع آزمایش تمام موارد مانند تیزبینی، میدان دید، دید عمق و دید رنگ معاینه خواهد شد تا اگر بیماری در مراحل اولیه و قابل درمان بود، درمان را شروع کنید.
  • سلامت دستگاه تنفس: مشکلات تنفسی و بررسی سلامت دستگاه تنفس با اندازه‌گیری حجم ریه انجام می‌شود. چون کارکنانی که قرار است در محیط‌های شیمیایی کار کنند نباید اختلال‌های تنفسی مانند آسم داشته باشند.
  • بررسی آزمایش‌های روان: این آزمایش بسیار تعیین‌کننده است و ربطی به نهاد ندارد. چون در‌هر‌صورت و در هر ارگانی شما باید سلامت روان کامل را داشته باشید تا بتوانید با همکاران خود و البته ارباب رجوع یک ارتباط خوب برقرار کنید.
  • شنوایی‌سنجی: شنوایی‌سنجی پیش‌از استخدام باید انجام شود. همچنین، مشاغلی که در آن‌ها پرسنل باید صدای زیادی را حین انجام وظیفه تحمل کند نیز برای حفظ سلامت نیروی خود، سالانه از آن‌ها برگه تائید شنوایی‌سنجی می‌خواهند.

مدت‌زمان انجام آزمایش، تحویل نتیجه و اعتبار آن

انجام تمامی این آزمایش‌ها چند ساعت زمان می‌برد. بنابراین، بهتر است زمانی که فراغت بیشتری دارید بدون نگرانی از گذشتن وقت، به طب کار مراجعه کنید. نتایج آزمایش‌ها نیز معمولا تا پایان روز کاری به شما تحویل داده می‌شود.

در طولانی‌ترین حالت، جواب آزمایش نهایت 24 ساعت زمان خواهد برد. اعتبار آزمایش‌ها نیز به ارگان شما بستگی دارد. بعضی‌ها آن را تا آخر خدمت‌تان معتبر می‌دانند و ارگان دیگری امکان دارد هرسال نیاز به دریافت آزمایش جدید داشته باشد.

هزینه طب کار به‌عهده چه کسی است؟

اگر تازه برای استخدام اقدام می‌کنید هزینه آزمایش‌ها را باید خود‌تان بپردازید. اما اگز جزء کادر یک نهاد یا سازمان هستید با توجه به بیمه‌ای که آن ارگان برای شما در نظر گرفته هزینه آزمایش‌های سالانه شما را کارفرما خواهد داد.

مدارک لازم برای انجام آزمایش‌های طب کار

لطفا زمان مراجعه به طب کار حتما معرفی‌نامه معتبر از کارگزینی، بردن عینک یا سمعک در‌صورت استفاده، اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی، اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت و یک قطعه عکس 3 در 4 را به‌همراه داشته باشید. راننده‌ها نیز گواهینامه مربوط به وسیله نقلیه مرتبط را باید ارائه کنند.

بهترین مرکز طب کار برای انجام معاینات شغلی سازمان ها، پرانا طب

بیایید بررسی کنیم بهترین مرکز طب کار برای انجام معاینات شغلی سازمان ها دقیقا باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد تا به آن اعتماد کنیم؟ این مرکز باید بتواند با توجه به محیط کار، عوامل خطرزا را شناسایی کرده و با انجام آزمایش‌های لازم مطمئن شود کارکنان به بیماری‌های مربوط مبتلا نشده‌اند. همچنین طب کار باید در کمال آرامش بتواند به مراجعین خود برای حفظ بهتر سلامتی مشاوره بدهد.

آموزش‌هایی که رعایت نکات آن‌ها منجر به بهتر حفظ‌شدن سلامت کادر شود. تمام این ویژگی‌ها را می‌توانید در پرانا طب تجربه کنید. پرانا طب مرکز تخصصی طب کار است که تمام آزمایش‌های دوره‌ای و پیش‌از استخدام را با بالاترین دقت انجام می‌دهد. نیروهای مجرب و تجربه کاری بالای آن، خود نشان‌دهنده درجه‌یک‌بودن این مرکز است.

جمع‌بندی

مراجعه به بهترین مرکز طب کار برای انجام معاینات شغلی سازمان ها شما را از اختلال‌ در نتایج نجات خواهد داد. برای نمونه، در آزمایش اعتیاد تریاک، هروئین، کراک، کوکائین، استروئیدها، ماری جوانا و ترکیبات الکلی نشان داده می‌شود. حالا اگر کمی اختلال نتیجه آزمایش شما را مثبت کند آینده شغلی شما چطور خواهد بود؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *