0

با اجرای نظام دوری؛ دانش‌آموزان اول تا سوم دبستان را با یک معلم می‌گذرانند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، “نظام دوری” عنوان برنامه‌ای است که از مهرماه امسال در تعدادی از مدارس ابتدایی سراسر کشور اجرا خواهد شد.

“نظام دوری” که مختص دوره اول ابتدایی یعنی پایه‌های اول تا سوم دبستان است، این هدف را دنبال می‌کند که دانش‌آموزان در این سه سال با یک معلم تحصیل کنند و در گام‌های بعدی، اهداف تربیتی مدنظر مدرسه با همراهی خانواده در این دوره سنی محقق شود.

برای سال تحصیلی جدید به صورت آزمایشی در تمام استان‌ها تعدادی از مدارس مجری اجرای “نظام دوری” خواهند بود اما تعداد مدارس درگیر زیاد نیست و در مجموع 320 مدرسه در کل کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معصومه نجفی پازوکی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای نظام دوری در دوره اول ابتدایی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اجرای نظام دوری تأکید دارد و بر این اساس دانش‌آموز پایه اول دبستان هنگامی که با معلم خود آشنا می‌شود، برای دو سال آینده یعنی پایه دوم و سوم نیز با همین معلم خواهد بود و این موضوع به احساس امنیت او و خانواده کمک می‌کند.

وی افزود: اجرای نظام دور منجر به آن می‌شود تا در دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول، دوم و سوم دبستان) به عنوان دوره کسب شایستگی‌های پایه شاهد ایجاد فضای تربیتی واحد به کمک معلم و والدین باشیم، اگر دانش‌آموز کلاس اول تا سوم دبستان را با یک معلم طی کند شرایط به گونه‌ای می‌شود که در مدت این سه سال همانند یک خانواده شوند و فضای تربیتی خاصی برای دانش‌آموز ایجاد می‌شود.

نجفی پازوکی معتقد است که اجرای نظام دوری از این جهت اهمیت دارد که می‌توان بر تربیت دانش‌آموزان در دوره اول ابتدایی که طلایی‌ترین دوران زندگی است، تمرکز بیشتری داشت و در یک فرآیند مشخص از پایه اول تا سوم دبستان، شایستگی‌های پایه را در دانش‌آموز ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای نظام دوری برای سال تحصیلی جدید به صورت آزمایشی است تا پس از تولید محتوای لازم و آمادگی خانواده‌ها از سال تحصیلی آینده با وضعیت دقیقتر تعداد مدارس تحت پوشش را افزایش دهیم، بیان کرد: هیچ الزامی برای حضور معلمان و دانش‌آموزان در نظام دوری وجود ندارد.  با برنامه‌ریزی انجام شده قطعاً از سال 1403 نظام دوری جای خود را میان معلمان و خانواده‌ها خواهد یافت و خانواده‌ها از آن استقبال خواهند کرد چرا که شرایط تربیتی برای دوه اول ابتدایی به صورت ویژه برنامه‌ریزی شده است.

اجرا موفق “نظام دوری” به استلزاماتی نیاز دارد از جمله آموزش والدین و معلمان و موضوع مهمتر تعیین شاخص‌هایی برای معلمان حاضر در این طرح است که باید سابقه تدریس موفق، توانمند به لحاظ سطح دانش و شرایط مناسب به لحاظ صلاحیت‌های حرفه‌ای داشته باشند و تمام این شرایط در شیوه نامه نظام دوری ذکر شده است.

حضور معلمان در نظام دوری داوطلبانه است، البته در سال‌های گذشته نیز زمزمه‌های اجرای “نظام دوری” شنیده می‌شد، اما وارد فاز اجرا نشد و اکنون با بررسی تجارب مشابه در سایر کشورها قرار است این کار عملیاتی شود؛ البته موفقیت آن نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و انتخاب دقیق معلمان است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *